היהודים כאויבי השטן

אין הסבר דתי לשואה, אך אין גם הסבר מדעי. למה התרחשה, ובכלל כיצד הייתה מן האפשר? הפרופ' שלום רוזנברג, מהחוג לפילוסופיה והחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, מציע הסבר משלו. מאמר אורח לרגל ציון יום הזיכרון לשואה

             פרופ' שלום רוזנברג

בפרשת השבוע, פרשת שמיני, קראנו על מותם הטראגי של שני בני אהרן נדב ואביהו, בשיאה של חנוכת המשכן. בני אהרן טעו או חטאו, אך באופן פרדוכסלי, התורה מבטאת את יחסה אליהם בדברי משה לאהרן: "בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ", בני אהרן קרובים הם לא-ל. אהרן "עונה" בשתיקה: "וַיִּדֹּם אַהֲרֹן" (ויקרא י, ג). היום חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אין תיאור מתאים יותר לזכר מיליוני הקדושים מאשר "בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ", ואין תגובה אנושית יותר מאשר שתיקתו של אהרן: "וַיִּדֹּם אַהֲרֹן".

                                                        * * *
"וַיִּדֹּם אַהֲרֹן": יש בשתיקה זאת אזהרה לכל מי שמתיימר להבין את סודות ההיסטוריה וההשגחה. כפי שלימד אותנו הרב יוסף דוד סולובייצ'יק מבוסטון, ההיסטוריה היא שטיח קיר מרהיב ביפי התמונות הארוגות בו, אלא שאנו יכולים להסתכל בו רק מהצד הלא נכון בה מופיעה בפנינו מערבולת של קצוות חוטים חסרי משמעות וסדר. באחרית הימים נוכל אולי לראות את השטיח במלוא הדרו, אך כיום "המשכיל בעת ההיא ידם, כי עת רעה היא" (עמוס ה, יג). את זאת למדנו בספר איוב, וחזרנו לשנן זאת עם מותם של עשרת הרוגי המלכות, ורבי עקיבא בראשם. לא בגלל חטאינו נהרגנו בשואה, אלא כמילותיהם הקלאסיים של המשוררים בתהילים (מד, כג): "כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם נֶחְשַׁבְנוּ כְּצֹאן טִבְחָה". קדושי השואה נהרגו "עליך", בגלל היותם יהודים, בגלל ששמו של הקב"ה נקרא עליהם.
 
אין הסבר דתי לשואה, אך אין גם הסבר מדעי. למה התרחשה, ובכלל כיצד הייתה מן האפשר? השואה בנויה על האנטישמיות, אך יש הבדל יסודי ביניהן. הסברים שונים ניתנו לאנטישמיות, הסברים פסיכולוגיים, סוציולוגיים, כלכליים והיסטוריים. אני מסוגל "להבין" את האנטישמיות ואף את הפשיזם, אך אינני מסוגל להבין את השואה. אנו מצויים כאן בפני תופעה יחידאית ושונה, שאין לה אח ורע ולא הסבר. אף 'חכם שלאחר מעשה' אין אנו יכולים להיות בסוגיה זו. הוגים וחוקרים – גדולתם אינה מוטלת בספק – ניסו לענות על בעיה זאת. הם אולי הסבירו את הרקע ואת המכניזמים שפעלו בהיסטוריה, אך לא נתנו הסבר של ממש לאבסורד של ה'למה' וה'לשם-מה'. ההסבר הקיצוני ביותר הוא בעיניי הטענה, שלפנינו שיגעון קולקטיבי. אך המשתמש במושג זה אינו רגיש לאבסורד שבדבריו. זיגמונד פרויד, אבי הפסיכולוגיה המודרנית, הצליח למצוא מפתח להבין את ה'שיגעון' ולהסביר את התופעות הכרוכות בו, תופעות שלכאורה אין להן מובן. פרויד מצא הגיון בשיגעון, בעוד שבהקשר שלנו, במושג שיגעון אין הסבר אלא ערפול. המושג 'שיגעון קולקטיבי' מעיד על כך שהתבונה האנושית החושבת שהכול שקוף וחשוף לפניה אינה יכולה להתמודד עם השואה. השואה מהווה 'חור שחור' בהיסטוריה, או כפי שבוטא באופן טראגי על ידי אחד מקורבנותיה: 'פלנטה אחרת'.

