יצחק לאור על תרבות הלמידה היהודית

יצחק לאור, מבקר ספרות חילוני והוגה שמאלני רדיקלי, מרביץ תורה על השנאה שהשתרשה בתרבות הישראלית נגד תרבות הלימוד היהודית-הישיבתית:

"הלמידה בתחומי הדת היהודית אינה רק עניין אחד מעניינים אחרים עניין המקביל, נניח, ללמדנות הישועית, בתחומי הכנסיה הקתולית, ואפילו לא ללמדנות של העולמא המוסלמים. הלמידה היהודית אינה סתם פועל יוצא של הדתיות היהודית, אלא היא-היא במשך מאות רבות מרכזה של עבודת האלוקים היהודית. עניין זה לא רק שידוע לרבים מן המבזים את תרבות הישיבות, אלא בדיוק ברוח השנאה לעולם הזה שרווחה מאוד ברחבי הנצרות הפרוטסטנטית דוכא הידע שלנו, יהודים חילונים, ילידי הארץ, ביחס לתרבות אבותינו".

"הספר לא רק פותח פתח להבנת אוצר שנמנע מאתנו באמצעות נראטיב מפוקפק על "הניוון היהודי", נראטיב ששירת את "שלילת הגולה", אלא שהוא עושה מאמץ גדול לחשוף את תפארתה של שיטת הלימוד הליטאית, כולל טיפוח המרדנות, האינהרנטית לשיטת הלמידה הזאת, שבה מותר ואף צריך לסלק ב"ססססס" ארוך מורה שאינו מצליח להתגבר על פלפולי תלמידיו".

יצחק לאור, "בראשית היתה המחלוקת", תרבות וספרות, הארץ, 2.2.07

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בּשֵם אוֹמְרם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על יצחק לאור על תרבות הלמידה היהודית

  1. tamar הגיב:

    תודה אורי!

  2. מספר 666 הגיב:

    סוס שגווע ומת כבר לפני שנים רבות .
    איש במערכות הלימוד של החינוך החילוני לא תקף את החינוך היהודי נהפוך הוא יש חזרה אל היהדות .
    וכאשר ההתקפות השהוא מציין הושמעו ,הן היו צודקות היה אז נמיוון בעולם היהודי שהיv צריך להיאבק בו.

    מה הוא ניסה להשיג עם ההתקפה האנכרוניסטית הזאת תמהני ?

    עוד גרם של אופנתיות ?

  3. יוסי רן הגיב:

    זה אתה אשד, לא אף אחד אחר.

  4. מספר 666 הגיב:

    שלי ?
    חוץ מלהראות כמה שאתה כועס ?
    ההתקפה של לאור היא גרועה ממגוחכת היא פשוט לא רלבנטית ,ואילו היה משמיע אותה בזמן אמיתי כאשר הייתה רלבנטית לפני 80 שנה היה פשוט מוצא את עצמו תחת גלי צחוק של כל אותם אינטלקטואלים
    וסופרים שעל אפרם הוא יורק עכשיו ששכל אחד ואחד מהם עוה עליו עשרות מונים ביכולת החשיבה .
    אבל עכשיו יש גל ענק של חזרה לדת ,אז אפשר לסמוך על לאור שיקפוץ על הרכבת .
    מה הוא יטען בפעם הבאה תמהני
    שכל תנועת ההשכלה הייתה שגיאה גדולה והיינו צריכים להישאר בגיטאות ובכוללים ?

  5. יוסי רן הגיב:

    על סמך מה קבעת יריקה?

    את מדבר וכותב בפופוליסטיות ריקה וטוען נגד לאור על אופנתיות?

    ראה מה כתב והפנם:
    הפנם היטב!!!!!!!

