מצוות צדקה

חשוב שתהיה תמיכה קהילתית בנזקקים כגון באמצעות קופות גמ"ח (גמילות חסדים) למיניהן, אך תמיכה זו אינה פוטרת מן הצורך בתמיכה של משרדי הממשלה. חשוב שהמתנדבים בעם יתרמו לגופים ציבוריים, ובמקביל יתרמו גם למעגלי החברה הקרובים להם. על לקחי פרשת תרומה, מאת: ד"ר רחמים מלמד-כהן

 

מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי (שמות כה, ב)

לכאורה צריך היה להיות כתוב: "יתנו לי תרומה", אם כן למה נאמר: "תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי"?

אלא שכל הנמצא בעולם שייך לקב"ה, לפיכך "וְיִקְחוּ-לִי" – מִשֶּׁלִּי. שורש המילה "תרומה" הוא 'להרים', כלומר, להפריש ולתת משלנו לאחרים, וזהו שכתוב בפסוק: "… וְיִקְחוּ-לִי…", הקב"ה נותן תרומה לעם ישראל ואנו הלוקחים, המקבלים את תרומתו נותנים משלנו לאחרים שהרי שלנו – שלו לאחרים.

דבר אחר, הנתינה גורמת סיפוק לנותן לא פחות מאשר למקבל. צדקה ונדבה כאשר הן ניתנות מתוך רצון טוב, הן מצמצמות את הפערים בין בני אדם.

על הפסוק "וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' " (שמות ל, יב) ידוע הפירוש המעמיד על כך שהמילה "וְנָתְנוּ" נקראת ישר והפוך. משמע הדבר שהנותן – מקבל ושהמקבל – נותן, בין אם הוא תורם לזולת מממונו ומרכושו ובין אם מזמנו או מגופו. נתינת צדקה ונדבה מזככת ומעדנת נפשו של אדם. "וּמִבְּשָׂרְךָ לֹֹא תִתְעַלָּם" (ישעיהו נח, ז), אף אם בשעה שנותנים צדקה אין יודעים אם יזכו להכרת טובה מצד המקבל. אם האדם שלפניך הגיע למצב של פשיטת יד אל תדקדק בסיבותיו, הענק תעניק לו כי המצווה מוטלת עליך.

יחד עם זאת נאמר: "…דֵּי מַחְסֹרוֹ…" (דברים טו, ח). אתה מצווה עליו לפרנסו ואי אתה מצווה עליו לעַשׁרו (להעשירו) (תלמוד בבלי, כתובות סז, ע"ב). התלמוד מזהיר את מי שמבקש צדקה אף על פי שאינו זקוק לה, שסופו להיות עני ופושט יד (תלמוד בבלי, כתובות סח, ע"א).

במדינתנו היהודית-הדמוקרטית קיימת דילמה בענייני צדקה ותמיכה בעניים. מצד אחד מצהירים השלטונות על אחריותם הסוציאלית לתמוך בנזקקים ומצד אחר אין הממשלה יכולה לממן את כל צורכי האביונים. נוכח זאת, מתארגנות עמותות למתן צדקה וקמים בתי תמחוי פרטיים במקומות שונים בארץ. משרדי הממשלה חשים שאחריותם פוקעת ועוברת לגופים פרטיים. אמנם חשוב שתהיה תמיכה קהילתית בנזקקים כגון באמצעות קופות גמ"ח (גמילות חסדים) למיניהן, אך תמיכה זו אינה פוטרת מן הצורך בתמיכה של משרדי הממשלה. חשוב שהמתנדבים בעם יתרמו לגופים ציבוריים, ובמקביל יתרמו גם למעגלי החברה הקרובים להם.

מספרים בהלצה שבשעה שני יהודים עשירים שוחחו ביניהם, ניגש אליהם עני, פושט יד. עשיר אחד נתן לו צדקה והאחר לא נתן. שאל העשיר שנתן צדקה את חברו: "נתתי צדקה כי כתוב בתורה: 'כִּי-יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן' (דברים טו, ז). מדוע אתה לא נתת צדקה?" השיב האחר: "כי אני רציתי לקיים מצוות 'כִּי לֹא-יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ' (דברים טו, יא). מובן שהומור זה מצביע על החובה שלא להתחמק ולא להעלים עין מן העני הזקוק לצדקה.
———————————-

מקורות לעיון ולהרחבה:             
1.              בראשית טו, ו;   דברים כד, יג;   מלכים א ג, ו;   ישעיהו א, כז;   ירמיהו כב, טו;   הושע י, יב;   מיכה ו, ח;   תהילים לג, ה;   משלי יא, יח;   כא, כא.
2.              משנה אבותה, יג – "ארבע מידות בנותני צדקה".
3.              תלמוד בבלי, שבת קנו, ע"ב: "נפק שמואל ודרש: 'צדקה תציל ממוות'" ואילך;  בבא בתרא ט, ע"א: "שקולה צדקה כנגד כל המצוות".
4.              תלמוד ירושלמי, פאה פרק ה, הלכה י – "גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה".
5.              מדרש תנחומא, פרשת ויקרא סימן ו – "אני בצדק אחזה פניך".
 
6.              בקשי-דורון הרב, הרשל"צ אליהו, "צדקה ומשפט", בתוך: בנין אב, פרשת משפטים, הוצאה פרטית, תשנ"ב, עמ' שז-שט.
7.              גילת ישראל צבי, "מצוות הצדקה – חיוב משפטי או נדיבות", פרשת ראה, המחלקה למשפט עברי, משרד המשפטים. תשס"ד, גיליון 176.
8.              דרוק הרב זלמן, "צדקה וחסד", בתוך: נדבות פי חלק ד', פרשת ראה, הוצאה פרטית תשס"א, עמ' קלב-קלה.
9.              ליבוביץ פרופ' נחמה, "עניי עירך קודמים", פרשת משפטים, עיונים חדשים בספר שמות, ההסתדרות הציונית העולמית תש"ל, עמ' 295.
וכן: "מתנות עניים", פרשת כי תצא, בתוך: עיונים בספר דברים, ספריית אלינר תשנ"ד, עמ' 228.
10.          מוריאל פרופ' יהודה, "בהתנדב עם", בתוך: עיונים במקרא, סיני תש"ן, עמ' 90-89.
עזריאל הרב אריאל, "על צדקה ועל צדק", רעיונות על פרשת השבוע – ראה, באתר מוריה:

11.          קושלבסקי ד"ר רלה, "צדקה תציל ממוות: שלוש אגדות תלמודיות", האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים, משרד החינוך והתרבות.

מתפרסם באדיבות המחבר, מתוך ספרו החדש "פרשת השבוע – רעיונות חינוכיים" שניתן להשיג בטל' 02-5664713, בעלות של 40 ש"ח בלבד (כולל משלוח).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת השבוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s