תגובה לאלימות

עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן יָד תַּחַת יָד רֶגֶל תַּחַת  (שמות כא, כד)

בפרשתנו נידון התחום הפלילי הקיים ביחסים בין בני אדם במציאות. בפרשה מנויים העונשים על אלימות, גניבות, קללות, פיתוי, אונס, רשלנות והתנהגות בלתי אנושית.

כאשר מתגלעת מחלוקת בענייני רכוש, ממון, כבוד או בענייני אישות – יצר לב האדם הרע מנעוריו גורם למעשים המקלקלים את הצדק, היושר וסדרי החברה. לפיכך ציוותה התורה והשלימו חכמים קו­ֹדֶקְס משפטי ורמת עונשים לכל מקרה ומקרה.

"עַיִן תַּחַת עַיִן" – לכאורה, הפשט המשתמע ממילים אלו הוא שיש לפגוע בעינו של הפוגע, אולם כל המפרשים מסבירים שקַבָּלָה בידינו שמדובר בכופר. אבן עזרא מסביר שאם הפוגע פגע בִּשְׁלִישִׁית עין-חברו:

"איך יתכן שיוכֶּה מכה כזאת בלי תוספת ומגרעת, אולי יחשיך אור עיניו כולו" (ר' אברהם בן-עזרא הארוך, שמות כא, כג).

מכל מקום התורה מתייחסת ברצינות ובחומרה לכל פעולת אלימות. ההנחה היא שאם האלימות תיהפך לנורמה חברתית בבחינת "כל דאלים גבר" (תלמוד בבלי, גיטין ס, ע"ב; בבא בתרא ל"ד, ע"ב) אזי תרד אנדרלמוסיה לעולם.

בדרך כלל כוחם של גברים רב מכוחן של נשים, לפיכך הקפידה התורה שיוטלו עונשים כבדים על אונס, וחכמים פסקו במשך הדורות פסקים חמורים על בעלים שהיכו את נשותיהם.

אלימות במשפחה מושתקת לעתים בין מצד ההורים כלפי ילדיהם, בין מצד הילדים כלפי ההורים ובין מצד האחים לבין עצמם. "הסכם" זה שבשתיקה עלול לגרום להסלמה באלימות.

"אסור על אב להכות בנו הגדול, למען ידעו כל אנשי הבית כי המכות משאירות צלקת בגוף ובנפש" (קיצור שולחן ערוך קמג, יח).

בידוע שכיום קיימות שיטות חינוכיות-פסיכולוגיות לשמירה על משמעת וצדק שאינן תומכות בעונשים גופניים, אלא מציעות דרכים אחרות לעיצוב ההתנהגות ולמניעת אלימות.

אולי לכך נתכוון שלמה המלך באומרו "וְאֹהֲבוֹ שִׁחֲרוֹ מוּסָר" (משלי יג, כד).
—————————

מקורות לעיון ולהרחבה:  
1.              בראשית ד, ח – טז;    יט , ה-י;    לד, א, כה;    שמות א, יב;   ב, יא;   ח, יב;     ויקרא כד, יט-כ.
2.              תלמוד בבלי, גיטיןס, ע"ב: "איתמר: בני נהרא" ואילך;  בבא קמא פד, ע"א: "החובל בחברו". 
3.              מדרש תנחומא, פרשת קורח, סימן כא – "ארבעה נקראו רשעים".
4.              דברים רבה, ב ד"ה: כה – "מעשה בשני אחים שהרג אחד מהם את חברו".
5.              שו"ת אגרות משה, חלק חושן משפט ב, סימן סח – בעניין עונש מות.
 
6.              הכהן הרב אביעד, "על איסור האלימות בחינוך", פרשת בהעלותך, המחלקה למשפט עברי, משרד המשפטים, תשס"ד, גיליון 167.
7.              וינרוט אברהם, "אלימות האיש כלפי אשתו ותוצאותיה המשפטיות", פרשת וישלח, המחלקה למשפט עברי, משרד המשפטים, תשס"ד, גיליון 148.
8.              עזריאל הרב אריאל, "עונש עפ"י התורה", רעיונות על פרשת השבוע – משפטים.

9.             שלמה הרב אבינר, "אלימות במשפחה – דרכי זיהוי", ע"פ על מה, בהוצאת ויצ"ו, כסליו תשס"ב, גיליון 10.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת השבוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s