    "
    בזה אחר זה סוקרים מאמריהם של אהרן אופנהיימר, יעקב אלמן, אפרים קנרפוגל, צבי זוהר, מרדכי זלקין, חיים גרטנר, יוסף שלמון, מיכאל מאיר, בנימין בראון, שלמה טיקוצ'ינסקי, חנה קהת, נפתלי בראור, נפתלי לבנתל, אהרן אדלר, שאול פרבר, מנחם פרידמן ותמר רוס טווח עצום של ידע וגוונים בתרבות שעיקרה היה ללמוד, לא להתחרות, לא לנצח, אלא ללמוד
    "

    לא להתחרות, לא לנצח, אלא ללמוד!

    על מה אתה זועק ?
    על אופנתיות?
    איפה?

  6. מספר 666 הגיב:

    מה הרלבנטיות של שמות הסופרים שאתה מונה עם מה שאני כתבתי ועם מה שלאור כתב ?
    הוא התקיף את היציאה כנגד התרבות החרדית שלפני עשרות שנים בידי חוגי ההשכלה ואני עניתי לו ,שההתקפה הייתה חיונית באותם הזמנים שכן אותה תרבות הייתה בשלבי ניווןמתקדמים ,שמהם לא יצאה עד עצם היום הזה.
    והי הצריך להציע משהו חדש.
    עכשיו מה הקשר למה שאני והוא כותבים ?ולהתייחסות שלך .

  7. מספר 666 הגיב:

    לא תק]פתי את הספר המדובר וגם לא את המאמר של לאור כשלעצמו אלא רק את הקטע המצוטט בידי פז ,פופוליזם זול בהתגלמותו כצפוי מלאור. ואחרי הכל זאת הייתה הסיבה שהוא הכניס אותו כדי לזכות באיזו שהיא התייחסות .
    שאחרת לא היה זוכה בה .
    שהרי הוא בעצמו יודע עד כמה שהוא מטופש . .
    שהרי כל הביקורות שהושמעו בזמנו והיו נקודתיות בלבד ולא כנגד כלל השיטה. והיו צודקות ונכונות וקלעו למטרה ,על ניוון מערכת הלימוד היהודית והצורך לגוונה.
    ובסופו של דבר בשום מקום לא זכתה מערכת הישיבות היהודית לתמיכה גדולה יותר מאשר במדינת ישראל .

  8. יוסי רן הגיב:

    תקשיב

    אתה מברבר, זאת אומרת מערב ומבלבל
    בין אלף סוגיות ומשחיז את עצמך נורא טוב
    אבל לא ממש לעניין.

    דיברת בהתחלה על אופנתיות הראתי לך שבלימוד תורה אין אופנתיות, אין תחרות ואין מלחמות
    כמו שלמשל אתה אוהב קצת לנהל, לחדד את העסק
    באופנתיות ולתקוף בשביל לתקוף כל מה שזז.

    בסך הכל אם אני מבין את כוונתך
    יש לך משהו אישי כן נגד לאור
    אתה לא מבין מה הוא מבקש עכשיו יהדות
    ולמה הוא מתחנף לעניין הזה
    שלא יצא ממנו כלום
    שהוא לא עמוק בעיניך
    ושהכל נראה לך בלימוד הזה אופנתי
    ואתה טועה ומטעה.

    בעניין הזה יש לי מה לחדש לך
    במילים הרבה פחות גרנדיוזיות משל לאור
    ובזה אני מסכים איתך שהוא מתעטף במילים יפות
    במקום להסביר את עצמו לעניין

    אין לימוד יהדות שהוא אופנתי ומעולם לא היה
    מי שלומד יהדות, מתעמק , עוסק, דבק
    הוא בכלל לא אופנתי, הוא מיושן לאללה.
    אלה שלא לומדים יהדות נדמה להם שאלה שכן לומדים
    הם אופנתיים, הם פשוט לא מבינים על מה הם מדברים, שידברו.

    הבעיה היא עם היהדות שאין דבר כזה אצלה
    מיושן, זו דת כל כך חכמה, שלעולם היא לא תתיישן.
    לגבי העניין הפוליטי שאתה מדבר עליו
    שמדינת ישראל תמכה או לא תמכה
    אלה סוגיות של מערכת חינוך שדנים בה
    ועוסקים בה אנשי חינוך.

