האם יש תוכן חילוני ליום-הכיפורים?

קטעים נבחרים מתוך המאמר "כיפור מההפטרה", מאת: אריאנה מלמד, שפורסם ב"ידיעות אחרונות", 10.10.05 (24 שעות, עמ' 9)

 

אריאנה מלמד. אין תוכן חילוני לחג הזה

"…מה עושים חילונים מובהקים ביום הכיפורים? בעיקר נבוכים. בכל יום בשנה מעט שקט וזמן פנוי הם ברכה גדולה, אבל ביום הזה מדובר בבעיה רצינית.

"אי-אפשר לחיות בישראל ולהכחיש את קיומו של החג, גם אם מתנגדים לו מטעמי מצפון. מאחורי כל פעילות שישראלים גאים ומתריסים בחילוניותם ממציאים להם כדי להעביר 24 שעות של שקט בלי לצאת מדעתם, מסתתרת מועקה כבדה: מה, לכל הרוחות, נעשה ביום הזה? עד כמה נרחיק לכת בהתרסה, ומתי כבר לא נחוש שאנחנו מתחצפים לאלהים ועונשנו בוא יבוא?

אז, "זה התחיל במתקפת קריאה, מתישהו באמצע שנות השישים… הפכו הימים שלפני יום הכיפורים לרווחיים ביותר להוצאות לאור…

 

"מי שיבקש לקרוא לכל אלה 'יום כיפור אלטרנטיבי' – יטעה עד מאוד. אין תוכן חילוני לחג הזה."

"במקביל, אט אט הוצאו האופניים אל הרחוב, כי ממילא אי-אפשר לצפות מילדים חילונים לשמור על דממת החג… וקצת מאוחר יותר, השבח לאל או לטכנולוגיה, הומצא הווידיאו.

"מי שיבקש לקרוא לכל אלה 'יום כיפור אלטרנטיבי' – יטעה עד מאוד. אין תוכן חילוני לחג הזה. הרי כל כולו התדיינות ריטואלית ארוכה וכאובה עם היושב במרומים, מתוך הכרה ששוב כשלנו, פשענו, עווינו, מרדנו, ובאופן כללי התנהגנו מאוד לא יפה ושוב אנו נזקקים למאזן שנתי ולרחמיו הגדולים.

"אבל אנחנו איננו נזקקים, אומרים המתריסים. שכן אין במרומים כלום, מקסימום לווייני תקשורת. לפיכך איננו חייבים דבר לאיש, ואת חשבון הנפש שלנו נעשה כל אחד בזמן שנוח לו ולא בטיול מאורגן למוסדות הדתיים. אבל בינתיים, עד שיופרך קיומו של האל באופן סופי – מה נעשה בחג הנורא שלו?

 

"היום הזה, ירצו חילונים או לא, נמתח כמו מסטיק, ארוך כמו הגלות, מעיק ומציק וטורד בשאלה המתמדת: ומה אם בכל זאת יש בזה משהו, בריטואל היהודי הנושן?"

"כי היום הזה, ירצו חילונים או לא, נמתח כמו מסטיק, ארוך כמו הגלות, מעיק ומציק וטורד בשאלה המתמדת: ומה אם בכל זאת יש בזה משהו, בריטואל היהודי הנושן? וכמה טוב לחילונים שהמחשבות האלה, בין עליה מן הים ואפסון המטקות לבין תקיעה של שופר, קצרות וחמקניות הן וכל חייהן רגעים זעירים של המיית לב מוכחשת".

 

——————————–

ברוח דומה כתבה על חג החנוכה המשוררת דליה רביקוביץ' ז"ל, כפי שכבר הבאתי כאן את מאמרה: אין תרבות חילונית בארץ הזאת

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה חגי ומועדי ישראל. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על האם יש תוכן חילוני ליום-הכיפורים?

  1. עומרון הגיב:

    יש ים שלם של חלופות. שחור ולבן הם צבעים יפים, קצת קיצוניים מדי לטעמי.

    ליום כיפור, כמו לחגים רבים אחרים, יש משמעות חילונית – חיבור למסורת יהודית בת אלפי שנים. זו המשמעות.
    נכון, זו לא משמעות תאולוגית. נכון שזו לא פילוסופיה. אך זו טבעה של מסורת – היא אינה פילוסופיה או תיאולוגיה. היא פרקטיקה.
    גם לחילוניים יש מסורת והיא לא חייבת להיות רק נגד או בעד.

