המקל והגזר – הרפורמים מפללים לאלוהי הבג"ץ

חברי התנועה הרפורמית ממעטים להתפלל במניין, אינם מרבים ללכת למקווה או להפריש תרומות ומעשרות, ועל כן מוצאים פורקן תיאולוגי בהגשת עתירות לבית המשפט העליון, אחד הסניפים החשובים של התנועה.

עתירות לבג"ץ הן נדבך חשוב בהווי הפולחני של התנועה הרפורמית בישראל. חברי התנועה ממעטים להתפלל במניין, אינם מרבים ללכת למקווה או להפריש תרומות ומעשרות, ועל כן מוצאים פורקן תיאולוגי בהגשת עתירות לבית המשפט העליון, אחד הסניפים החשובים של התנועה.
השבוע, לרגל הימים הנוראים, הוגשה עוד עתירה. מירי גולד, רבה בקהילה ליהדות מתקדמת בקיבוץ גזר, דורשת שהמדינה תעסיק אותה במשרה מלאה, כשם שהיא מעסיקה 16 רבנים אורתודוכסים בתחומי המועצה האזורית הסמוכה. ציטוט: "עתירה זו עניינה באפליה רבת השנים המופנית כנגד הציבור היהודי החפץ בשירותי דת ליברליים, אשר המדינה מסרבת בעקביות לממנם".

 

העתירה המתוקשרת שהוגשה לאחרונה מסגירה את המימדים הזעומים, עד כדי גיחוך, של התנועה הרפורמית בישראל. כתוב בה שבתחומי המועצה האזורית גזר יש 18,000 תושבים, ומתוכם 70 חברים רשומים בקהילה הרפורמית המקומית. על סמך הנתונים הללו קל לחשב ולמצוא שרק חצי אחוז (!) מכלל תושבי המועצה הם רפורמים מוצהרים. מכיוון שמתוך 16 הרבנים האורתודוקסים המועסקים במשרה מלאה בתחומי המועצה האזורית הסמוכה, 6 הם בעצם שוחטים, יוצא שבסך הכול מכהנים עשרה רבנים אורתודוכסים במועצה, רב אחד על כל 1,800 תושבים. הקהילה הרפורמית בקיבוץ גזר עדיין רחוקה מאוד מהמכסה הסבירה הזאת.

במסגרת גל ראיונות תקשורתיים לרגל הגשת העתירה דיווחה התנועה הרפורמית על נהירה רבתי של ישראלים לשורותיה. "בשטח יש מאות אנשים שנעזרים בי", התרוננה הרבה גולד. דא עקא, על פי אתר האינטרנט המעודכן של התנועה יש בכל רחבי ישראל 23 קהילות רפורמיות בלבד, וכמספר הזה בתי כנסת. לשם השוואה: בכל עיר בינונית בארץ קיים לפחות מספר כפול של בתי כנסת אורתודוכסיים, ובניגוד למקביליהם הרפורמיים מתנהלות בהן בדרך-כלל שלוש תפילות ביממה, ולא רק תפילה או שתיים בשבוע (בקהילת 'דרכי נועם' ברמת השרון, לדוגמה, מתפללים בערב שבת בלבד, וכך גם בקיבוץ גזר עצמו. בקהילות מחמירות יותר, כמו 'כל הנשמה' בירושלים, מתפללים תפילה קצרה גם בשבת בבוקר. מתחילים בתשע ורבע, גומרים בעשר וחצי).
גם העתירה שהוגשה השבוע מסגירה את המימדים הזעומים, עד כדי גיחוך, של התנועה הרפורמית בישראל. כתוב בה שבתחומי המועצה האזורית גזר יש 18,000 תושבים, ומתוכם 70 חברים רשומים בקהילה הרפורמית המקומית (בסך הכל יש 180 חברים בקהילה, אבל רובם תושבי חוץ). על סמך הנתונים הללו קל לחשב ולמצוא שרק חצי אחוז מכלל תושבי המועצה הם רפורמים מוצהרים.
מכיוון שמתוך 16 הרבנים הנ"ל שישה הם בעצם שוחטים, יוצא שבסך הכל מכהנים עשרה רבנים אורתודוכסים במועצה, רב אחד על כל 1,800 תושבים. הקהילה הרפורמית בקיבוץ גזר עדיין רחוקה מאוד מהמכסה הסבירה הזאת, ומן הסתם היא סומכת על השחיטה האורתודוכסית, כך שאינה זקוקה לשוחט משלה, רק לרב.