אנו בוחלים ברוע שנעשה מתוך "יצר הרע", למען אינטרסים כלכליים או פוליטיים. אך אנו יכולים להבין רוע זה. אנו יכולים "להבין" את האיכר הפולני, ימ"ש, שמסר את מקום מחבואו של היהודי לנאצים, כי חמד בזוג המגפיים שלו. אולם, אי-אפשר להבין את מה שניתן לכנות הרוע המוחלט, הוויתור על האינטרסים, למען עשות רע, רע לשמו. בפלנטה ההיא בא לידי ביטוי הרוע המוחלט, הרוע השטני! ברור לי שבעקבות טענתי זאת, חושף אני את עצמי להאשמה קשה של יצירת מיתוס. אם תרצו, אני מודה באשמה, ואף אחריף אותה.

הטענה שלפנינו התגלות השטן והתגלמותו בדמותו של הצורר הנאצי, ימ"ש, נראית לי רציונלית יותר, ובמידה מסוימת אמיתית יותר, מאשר הסברים אחרים המוצעים לנו. אין השואה מוסברת על ידי היצר הרע, דהיינו טבעו האגואיסטי של האדם. היא מעשה ידיו של משהו שטני. דברים אלה ישמעו מוזרים מדי לאוזניים רציונליות שידרשו בצדק הסבר להם. אינני רוצה להסבירם. מבקש אני מהקוראים שיתייחסו אליהם בשלב זה, כדברי אגדה, אך גם לשקול אפשרות נוספת, שאכן, לאורה החשוך והאפל של השואה, ייתכן והעולם יוכל להיות מוסבר רק על ידי דברי אגדה, ולא על ידי הסיסטמות הפילוסופיות.

 

                                            * * *
כולנו, היינו מועמדים להילקח לאושוויץ. ולמרות האבסורד, צעקת משמעות חרישית, בוקעת אלינו מן הגיהינום. מעידים על צעקה זאת תופעות מוזרות. אינני יכול לשחרר אף יהודי מחלומות הבלהות שתוקפים גם אותי מדי פעם בפעם. אני מנסה להתנחם בכך שאנו בני הקורבנות ולא חלילה, בני הרוצחים, ואף לא בני משתפי הפעולה או צאצאי אלו שאטמו אוזניהם משְׁמוֹעַ את זעקת הקדושים. בני הדור השני עדיין מנסים לברוח מאושוויץ, והנה מתמיה להיווכח עד כמה אנשים שונים רוצים "להיכנס" לאושוויץ. למה התעקשו הפולנים שנים כה רבות להעלים את העובדה שיהודים נרצחו שם? למה שואפים מסדרים קתוליים לבנות מנזרים באושוויץ? שאלות אלו היו עבורי חידה מטרידה, עד שיום אחד הבנתי את אשר אולי הם עצמם לא הבינו.
 
לא זכינו לראות בעינינו את השכינה יורדת על הר סיני, מצביעה עלינו ומכריזה "אהובי אתם". אולם, "זכינו" לראות את השטן יורד עלי אדמות ומכריז עלינו, העם היהודי "אתם אויבי". ואויבי השטן הם העם הנבחר, השטן עצמו הופך עֵד לכך. זאת היא קפיצה אבסורדית אבל אמיתית, והיא מובנת לכל אדם ישר ובר-דעת. פעמים שונות שמעתי בנוסח זה או אחר את הביטוי המופנה אלי: "חבל שהנאצים לא גמרו את העבודה". יש אנטישמים בעולם. אולם, יש גם "גויים" ישרים ומוסריים. והם מבינים שמי שלא היה מועמד להילקח לאושוויץ איננו מהווה אופציה רוחנית בשביל האנושות! או אז, צריך להמציא את הנוכחות בגיא ההריגה, כדי לזכות לכבוד האולטימטיבי, להיות מוכרז כ'אויב' על ידי השטן.
 