    וכן. גם לאכול מאכלים קרים ביום כיפור ולשחק ריסק עד 4 לפנות בוקר זה מסורת.

  2. באנדר הגיב:

    כתובים בכישרון, אבל אני מקבל תחושה שאתה ממצב את עצמך כנציג הדת ברשימות.
    תשתחרר גבר.

  3. ביג בירד הגיב:

    שקורא לא מעט ברשת, יכול להביא כאן את המאמר של זיו מגן שהתפרסם באפלטון לפני כמה ימים ועוסק במשמעות היום כיפורית מנקודת מבט של חילוני מובהק. יופי של כתיבה.

    http://www.aplaton.co.il/story_129

  4. בנו של הגיב:

    וידוי: יום כיפור הוא החג האהוב עלי מכל החגים
    להפתעתי, גיליתי שני אנשים נוספים בסביבתי שגם להם זהו החג המועדף, ושניהם חילונים גמורים.
    הרעיון של יום כיפור יכול להישמר באופיו גם ללא קיומו של האל הנורא, ממש כשם שמוסר יכול להישמר אצל האדם גם לאחר שהוריו שחינכוהו בילדותו נפטרו והותירו אותו לבדו.
    העניין הוא להפנים את הרעיונות, את זה שיש לך הזדמנות להרהר בשקט על חייך.
    ובכלל, השקט הנפלא הזה של יום כיפור- היש יום טוב מזה לצאת ולטייל ברחובות העיר?

  5. אליקים הגיב:

    אפשר להסיר תגובות, אבל אי אפשר להסיר את האמת.

  6. אורי פז הגיב:

    סליחה, אליקים, שמחקתי את תגובתך על כך שהיא פשוט לא דיברה אמת. אני בכלל לא מבין מאיפה לקחת את השקר שטפלת עלי בה.

  7. אורן הגיב:

    לא ברור לי בדיוק מהו יום כיפור אלטרנטיבי (ולא מהו הנורמטיבי
    ) אבל בהחלט שחילוני יכול לקיים יום כיפור מסורתי בלי אמונה או לקיים יום, שבוע או חודש של התבוננות עצמית, ויפסנה או כל דבר אחר.

    אולי לא כולם עושים כך, אולי לא מספיק עושים כך אבל זה בהחלט קיים ואפשרי.

  8. אורי הגיב:

    האם אכלת פעם במסעדה בלי לשלם לבעל הבית?

  9. ארתור דנט הגיב:

    על כל החרצופים שעשינו השנה לאנשים כאן ובאתרים אחרים.
    ומעל לכל על החטא הגדול שעשינו ששירתנו את המדינה הזאת.
    בעיקר בהצקה לשמאלנים ובעידודם להתאבד או לעזוב את הארץ.
    היה לנו גם קטע מיוחד שאהבנו להציק לפרופילניקים ולהרוס להם דייטים.

    עכשיו שאנחנו בעצמנו תקועים בניו יורק עם המחלה הפסיכוטית שלנו ואף כלב לא מכיר בנו, אנחנו מתחרטים ששירתנו את המדינה הזאת.
    אנחנו רואים איזה זבל היא היתה, וכמה צודק השמאל הפוסט ציוני.
    אם היינו שמאלנים מההתחלה, לא היינו מתחרפנים ככה ומגיעים לצפרדעים.
    אם היינו מחבקים את הפרופילניקים ולומדים מהם איך להיות אנושיים ושפויים, יכולנו להיות אזרחים גאים של איזה מקום, של איזה מדינה.

    אבל כמו שאנחנו, אנחנו רק ארתור דנט, בלי ארץ, בלי מדינה, תופסים טרמפים על פוסטים ועל כינויים של אחרים.

    והרבה ד"ש לד"ר טלי וישנה שרשמה לנו הולידל כביקרנו בארץ.

  10. אורן הגיב:

    אתה לא רציני – זה הטיעון שלך נגד תוכן לא אורתודוכסי ליום הכיפורים?!
    אתמהה!