על פי אתר האינטרנט המעודכן של התנועה יש בכל רחבי ישראל 23 קהילות רפורמיות בלבד, וכמספר הזה בתי כנסת. לשם השוואה: בכל עיר בינונית בארץ קיים לפחות מספר כפול של בתי כנסת אורתודוכסיים, ובניגוד למקביליהם הרפורמיים מתנהלות בהן בדרך-כלל שלוש תפילות ביממה, ולא רק תפילה או שתיים בשבוע.

לכן אין שום צורך לדון כרגע לגופה של העתירה. אפשר פשוט לדחות אותה עד שהרבה מירי גולד שליט"א תצליח להגדיל דרמטית את מספר החברים בקהילה שלה. בלי ספק, המשיח יבוא קודם, ואפילו אז הרפורמים ירוצו להוציא נגדו צו מניעה בטענה שמגיע להם משיח משלהם. משיחה, בעצם.

מאת: חגי סגל (עורך "מקור ראשון", בטורו מיום 23.9.05)

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בּשֵם אוֹמְרם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על המקל והגזר – הרפורמים מפללים לאלוהי הבג"ץ

  1. מרק ק. הגיב:

    שהמדינה לא צריכה לספק שירותי דת מכל סוג שהוא בכלל ואז לא היה בכלל דיון בבגץ.

    כמובן שמי השתמש בכח פוליטי בשביל לסדר משרות לרבנים שאיש לא זקוק להם (רב התושבים באזור גזר הם חילוניים גמורים) הם המפדלנידיקים והשסניקים. היום כשהגלגל הפוליטי משתנה והמפלגות הדתיות מזמן מחוץ לקואליציה והשמוצניקים מהעבודה בקואליציה ושינוי שתשמך בכל רגע לחזור לכסאות יותר גדולה משס, אין פלא שלרפורמים יש השפעה פוליטית יותר גדולה מגודל האוכלוסיה היחסי שלהם.

    איך הולך הפתגם הסיני? מי שהולך לישון עם כלבים שלא יתלונן אם יקום עם פרעושים.

  2. אורי פז הגיב:

    מרק,

    בגדול אני מסכים איתך, אולם דומה כי אינך מבין שסיפוק צרכי הדת בידי המדינה הדמוקרטית דומה לעצם סיפוק צרכי התרבות של אנשים שומרי תורה ומצוות. חובתה של כל מדינה דמוקרטית לספק לתושביה ולאזרחיה את צרכיהם הבסיסיים, כגון: תרבות, ביטחון, חינוך, בריאות, ודת. וזאת מבלי להיכנס להבדל בין שתי שיטות משטר דמוקרטיות: הסוציאל-דמוקרטיה לעומת הליברל-דמוקרטיה.

    בנוסף, זה בהחלט נכון שרב התושבים באזור גזר הם חילוניים גמורים. אולם נשאלת השאלה האם אינם נזקקים לבתי כנסת בחגי ישראל ובשבתות? האם אינם נזקקים לרב שיקדש את בני הזוג תחת החופה? האם רובם המוחלט אינם מלים את בניהם? האם אחוזם הגבוה אינו צורך אוכל כשר? ועוד כהנה וכהנה. ועדיין, בפועל משרתים את התושבים 10 רבנים ו-6 שוחטים, כלומר רב אחד על כל 1,800 תושבים, חילונים ככל שיהיו.

