בין ישראל לעמים

וְשַׂמְתִּי פְדֻת בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּךָ, לְמָחָר יִהְיֶה הָאֹת הַזֶּה (שמות ח, יט)

לא פעם אחת שומעים אנו מדברי מנהיגים יהודים, מאנשים משכילים ומן הדוברים באמצעי התקשורת שאיפה להיות "ככל הגויים". מגמה זו בצורה כוללנית, עלולה להוליך את עם ישראל לקראת התבוללות והיטמעות בין אומות העולם, וכך הוא עלול, חס וחלילה, להיעלם מעל במת ההיסטוריה, כפי שקרה לעמים רבים.

לאורך המקרא אנו מוצאים הדגשה הפוכה, דהיינו: הבדלה, הפרדה, שונוּת מן העמים והבלטת ייחודו של עם ישראל משאר האומות:

"הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט). הקב"ה דורש מעמו "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים" (שמות יט, ה), ייתכן שיש באמירה זו גם משום הבטחה. ההבדלה הנדרשת איננה בתחום הקידמה הטכנולוגית והמדעית, אדרבה, יש חכמה בגויים שאנו מאמצים אותה. אמנם יש תועלת ב"כלי", אולם התוכן, המהות, האמונה וקיום המצוות הייחודיים לנו הם-הם המאפיינים את אורח חיינו.

על הפסוק "וְשַׂמְתִּי פְדֻת בֵּין עַמִּי וּבֵין עַמֶּךָ" (שמות ח, יט), כתב רש"י: שיבדיל בין עמי ובין עמך, ותרגם אונקלוס: פדות = פורקן = הצלה. הצלה בתוך הצלה. ה' מציל את בני ישראל ממכת הערוב והוא מציל גם את אלה שהיו מעורבים בין המצרים.

נשאלת השאלה: כיצד השתמש משה במילה "עמי" כאשר בעצם, הפכו בני ישראל לעם רק לאחר שקיבלו את התורה, במעמד הר סיני? למעשה המושג "עם" מצוי כבר בספר בראשית בסיפור מגדל בבל: "עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת" (בראשית יא, ו). במילה "עם" הכוונה היא לקיבוץ אנשים השואפים כולם למטרה משותפת. אכן משפחתו של יעקב אבינו, ישראל, נשארה מלוכדת, ועם זה מופרדת מן המצרים, וכך הייתה בסיס ויסוד לעם ישראל. כאשר משה דרש מפרעה "שַׁלַּח אֶת-עַמִּי" (שמות ז, טז), הכוונה הייתה למי ששמרו את שמם, את לשונם ואת לבושם, הלא הם 'בני ישראל'.

האם הפנייה אל פרעה במילה "עַמִּי" בפסוקנו, היא דיבורו של ה' המכנה את עם ישראל "עַמִּי", או שהיא דיבורו של משה? ראוי לעיין בכל הפיסקה מפסוק ט"ז ואילך. בפיסקה זו, לדברי המפרשים ייחד הקב"ה, לראשונה, את עם ישראל כעמו.

 

"ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת-עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" (תהלים כט, יא).

 

ההבדלה הנדרשת בינינו לבין הגויים איננה בתחום הקידמה הטכנולוגית והמדעית, אדרבה, יש חכמה בגויים שאנו מאמצים אותה. אמנם יש תועלת ב"כלי", אולם התוכן, המהות, האמונה וקיום המצוות הייחודיים לנו הם-הם המאפיינים את אורח חיינו.

———————————-

מקורות לעיון ולהרחבה:

1.             שמות יט, ה;   ויקרא יט, ב;   כ, כד;    כ, כו;   דברים ו, יד;    ז, ז;    י, טו;   לב, ח;   ירמיהו י, ג;   מיכה ד, ה;   תהלים  צו, ה.

2.             במדבר רבה, י – בעניין הבדלה בין ישראל לאומות.

3.             איכה רבה, ב, יג – "יש חכמה בגויים תאמן… יש תורה בגויים אל תאמן".

4.             תלמוד בבלי, חולין פט, ע"א: "אמר רבי יוחנן… לא מרובכם… מכל העמים" ואילך.

5.             ספר הישר, חלק התשובות, סימן נג    בעניין יין נסך.

 

6.             אלון הרב מרדכי, "משל למלך שהיו לו פריקסין", פרשות ויקרא-צו, בתוך: תכלת מרדכי, עמ' 23-15.

7.             בין ישראל לעמים  הגות, מאסף למחשבה יהודית, משרד החינוך והתרבות, המחלקה לתרבות תורנית, ירושלים תשל"ח.

8.             גוטליב אברהם, "ונתתי אֹתהּ לכם מורשה", דף שבועי 271, פרשת וארא, אוניברסיטת בר-אילן, תשנ"ט.

9.             גוטמן פרופ' יהושע, "האנטישמיות בעולם העתיק", בתוך: מחניים עו, תשכ"ג –  בעניין יחסי איבה בין עם ישראל לעמים. 

10.         ליבוביץ פרופ' נחמה, "ובחוקותיהם לא תלכו", פרשת אחרי מות, בתוך: עיונים חדשים בספר ויקרא, ההסתדרות הציונית העולמית, עמ' 190.

11.         לנדאו פרופ' דב, "מה טעם ישראל שנואים ע"י האומות?", דף שבועי 581, פרשת שמות, אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ה.

——————————-       

מתפרסם באדיבות המחבר, מתוך ספרו החדש "פרשת השבוע – רעיונות חינוכיים", ניתן להשיג בטל' 02-5664713, בעלות של 40 ש"ח (כולל משלוח).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת השבוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על בין ישראל לעמים

  1. אבי הגיב:

    האם לדעתך יש מוסר יהודי יחודי? בטיולי ברחבי העולם ראיתי שכולם מחזיקים, פחות או יותר, באותם ערכים מוסריים

  2. אורי הגיב:

    ראה בעניין מאמר אחר באתר "פזל":

    http://www.notes.co.il/uripaz/15960.asp

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s