    לך תשכנע את החילוני שיש בעל בית ושהוא גם מגיש לך חשבון ולא מזמין אותך לארוחת חינם ובמידה והחשבון מוגש – האם אתה האיש הנכון "לתרגם" את החשבון לחבר'ה…

    וגם אם שכנעת בכל אלו, עדיין יכול לבוא כל אחד וליצוק תוכן אחר/נוסף.

  11. אורי הגיב:

    אם מחר מישהו יזייף שעוני "סייקו" ויפזר באסטות לאורך כל ערי המדינה, התעיז להעלות בכלל על דעתך שבית המשפט לא יעניש אותו על כך. על מה? על שימוש במותג שכבר תפוס. "יהדות" זה לא, חבל על הזמן. וכל מי שיש לו מעט חוש טעם וריח מזהה ומבין זאת בנקל. עוד סוג של מועדון חברתי, סבבה, נו פרובלם.
    כשם שהשם של שעוני "סייקו" כבר תפוס ואינו סחיר, כך גם שמה של "הדת היהודית" – תפוס בידי מקיימי היהדות בחיי היומיום (ולא רק מתעסקים בפולקלור של חגי ישראל) ואינו עובר לסוחר.

    ליצוק תוכן נוסף, בבחינת "להגדיל תורה ולהאדירה" – מה טוב ומה נעים. אבל ליצוק תוכן זר, שונה ומשונה – גובל בעבודה זרה.

  12. אליקים הגיב:

    אתה אומר עבודה זרה, כאילו זה משהו רע (ואני מתכוון לזה במלוא הרצינות).
    ייתכן שהתוכן החילוני שאני מוצא ביום כיפור אין לו דבר וחצי דבר עם היהדות. תוכל גם להגיד שאני לא יהודי, באמת איני מרגיש יהודי. בכל זאת אני מוצא תוכן חילוני ליום שמתקיים מסיבות דתיות.
    אני מרגיש שאתה חושב שהתוכן הזה פחות טוב מהתוכן הדתי שאתה מוצא ביום הכיפורים.

    לגבי התגובה שמחקת, אני מצטער על הדברים הבוטים. אני (עדיין) חושב שהם נכונים, וזה הרגיז אותי.

  13. אורי הגיב:

    אם אין התוכן החילוני שניתן להתעסקות ביום כיפור אינו יהודי — אין לי שום בעיה עם התוכן הזה, אל אף שלדעתי יהודים צריכים להתענות ביום הזה, ורבים מהרחוקים מכל זיק יהודי נוהגים לצום ולתענות ביום זה לכפרת עוונותיהם.

    היות יהודי אין לו קשר עם הרגשה יהודית, כמו שיש לו בסיס אתני מובהק, שרק סומא באפילה עלול להתכחש למוצאו המשפחתי והלאומי-הדתי. "ישראל שחטא — ישראל הוא".

    אני ביקשתי להבין ולא קיבלתי ממך כל הסבר, מה כה מרגיז אותך בעצם קיומי?

  14. אורן הגיב:

    למרות שהוא רחוק מלקלוע למטרה.
    עד כמה שידוע לי וכמו שכתבת למעלה – "ישראל שחטא ישראל הוא" ולכן גם לשיטתך לפלוני היהודי החילוני יש בדיוק אותן זכויות על השם סייקו או על השם 'יהדות' בדיוק כמו למר אורי פז. ואם כבר סייקו אז נמשיך – סייקו מייצרת מספר דגמים וכולם נקראים סייקו בזכות (כמו שהפסיקה האשכנזית, הפסיקה הספרדית והפסיקה התימנית ראויים בעינך לשם יהדות אותנטית ונורמטיבית).
    אני מניח שאני לא אטעה אם אניח שסייקו כבר לא מייצרת את הדגם הראשון שיוצר על ידם, ודי לחכימא.

  15. אורי הגיב:

    האם הדגם החילוני של היהדות נאמן לאמנת היסוד שלה? האם הוא מקיים תרי"ג מצוות? האם הוא מקבל את "דברי ייסוד החברה" על עצמו ועל אורח חייו היומיומי? מסופקני.

    וגם אם סייקו כבר לא מייצרת את הדגם הראשון שלה, היא תמיד תהיה גאה ביצור שלו, שכן בלעדיו, בלעדיו לא היתה להם תקומה.