הלוא גם רבים אחרים נרדפו על ידי הנאצים? נכון, אך אנו נרדפנו לא בגלל ההשתייכות הפוליטית, או בגלל היותנו סכנה לגרמניה. אנו נרדפנו רק בגלל היותנו יהודים, לרבות תינוקות וזקנים שלא יכלו להרע. הלוא אף צוענים נרדפו? אולי, למרות שיש יהודים שניצלו בגלל מעשיהם של צוענים חסידי אומות העולם.

גווילין של ספרי תורה שנשרפו ב'ליל הבדולח', מתוך ארכיון "יד ושם". למה להתעלל ביהדות? למה התאווה לחילול ספרי תורה וכל קדושי ישראל?

אך יתירה מכך, נניח שהיהודים היו סכנה ביולוגית וגנטית, למה להתעלל ביהדות? למה התאווה לחילול ספרי תורה וכל קדושי ישראל? כאן נעוצה המשמעות הייחודית והחרישית של השואה. השטן הופיע והצביע עלינו כאויביו, והשטן ראה נכונה את אויביו. זהו קול שאנו שומעים מעבר לטרגדיה ולכאב. כדבריהם של תיאודור אדורנו ומקס הורקהיימר אנשי אסכולת פרנקפורט: "הם מוקעים כרוע המוחלט על ידי הרוע המוחלט. באופן זה הם אכן העם הנבחר".

—————————–

לקריאה נוספת:

* עיין ערך "שלום רוזנברג" באנציקלופדיה ויקיפדיה.

* אתר הבית של הפרופ' שלום רוזנברג

* מאמר נוסף של פרופ' רוזנברג בנושא, "על זיכרון ושכחה".

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אלוהים בשואה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על היהודים כאויבי השטן

  1. נכד לניצולי שואה הגיב:

    איזה קשקוש דתי מתחסד. אז זה היה השטן,אה? ואיפה היה האלוהים האימפוטנט שלך? נרדם בשמירה? או שסתם לא היה אכפת לו ששורפים מליון ילדים שלא חטאו. בקיצור – אם יש אלוהים כמו שאתה חושב, אז הוא או רשע או טיפש. או שניהם

    • תגובה לנכד לניצולי השואה- התשובה לשאלתך היא בך! אתה הוא התשובה. עצם זה שאתה כותב עכשיו מה שאתה כותב וחושב ומעמיק בנושא ה'- זו התשובה לשאלתך. היכן הוא היה. שאם לא היה, הרי לא היית כאן! אז תגיד תודה ותחריש.

  2. באנדר הגיב:

    היהדות היא לא דת דואלית.
    השטן הוא משרת ושליחו של אלוקים, והכל נהיה בדברו.

  3. אורי הגיב:

    אלוהי ישראל דווקא היה בשואה, "פנים בפנים בתוך האש", כעדותו של המשורר ניצול השואה איתמר יעוז-קסט:

    http://www.notes.co.il/uripaz/13819.asp

    וטרם דיברנו על שליחותו האלוהית של השטן לבצע זממו. ע"ע ייסורי איוב.

  4. נכד לניצולי שואה הגיב:

    נו טוב, הוא בטח התעצל ללכלך את הידיים בעצמו. בכל זאת, לשרוף מליון ילדים זה המון פיח. אחלה אלוהים יש לך. רשע וטיפש כבר אמרתי?

  5. צח הגיב:

    אבל ראש הישיבה שלי, הסטוריון חוקר שואה, בן לניצולי שואה שמוביל משלחות לפולין, כששואלי םאותו "איפה היה אלקים בשואה?", הוא עונה: במגפי האס אס"

  6. צח הגיב:

    תגובתי הקודמת, לא הייתה לפרופ' שלום רוזנברג, שדבריו לא זקוקים להנהוני ההסכמה שלי, אלא לכמה מגיבים קודמים שמניחים שהקדוש ברוך הוא מספיק קטן בשביל להכניס אותו לכיס שלהם.

  7. נכד לניצולי שואה הגיב:

    איזה אלוהים דואלי נפלא יש לנו !

    מחד גיסא גדול מידי בשביל הכיס של החילונים הכופרים והטפשים.

