הרהור על המו"לים שחוגגים את שבוע הספר

                מעלים אבק

הפרופ' יגאל שוורץ, מהמוחות המבריקים ביותר שיש היום בספרות העברית, מדבר בראיון חושפני שהעניק ל"מוסף הארץ" (19,6,05) בין השאר גם על התופעה המרגיזה בתקופה האחרונה את חובבי הספרות בישראל:

"הבעיה שלי היא לא עם כמות הספרים שיוצאים – כ-3,000 כותרים לשנה, כעשרה ביום, הרבה מאוד – אלא עם חנויות הספרים שלא מאפשרות אורך חיי מדף לקלאסיקה אירופית, אמריקאית וישראלית. זה ממש ביזיון. אין שום ארץ בעולם שהמצב בה כל כך חמור. מחירי הספרים, זה ממש שערורייה. ספר צריך לעלות 55 שקלים, לא יותר".

 

"במקומכם, אני הייתי משקיע בספר עברי, כי ההוצאה יחסית קטנה, התשואה בלתי ניתנת להערכה. זה אמנם לא נכס בר מימוש, אבל הוא נכס מניב" – מיכאל הנדלזלץ

ומה אתם חושבים שיש להם למו"לים הגדולים והיקרים, תרתי משמע, לומר להגנתם? "זה הכול רק כסף", כמאמר הפתגם, כסף הוא מה שמניע אותם. כך בכתבתה של שירי לב-ארי, "כמה ספרים עוד אפשר להוציא בכלל", ב"גלריה" (הארץ, 17,6,05), לפיה: "ענף הספרות בסחרור: 7,000 כותרים חדשים הגיעו השנה למדפים והוצאות הספרים מתחרות עם הנחות לכל דורש"!

וכפי שגם מודה ערי סטימצקי, יו"ר ובעליה של רשת חנויות הספרים הגדולה בארץ, בעקבות המיזוג עם הוצאת "כתר" הגדולה, בראיון חושפני שהעניק לאסנת כהן מ"מעריב".

 

עד כדי כך שהעורך הראשון של מוסף "ספרים" של "הארץ", מיכאל הנדלזלץ, שסיים השבוע את תפקידו הנחשק, אותו ייסד וערך במשך שתים-עשרה שנה בצורה מרשימה, פשוט מציע לנו מניסיונו וככל הנראה מהיכרותו המעמיקה עם הענף המוכר בארץ מידי שנה כ-36 מיליון ספרים בסכום המתגלגל לכ-1,800,000,000 שקל ועדיין כמעט כולם בקרבו יודעים רק לבכות על מר גורלם העסקי:

 

"במקומכם, אני הייתי משקיע בספר עברי, כי ההוצאה יחסית קטנה, התשואה בלתי ניתנת להערכה. זה אמנם לא נכס בר מימוש, אבל הוא נכס מניב".

 

האם הנדלזלץ מגלה כאן את תוכניותיו לעתיד?

פוסט זה פורסם בקטגוריה זווית ראייה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הרהור על המו"לים שחוגגים את שבוע הספר

  1. אשתו הגיב:

    פעם זה היה הרבה פחות. אני קוראת בממוצע 70-80 ספרים בשנה, תכפילו את זה במספר שנות קיומי ואז מבינים למה יש לי כזה מספר עבה במשקפיים.
    ואחרי הכל, אין כמו הספר שהאיש שלי הכתיב. מס' 1 ברשימות רבי המכר בכל העולם, פלוס תרגומים, פלוס סיפרות נלוות. לא שאנחנו רואים מזה תמלוגים. לא שאנחנו ממורמרים. אחרי הכל, תורה עושים עם אהבה, או לא עושים בכלל.

    שבוע טוב.

  2. קורינה הגיב:

    כלא-קוראת עיתונים, איך אחרת הייתי יודעת?
    באשר למספר שלושת אלפים – זה ספרים, לא ספרות, וכוללים ספרי לימוד, ספרי עיון וכהנה.
    ספרות נטו זה ודאי מעט פחות.
    ומן הנותר אפשר להחסיר את סוגות הספרים שאינם לטעמך.
    ואז נשארים ביד עם עשרות אחדות של ספרים, אם מדובר בספרות יפה, מעט יותר אם מדובר בספרי מתח/מדע בדיוני/ספרי טיסה/ספרי "איך ל…" וכהנה.

    בסך הכל טוב שיש מגוון גדול וטוב במיוחד שמתרגמים מהרבה שפות ואיננו אינסולרים/מנותקים, כמו ארצות הברית למשל.

    מה שחסר ממש בארץ זה הרבה הרבה חנויות מתמחות, כמו שיש למשל באנגליה. ואז יהיה מקום על המדף, בכל חנות, לספרים שהיא מתמקדת בהן.

    לא רק חנויות פרטיות יכולות לעשות את זה, גם הרשתות רק ירוויחו (לא שאני דואגת להן) אם כך ינהגו.

    נו, זה כבר לא תגובה אלא כמעט רשימה…
    אטייל אתה אל הבלוג שלי.
    תודה על החוט המקשר.

כתיבת תגובה