    גם החינוך הדתי וגם החינוך החילוני
    לא מרוויחים כלום מהחלוקה הזאת .

    לגבי תקיפת לאור מדיניות מיושנת ולגבי תקיפתך אותו הבאתי לך את מה שהוא כתב בתחתית המאמר המלומד שלו בכדי להוכיח את העניין:

    לא להתחרות, לא לנצח, אלא ללמוד!

    זה מהות העניין היהודי והלימוד היהודי.

  9. מספר 666 הגיב:

    תודה שהבהרת לנו את הסוגיה ובאריכות רבה כל כך .
    ועדיין לא רלבנטי בכלל לנושא הדיון .
    שהוא ההתקפה של לאור על אותם אינטלקטואלים אמיצים שהעזו באומץ לב אדיר להתנגד למדיניות החינוך בישיבות לפני עשרות שנים ולדרוש משהו אחר .ורלבנטי יותר לזמנם.
    ואם לא היו צודקים לא היו זוכים בהצלחה גדולה כל כך כפי שזכו .
    אגב אין ספק שמדיניות החינוך החרדית זוכה להצלחה גדולה מבחינת מספםר התלמידים היום אבל עד כה לא נראה שהם הביאו לאיזה שהוא הישג משמעותי וחידוש כל שהוא בתחום היהדות כפי
    שהם מודים בעצמם .
    בסך הכל חזרה על מצוות לימוד מלומדה מבלי ליצור תובנה חדשה ששוה משהו בניגוד לקודמיהם לפני מאות שנים .
    דיון מפורט בנושא ראו :
    הרב רביץ ומצב החינוך החרדי
    http://www.faz.co.il/story?id=32&NewOnly=1&LastView=2007-02-03%2013:03:52

  10. יוסי רן הגיב:

    אבל אתה נתפשת למשהו אחד והסטורי מכל מה שהוא
    כתב, השורה התחתונה של מה שהוא אומר זה בדיוק
    המשפט שמופיע בסוף המאמר המלומד שלו.
    שאותו ציטטתי לך.
    מה שחשוב זה הלימוד ובלי מריבות מסביב.
    אתה טועה גם בנוגע לתוכן הלימודים של
    החינוך החרדי.
    יש היום המון תנופה רעיונית ותוכן רענן בחומר הלימוד שלהם , ויש המון כותבים מרתקים
    ונכתבים לתוכניות הלימודים שלהם

    וללמוד תורה, צא מהסרט הזה, זה ממש לא עניין של אופנה, אצל אף אחד שלומד ברצינות.
    וגם זה היה חלק מהטענות שלך.

  11. יוסי רן הגיב:

    "
    המעניין הוא שרביץ התייחס כאן לא רק לחינוך החילוני ככישלון (ובזה הוא היה צודק), אלא גם לחינוך החרדי אם כי זה לדעתו עדיין ברמה גבוהה יותר מהחילוני
    "

    רביץ הוא פוליטיקאי שאף פעם לא עשה כלום
    רק דאג לכסף שיגיע לחרדים.
    למה אותו אתה ברחת לצטט?

    לך לחומרים שנכתבים היום על תכנים יהודיים
    ותראה איזו תנופה אדירה יש בתחום הזה
    לחינוך החילוני יש רק במה להתבייש.