    מאידך גיסא מסתבר שאותו אלוה נכנס בקלות לכיסם של ענקי רוח כמו שלום רוזנברג וחסידו הנלהב צח. הם יודעים הכל – מה קרה, למה קרה, מי אמר מה למי, ולמה אבינו שבשמים קם בוקר אחד על צד שמאל ורצח בנון שלנטיות 6 מליון יהודים. ז"א לא הוא רצח. זה השטן ימ"ש. לכן אפשר להמשיך להגיד כל בוקר מודה אני לפניך. כי הרי אין לנו על מי להישען חוץ מעל אבינו שבשמים. (חוץ מבימים שהוא מתעצבן וקורא לשטן)

  8. צח הגיב:

    אבל אני לא ממש מבין מה אתה רוצה.
    טוב, בסדר, כנראה שאתה לא מאמין באלקים. סבבה. אז למה אתה בכלל טורח להגיב למאמר שבעליל נכתב מתוך נקודת מבט אמונית ומדבר במנחים שונים לחלוטין מאלו בהם אתה עונה?

  9. נכד לניצולי שואה הגיב:

    איך תבין? הרי מאז שנות הארבעים הדתיים מנסים שוב ושוב (ולא מצליחים) לתרץ את השואה. חתיכת דיסוננס, אה? אם הוא קיים הוא בסה"כ קצב שמסוגל בכל רגע לספות צדיק (אתה) עם רשע (אני). מפחיד, נכון? ואם הוא לא קיים, אז זה די אדיוטי לא לנסוע בשבת ולהתנדנד בתפילות.

    וזו, צח, נקודת המבט האמונית שלי.

  10. תמר הגיב:

    אני לא חושבת ש"הדתיים" מנסים כבר מעל ל60 שנה להצדיק את השואה כי אל לנו לנסות.
    לא אנו ולא אף אדם אחר.

    יש דברים שגדולים עלינו.

    אני לא מפחד מהרגע הזה שבו אתה אומר שיכול להיות שימותו "צדיקים" עם "רשעים" אין סיבה לחשוב על זה כי אנו לא מבינים את חשובונות הקב"ה.

    אל לנו להכנס ללחץ או ללכלך על אנשים שלא חשובים כמונו.

    חבל על העצבים

  11. בבון הגיב:

    גם בורא העולם לא חסין מטוקבקיסטים יותר (וואלק, ביום אחד אני עושה את העבודה שלקחה לו שבעה ימים, וביום האחרון עוד התעצל ונח) – הנכד יראה לו מי פה נכנס לכיס של מי.

  12. עופר שור הגיב:

    משום מקום, משום שלא היה שם מלכתחילה. הנאצים היו בני אדם, לא שדים. הם פעלו במקום מוגדר, לא בפלנטה אחרת, ואת ההשמדה ביצעו אנשים רגילים, כמוני וכמוך. הרוע שביטאו הוא אחת התעלומות האנושיות הגדולות ביותר, אבל היא עדיין שייכת לעולם הזה. אולי הרוע הזה קיים גם בנו.
    איך אפשר להבין משפט כמו "הרוע המוחלט"? אם הוא מוחלט הוא מעבר להשגת האדם, אז כיצד אתה מתיימר לדעת אותו? לדעתי, עצם הנסיון להבין ולהסביר את המעשים האלו, שוב ושוב ותמיד ללא הצלחה מספקת, הוא הוא מעשה הזכרון האמיתי.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    חזל כבר ענו על הבעיה לפני כ-2000 שנה
    עולם כמנהגו נוהג, ויש מיתה ללא חטא ויסורין ללא עוון

  14. אכן נסתרות דרכי ה'- כנראה שלא נדע בחיינו הסיבה לשואה. אולי בעולם הבא!

  15. במחשבה נוספת, ייתכן והתשובה תמונה בקופסאות הקטנות!
    "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם… לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ. (דברים יא 13 – 21).

    המתבקש מאליו- והיה אם לא שמוע… ולא תלך לך, ולא תבוא אל הארץ אשר אני מורך ללכת שם (בטוב)… ידאגו מלכי השרת שליחי הסיטרה אחרה (ברע)… לשלחך מעל האדמה בדרך זו או אחרת…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s