רחל אחונוב, עד לא מכבר יו"ר אגודת המאיירים, חשה יוצאת דופן בעולם יוצרי הקומיקס וכמי שמדברת אל קיר אטום בביקורת שלה על התחרות הישראלית החדשה לקריקטורות אנטישמיות. אז, עד כמה נמוך אנחנו מסוגלים לרדת?

צ'פלין ב"הדיקטטור הגדול"
התחרות הישראלית החדשה לקריקטורות אנטישמיות שהסתיימה בימים אלה עם תערוכה נושאת פרסים, עסקה בהומור מעוות מאין כמוהו, שהתשובה היחידה כלפיו היא בוז קר, עמוק ומוחלט. לתשומת ליבם של מארגני התחרות: צ'רלי צ'פלין הענק, שכישוריו עולים אלף מונים על כישורי כל המאיירים שהשתתפו בתחרות ובתערוכה גם יחד, קבע מזמן שלא ניתן "לצחוק על הכול", וכך כתב בזיכרונותיו: "אילו ידעתי לאשורן את זוועות מחנות הריכוז הגרמניים, לא הייתי יכול לביים את 'הדיקטטור הגדול', לא הייתי יכול לצחוק על שיגעונם הרצחני של הנאצים" ("סיפור חיי", עמ' 64). משנודעה לו האמת הנוראה, שנים אחרי שביים את "הדיקטטור הגדול", קבע צ'פלין את גבולות אמנותו.
ספק אם מסר זה של אחד מגדולי האמנים הקומיים בכל הזמנים יחלחל סוף סוף גם אצל אלה שלא יכולים לוותר על פרובוקציה זולה על השואה, המבטיחה להם גם התעניינות תקשורתית (ב"מוסף הארץ" וב"גלריה" של הארץ, פשוט חיבקו את הנפשות הפועלות כאילו היו לשמש העמים החדשים של אחרוני הסוציאליסטים, ללא שמץ של חוש ביקורתי שפוי על הפואנטה). אולם דומה כי ביער הקריקטורות שנשלחו מכל רחבי תבל לתחרות הפרועה שיזמו מאיירים ישראלים, יש גם קול שפוי מקרב הקולגות למקצוע. רחל–אליה אחונוב – מרצה לקריקטורה, קומיקס ואיור במחלקה לתקשורת חזותית במכללת אריאל, עד לא מכבר יו"ר אגודת המאיירים – חשה יוצאת דופן בעולם יוצרי הקומיקס וכמי שמדברת אל קיר אטום בביקורת שלה על התחרות הישראלית החדשה לקריקטורות אנטישמיות. להלן תגובתה כפי שהתקבלה אצלי במייל במהלך החג, בזכות הפצרותי החוזרות ונשנות שתגיב על התחרות כאחת שבאה מהתחום:
|
* מאמר נוסף של רחל אחונוב, "בעט ברזל – אייזנר משיב מלחמה", פורסם לאחרונה באתר "אומדיה".
* שיחה אישית קיימתי עמה לפני כשלוש שנים עבור השבועון "מנורה".
* רחל אחונוב בביקור בלובר בפריז.
* איור פוליטי שלה על תכנית ההתנתקות של אריאל שרון פורסם לראשונה בבלוג זה: כאן
כמה שעות לפני שפירסמת את ההודעה הזאת אני כבר פירסמתי אותה בבלוג שלי .
http://www.notes.co.il/eshed/18427.asp
מדוע היה דחוף לך לפרסם אותה שוב פעם שניה ?
אתה לא שמת לב שהיא כבר פורסמה ובכך יצרת כפילות מיותרת ?
איך בדיוק עלה בדעתך שלא שמתי לב לפרסום תגובתה של אחונוב בבלוג שלך, אם השארתי לך שם תגובה ברורה משלי המפנה למקור נוסף שכתב על התחרות הנואלת קודם לכן?
ההיתממות לא תמיד בריאה, מר אשד. אימרת כנף רוסית מספרת בהקשר זה על תרנגול הודו שמרוב היתממות סביב סיר המרק, נפל עם האף המוארך-הנוזלי שלו לתוך סיר המרק המבעבע…
האם באמת נעלם מעיניך כל הערך המוסף הנלווה לתגובתה של אחונוב כאן בפוסט? האם נעלמו מעיניך דבריו של צ'רלי צ'פלין על מוסר ההשכל שבהם בהקשר לתחרות האנטישמית הישראלית של מאבדי כל טעם מוסרי בסיסי טוב? נעלמו מעיניך כל ההפניות למאמרים הטריים הנוספים שפרסמתי עליה ומפרי עטה? ובעיקר, הזכות שנפלה בחלקי לעודד אותה ולהפציר בה הפצרות החוזרות ונשנות שתשנס מותניה ותגיב על התחרות כאחת שבאה מהתחום. "כי אם בעת הזאת החרש תחרישי, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" (מגילת אסתר), מר "חוקר מקרא" נכבד.
יתרה מזו, בעוד שכבודו (מר אשד, שאנו מכירים לא מימי הבלוגים ב"רשימות" כי אם מהתדיינויות ותיקות יומין ב"האייל הקורא"), דעתו האישית שונה בתכלית השינוי מדעתה של אחונוב על התחרות הנואלת הזאת, הרי שדעותינו (שלי ושל אחונוב) על התחרות והתערוכה נושאת הפרסים נוסף לפרסום התקשורתי הנלווה לאגו של העומדים בראש "הפרויקט הגרנדיוזי" הזה, דומות להפליא. מקווה גם שלא נעלם מעיניך שם המדור בו מתפרסם הפוסט הזה: "הוציא לי את המילים מהפה".
אינני יודע איך אתה, אבל אינני בתחרות כאן עם אף אחד.
אתם שניכם מגיעים אחד לשני