  3. מרק ק. הגיב:

    דמוקרטיה היא סך הכל שיטת שלטון ואני לפחות לא מכיר שום קשר ישיר או עקיף בין שיטות שלטון לדת. סוגי הדמוקרטיה שהזכרת הם אולי שמות של מפלגות אבל אני די בספק אם אוכל למצוא ערכים בשמות האלו באנציקלופדיה.

    מדינה שדואגת לצרכי כל תושביה, דבר שלא קורא בכל הדמוקרטיות, ראה ישראל וערביה, אכן צריכה להבטיח חופש פולחן מעשי לכל תושביה. מכך ועד למסקנה שהמדינה צריכה להשתתף במימון של אותם צרכי פולחן הדרך (לדעתי) רחוקה. בארה"ב לדוגמא המדינה לא משתתפת במימון מוסדות דתיים ועדיין החרדים חיים שם בלי בעיות.

    אתה טועה בהנחה שלך שאני נזקק לרב בשביל להתחתן ולהתגרש, או שממש אכפת לי האם הבשר כשר או לא. אם כל הממסד הרבני יעלם מחר אני אפילו לא ארגיש בכך. אני מודע לכך שאני אולי שייך למיעוט קטן בכך אבל להבנתי על רוב החילוניים הרבנות נכפת בחתונה ועוד יותר בגירושין וגם אלו שהולכים ביום כיפור לבית כנסת במקום לראות וידאו, היו מסתפקים באולם תפילה זמני ורב זמני לצורך אותו יום.
    אם אני לא טועה הישוב הדתי היחידי בתחומי גזר הוא שעלבים ובכל היתר יש לכל היותר שומרי מסורת. אין שום צורך להחזיק 10 רבנים ו6 שוחטים עבור ישוב יחיד. הקהילה בישוב יכולה לממן את הרבנים שהיא זקוקה להם מתוך מיסי הועד של הישוב ואין שום סיבה שאוכלי השפנים של קיבוץ גזר יעזרו להם במימון היחודי שלהם. הרי בשעלבים היה קם קול זעקה אם גזר היה מבקש מהמועצה המקומית לממן את פרויקטי הבאת המתנדבות השבדיות.

  4. sbv הגיב:

    אתה טוען שהמדינה צריכה לספק את מורכי הדת של תושביה. אם כך, מה כל כך מקודש במפתח של 1800 תושבים לרב? ל-70 תושבי גזר או מי שלא יהיו לא מגיע סיפוק צרכים? מה, הם לא אזרחים שווי זכויות?
    אגב, במה זכתה אוכלוסיית המועצה האזורית גזר לכמות כה מפוארת של שוחטים? הם זוללים בשר כמו בהמות? בושה וחרפה. האם אמונתך מעודדת בליסה וזלילה שכזו? דומה שחז"ל הסתייגו.
    אגב, אם כבר מצטטים את חגי סגל: הוא ודומיו שמלגלגים על הרפורמים אמורים להיות הראשונים שיצדדו בהם, מהסיבה הפשוטה שדור ההמשך של כל חכמי ההתנחלויות למיניהם, הילדים שלהם, כולל של סגל, בדרך להיות חילונים גמורים. הטרסות סביב עפרה ואפרת מצמיחות גראס לרוב.
    אבל אולי הם מעדיפים שהם יתאסלמו, רק לא יהיו רפורמים חלילה. ככה זה נשמע, אולי זה גם יקרה, עם ההתעקשות הלא כל כך אינטליגנטית שלכם על מונופול אורתודוכסי.
    הבעיה שלכם, הגיע הזמן שמישהו יסביר לכם, היא מאוד פשוטה: נדמה לכם שהקדוש ברוך הוא עובד אצלכם. מזמן שכחתם שאנחנו אלה שאמורים לעבוד אותו, כל אחד בדרכו.
    ספק אם תבין