ובחרת בחיים

כבוד האדם וחירותו חשובים הם. רצונו של אדם – כבודו, אך האדם אינו בלעדי בהכרעות גורליות על גופו ונשמתו, במיוחד כאשר להכרעותיו השלכה על החברה. רשימה קצרה על פרשת השבוע, מאת ד"ר רחמים מלמד-כהן, מחבר הספר "ובחרת בחיים"

וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים                                    (דברים ל, יט)

פעמים, אנו שומעים על צעירים וצעירות המכריזים ומצהירים על כוונתם להתאבד, או על קשישים וחולים המבקשים לשים קץ לחייהם ב'המתת חסד'.

 

היהדות מתנגדת לכל סוג של מיתה המתבצעת על ידי אדם בעצמו או על ידי אחרים, כשאול המלך, בטענת חמלה וחוסר יכולת לשאת ייסורים.

 

מחשבת ישראל והגותה מעמידים את גוף האדם ונשמתו במעלת קדושה. האדם איננו הבעלים על גופו. היינו הם פיקדון שנתן לנו הקב"ה ואיננו רשאים לחסלם.

 

כבוד האדם וחירותו חשובים המה. רצונו של אדם – כבודו, אך האדם אינו בלעדי בהכרעות גורליות על גופו ונשמתו, במיוחד כאשר להכרעותיו השלכה על החברה.

 

החיים הם ערך עליון כפי שכתוב: "הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (דברים ל, יט). בין אם נפרש כרש"י: "אני מורה לכם שתבחרו בחלק החיים" (ספרי ראה נג), כלומר: "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" היא מצווה, ובין אם נסכים עם רבנו סעדיה גאון הממליץ "ואני מיעץ לך שתבחר בחיים", מכל מקום, הכוונה של התורה היא שהאדם יתאמץ לחיות – בין אם באה עליו ברכה ובין אם קללה.

 

ממה נובעת הזילות בחיי אדם? הגורמים לה הם רבים: מצב מלחמה, בעיות במשפחה, קריסה כלכלית, פגיעה במעמד חברתי, כישלון בלימודים, יאוש בצבא, ולפעמים סבל מחלה. הצד השווה שבהם הוא חלישות הרוח והנפש, אי-רצון להתמודד במצבים קשים. במקרים מסוימים משפיעה האִמרה "אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת" (ישעיהו כב, יג), ואז אלימות, נסיעה פרועה, בלתי מבוקרת, שכרות, סמים ומתירנות פורצים אל חיי הקהילה ומטים את הכף לאיבוד (או לסיום, או לקיצור) החיים.

 

חינוך נכון ונבון מילדות עשוי להטמיע באדם עוצמות נפש שילוו אותו במשך כל חייו. לא טוב הדבר לגדל ילדים בחממה, לעטוף אותם בצמר גפן ולהיעתר לכל בקשה ודרישה שלהם. ילדים שלא עמדו בפני קשיים, כישלונות וגבולות מוצבים, סופם שייאוש, דיכאון ומרה שחורה יביאום לזלזול בגוף ובנפש, עד כדי הרהורי אובדנות. לעתים עלולה תגובתם להיות קריטית.

 

ביהדות אין מושג של המתת חסד או מיתת חסד. החשש מפני מדרון חלקלק ותלול מחייב אותנו ללמד את בני ישראל על הסכנות האורבות לאדם, לעם ולאנושות אם יותר לבני אדם להפסיק את חייהם במו ידיהם או בידי זולתם – לרצונם. לפיכך יש להרחיב את השיחות על מהות החיים ומשמעותם ולהוות דוגמה אישית.

 

אפשר להבין תופעות של אי-אכפתיות מהגוף ומהרוח שבו ויש לתת להן את מלוא תשומת הלב, אך אין להסכים עם הימשכותן. עלינו לעודד ולהפיח בבני אדם את הניצוצות המשוועים: "זכרנו לחיים".

הוא שנאמר: "וִהְיִיתֶם קְדשִׁים" (ויקרא כ, ז).

 

———————— 

  מקורות לעיון ולהרחבה:

1.     דברים ד, טו;   שמואל א לא, ד-ה;   שמואל ב, א, ה-טז;   ישעיהו מה, יח.

2.    משנה אבות ד, כב – "על כרחך אתה נוצר…".

3.    תלמוד בבלי, כתובות קד, ע"א: "סליקא אמתיה דרבי לאיגרא" ואילך, בעניין תלמידי רבי יהודה הנשיא המתפללים שלא ימות;  עבודה זרה יח, ע"א: "כשחלה רבי יוסי בן קיסמא" ואילך.

4.     תלמוד ירושלמי, יומא פרק ח, הלכה ה – "כל רופא שיודע בחכמה…".

5.    ילקוט שמעוני, פרשת עקב, רמז תתעא –  "מעשה באשה אחת".

6.    ספר חסידים, מהדורת מרגליות, סימן תשכג – "אין גורמים לאדם שלא ימות מהרה".

7.    שו"ת יחל ישראל, סימן פז – בעניין גוסס נחשב כחי.

8.    שו"ת מנחת שלמה, סימן צא אות כד – בדבר ניתוח לחולה מסוכן.

9.     שו"ת ציץ אליעזר, חלק ט סימן מז – בעניין האם מותר להתפלל לחולה שאין סיכויים שיבריא.

 

10.    אלון פרופ' מנחם, פסק דין שפר, ערעור אזרחי מס' 506/88.

11.    גולדברג הרב זלמן נחמיה, בעניין פיקוח נפש והגדרת דחיית נפש מפני נפש, בתוך: מוריה, שנה שמינית, אלול תשל"ח, גיליון ד-ה.

12.    מלמד-כהן ד"ר רחמים, ובחרת בחיים, אשל, תשס"ג.

13.    פרנקל הרב יחזקאל, "מותר לעשות חיים?", פרשת חיי שרה

14.    רובינשטיין פרופ' אליקים, "על סכנת 'המדרון החלקלק' ", פרשת כי-תשא, המחלקה למשפט עברי, משרד המשפטים, תשס"ב, גיליון 65.

15.    רפאל הרב שילה, "כפיית טיפול רפואי על חולה", בתוך: תושב"ע, ירושלים תשנ"ב, עמ' עז-עט.

16.    שטיינברג הרב פרופ' אברהם, "רצח מתוך רחמים לאור ההלכה", בתוך: ספר אסיא ג, תשמ"ג; וכן, ערך: נוטה למות, אנציקלופדיה הלכתית רפואית כרך ד', מכון שלזינגר, תשנ"ד, עמ' 358-422.

 

——————————-       

מתפרסם באדיבות המחבר, מתוך ספרו החדש "פרשת השבוע – רעיונות חינוכיים", ניתן להשיג בטל' 02-5664713, בעלות של 40 ש"ח (כולל משלוח).

 

——————————-

לקריאה נוספת, ראו רשימותיי:

לחיים ולא למוות

צינור לחיים ולמוות

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אתיקה רפואית. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s