סדר עדיפויות

             וְעָשִׂיתָ מִזְבֵּחַ מִקְטַר קְטֹרֶת (שמות ל, א)

בפרשת תרומה מוזכרים כלי המשכן: הארון, השולחן והמנורה, שמקומם בקודש. מדוע לא הוזכר בה מזבח הקטורת הקרוי גם מזבח הזהב? ועוד, מדוע מובא תיאור מזבח הקטורת – מזבח הזהב – רק בסוף פרשת תצוה, אחרי תיאור בגדי כהונה והקורבנות?

    אוהל מועד. רישום מהמאה ה-19

שאלות אלו מביאות אותנו לעניין סדרי עדיפויות. אדם ניכר בסולם העדיפויות שהוא מציב לעצמו. האם יניח לחייו לחלוף תוך צירוף של דברים טפלים אשר אינם מותירים מקום לדברים חשובים ומהותיים? לעִתים דוחקים אנו פעולות חשובות, שהיינו רוצים לבצע, בגלל טרדות היום-יום. בעִתות משבר, במצבי מצוקה, בשמחות, לאחר הישגים חשובים או כישלונות, מתגמדים בעינינו דברים שקודם לכן נראו לנו חשובים, בעוד דברים שקודם לכן זלזלנו בהם, עולים לראש סולם העדיפויות.

והנה דווקא מפאת החשיבות מובא תיאור מזבח הקטורת בסוף תיאור המשכן וכליו, בגדי הכהונה והקורבנות, כחותֵם וכִמְסַיים פרשה. חשיבות מיקומה של הקטורת בעבודת בית המקדש באה לידי ביטוי במשל למלך שעשה סעודה לאורחים. אכלו, סבאו ושׂבעו. כיוון שעמדו לפרושׁ, אמר המלך: וכי יֵצאו מפלטרין שלי ורֵיחם אינו יפה לבריאות? מיד הביא להם בשמים וקטורת. יצאו האורחים לרחובה של עיר והיו הכל מהללים ומשבחים, שנאמר: "וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים..."  (שמות ל, ז).

לרמב"ן סיבה אחרת מדוע מזבח הקטורת מופיע רק בסוף פרשת תצוה: אבל הטעם להזכירו כאן, אחר המשכן וכל כליו והקורבנות, בעבור שאמר בתשלום (השלמת המשכן) הכל… וזהו רז שנמסר למשה רבינו שהקטורת עוצרת המגפה… (רמב"ן, שמות ל, א).

כל בן אנוש מוגבל בזמן, במקום, בממון, ברכוש ובפעולותיו. כשם שיש ביהדות "דיני קדימה" במבנה היררכי, כך כל אחד מאתנו וכולנו ביחד אמורים להסדיר סדרי עדיפות באורח החיים שלנו, במיוחד בעידן של צרכנות ומותרות ופיתויי הפרסומות.

ספורנו מפרש את היעדר מזבח הקטורת בכלל כלי המשכן בפרשת תרומה:

ולא הוזכר זה המזבח עם שאר הכלים בפרשת תרומה, כי לא היתה הכוונה בו להשכין האל יתברך בתוכנו, כמו שהיה העניין בשאר הכלים, כאמרו "ושכנתי בתוכם"… אבל היה ענין זה המזבח לכבד את האל יתברך אחרי בואו לקבל ברצון עבודת עמו בקרבנות הבוקר והערב, ולשחר פניו במנחת קטורת (ספורנו, שמות ל, א).

כל בן אנוש מוגבל בזמן, במקום, בממון, ברכוש ובפעולותיו. כשם שיש ביהדות "דיני קדימה" במבנה היררכי, כך כל אחד מאתנו וכולנו ביחד אמורים להסדיר סדרי עדיפות באורח החיים שלנו, במיוחד בעידן של צרכנות ומותרות ופיתויי הפרסומות.

"וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם-אֱלֹהֶיךָ" (מיכה ו, ח).

——————–
מקורות לעיון ולהרחבה:          
1.             בראשית כב, ב;  כה, כח;  לג, ב;  לז, ג;  במדבר ב, ט.
2.             מצודת דוד, משלי כד, ה – ד"ה: "ואיש דעת".
3.             משנה, הוריות ג, ח – "כהן קודם ללוי".
4.             תלמוד בבלי, ברכות מא, ע"א: "היו לפניו מינין הרבה" ואילך;   עירובין עב, ע"ב: "כח דהתירא עדיף";  יומא לג, ע"א: "אביי מסדר מערכה" ואילך;  ערכין טז, ע"ב: "אל תוכח לץ" ואילך.
5.             שו"ת אגרות משה, יורה דעה, ג סימן צד – בעניין קדימויות בצדקה.
6.             שו"ת מנחת שלמה, (ב-ג) סימן פו, ד"ה: "כתב" – בעניין הצלה משבי.
 
7.             בקשי-דורון הרשל"צ הרב אליהו, "חינוך קודם לכל".

8.             גורן הרב שלמה, "סדר עדיפויות במצוות יישוב ארץ ישראל", מאמרי אמונת עתיך, עלון מס' 23.

9.             ליבוביץ פרופ' נחמה, "לדורון לתפילה ולמלחמה", בתוך: עיונים בספר בראשית, פרשת וישלח, המחלקה לתרבות תורנית, ההסתדרות הציונית העולמית תשכ"ז, עמ' 250.

10.         סמט הרב אלחנן, "דיני נזיקין – מגילת זכויות האדם", פרשת משפטים, סעיפים ה, ו, מתוך: עיונים בפרשות השבוע, הוצאת מעליות, שע"י ישיבת מעלה אדומים.

11.         ספירו ד"ר שמעון אליעזר הלוי, "האם מצוות עשיית מזבח הקטורת נמצאת במקום הנכון?", דף שבועי 588, פרשת תצווה, אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ה.

מתפרסם באדיבות המחבר, מתוך ספרו החדש "פרשת השבוע – רעיונות חינוכיים" שניתן להשיג בטל' 02-5664713, בעלות של 40 ש"ח בלבד (כולל משלוח).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרשת השבוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s