  12. מספר 666 הגיב:

    החינוך החרדי של היום אינו מצליח ליצור שום תלמידי חכמים ברמה של אלו שהיו לפני מאות שנים דהיינו כאלו שיכולים ליצור מהפכות דתיות וליצור תובנות חדשות .
    כל מה שהוא מייצר אלו מומחים בפסיקה על נקודות ספציפיות שונות אבל לא כאלו שיגרמו לבני דתות אחרות אפילו להרים גבה בגלל יכולותיהם הרוחניות .
    זה לא סתם שהדבר הבולט היום ביהדות אלו אינם הפוסקיםה חרדייםה צעירים אלא בסך הכל עדרי המקובלים שנמצאים בכל פינה ותחת כל עץ רענן.
    ומה לעשות מכל ה מאמר הארוך של לאור הדבר היחיד שכתב תאור ומעניין אותי להגיב עליו זה ההשתלחות שלו כנגד דברים שהוא אפילו אינו מבין אותם ..
    ואגב יוסי היקר המומחה שאין שני לו לתרבות חרדית מודרנית ,הכיצד זה אתה כותב ביום השבת ?

  13. יוסי הגיב:

    תגיד אשד, זה מספר מיקרי?
    או תסמונת של השטן שיש בך?
    מה יהיה תגיד לי?
    אתה שואלני על יום השבת, ואני הנני באשר אני
    מקורב מאוד ליהדות, אבל אינני דתי
    שומר מצוות.
    מכיר מקרוב, לומד מקרוב, ואוהב להכיר
    מקרוב, מומלץ גם לך, זה חשוב, אולי כך
    תהפוך מעיתונאי תוקפני לאיש רוח אמיתי.

    מכל מקום, ובאמת שאני מחבבך,
    ומעריך את העניין שלך במליון ואחד נושאים
    שונים בתכלית
    מי שמך לקבוע על החרדים כשאתה בעצמך טוען
    לכתר הקומיקס ?

    אתה מתעסק במיקימאוס וכותב על נושאים טעונים
    שאתה לא תבין ולא מבין .

    בכדי להתעמק לא מספיק לצטט, להתקיף
    ולירוק, צריך גם ללמוד.
    אני עושה את זה, ואתה?

    חוץ מזה נגמרו לי הטענות אליך
    יש לך אתר טוב.

  14. מספר 666 הגיב:

    על מה שאני טורח לכתוב אני גם טורח לילמוד .
    ובכלל זה על החרדים ותרבותם .
    ואתה מוזמן להיכנס לכתתבות שלי בנושא
    ספרות ילדים חרדית
    . חלק א'
    http://sf-f.org.il/story.php3?id=72
    חלק ב' .
    http://sf-f.org.il/story.php3?id=79
    קולנוע חרדי
    http://www.notes.co.il/eshed/9514.asp
    http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage-eng.asp?LangCode=Heb&ID=2616913

    וקומיקס חרדי
    קומיקס חרדי
    http://www.notes.co.il/eshed/11446.asp
    ויש עוד תחומים של תרבות חרדית שאני טורח לדעת עליהם משהו ,אולי לא חשובים אבל יש בהם משמעויות להבנת התמונה הכוללת .
    בכל אופן אני כאדם חילוני לעולם לא הייתי מעז להתיימר שאני מבין יותר מאברהם רביץ לגבי מה שקורה בעולם החינוך החרדי .

  15. יוסי הגיב:

    מהות העולם היהודי.
    הם באים רק לסמל ולרמז על תכנים נשגבים.
    ובכדי להבין תכנים אלה
    , אנו נקראים לדרשות ופרשות, ביאורים
    ופירושים.
    זה עולם עשיר ורחב ולא פשוט .
    בתכנים מתעמקים עומק רב
    לשבת וללמוד בכדי להבין כמה הוא נשגב מלהבינם.
    כבוד רב צריך לתת ללומדים ולתלמידי החכמים
    שמהם גם יבוא – המשיח.

  16. מספר 666 הגיב:

    יוסי היקר לפני שתחווה את דעתך על משהו אני מציע ( וההצעה תקפה גם ליצחק לאור ) שתלמד עוד קצת על הנושא , ואל תנסה להתווכח עם אנשים כמו הרב רביץ שאולי מבינים דבר אחד או שניים בנושא שאתה מחווה עליו דעה לפני שלמדת אותו טוב טוב טוב.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s