אורה לב-רון מתפלא על האלימות היהודית (?) כלפי חנויות לממכר דבר אחר בישראל. "בשביל זה סבלנו בגלות? בשביל זה הקמנו מדינה?", היא מזעקת בצביעות חילונית מאוסה.
בסוגיית מכירת החזיר, שאלת ה"בשביל זה?" שלה רחוקה להיות מדויקת ונאמנה למציאות ההיסטורית של העם היהודי לדורותיו, בגלות כמו בישראל העכשווית.
לא באתי להצדיק אלימות מכל סוג שהוא. תורת ישראל אוסרת לנהוג באלימות פיזית, מילולית או חתרנית.
עדכון: סגן ראש עיריית נתניה מסיעת המפד"ל, עו"ד מנדי וייס, משוכנע בראיון היום ל"הארץ" כי הצתת המעדנייה לא בוצעה על רקע דתי: "אנחנו נגד אלימות. אם המעדנייה היתה נשרפת ביום חול, היית יכול לטעון שזה בגלל הנושא של חזיר, אבל על רקע של חזיר בן אדם יחלל שבת בשתיים בלילה? יש גם גבול לקנאות. קל מאוד להתלהם ולספר סיפורים". לדברי וייס, "החזיר הוא לא רק עניין דתי, אלא גם עניין לאומי. חזיר הוא סמל לדיכוי והשפלת היהודים".
הסיפור הבא הוא סיפור אמיתי וכדאי לרדיקלים חופשיים כלב-רון להפנים אותו טוב.
שני בחורים ישראלים אחרי שירות צבאי מפרך בלבנון מטיילים באירופה. אחרי שנה הם מחליטים לחזור לארץ, כי למה לך לטייל בחו"ל אם אין לך למי להראות את התמונות. הם עומדים בטרמפיאדה ומנסים לעצור טרמפים. מכונית סמיטריילר גדולה עוצרת לידם, ובחור מקורזל שיער משרבב מתוכה את ראשו ושואל: 'לאן אתם צריכים להגיע?' הם עונים: 'לשדה התעופה'. הוא מפנה להם מקום לצדו ואומר: 'עלו, שבו על ידי'. יושבים. 'מאיפה אתם?' הוא שואל. 'מישראל'. 'אתם יהודים?' אומרים לו: 'כן'. 'הייתם בצבא?' עונים לו: 'בטח!'. 'בלבנון?' הם מהנהנים בראשם ונאנחים. 'ראיתי אתכם בטלוויזיה. תספרו לי מה עשיתם'. והם סיפרו לו מה הם עשו ומה הם חשבו שהם עשו.
עברה שעה, עברו שעתיים. לפתע הוא זורק מבט בשעונו ואומר: 'אני מצטער, לפי החוק אני חייב לעצור, צריך לאכול להתרעננות'. 'אין שום בעיה, גם אנחנו נרד ונטעם משהו'. הוא יורד בפונדק דרכים וקונה לעצמו כריך שינקן (קותלי חזיר). גם הישראלים. גם הם קונים ממש את אותו הדבר: כריך עם בשר חזיר. השלושה מתיישבים לאכול. פתאום הוא נזכר, מביט בהם מופתע ושואל: "רק רגע, אתם יהודים?! אני לא מבין: בשביל לאכול את מה שאני אוכל – בשביל זה סבלתם ונטבחתם אלפיים שנה?!".
השניים נותרו המומים, תאבונם פרח כלא היה. במיוחד אחד מהם הוטרד מן השאלה. בדרכו ארצה היא הדהדה באוזניו ולא נתנה לו מנוח. עם שובו לארץ החליט לברר לעצמו מהי זהותו היהודית וללמוד על שורשיו היהודיים.
|
לקריאה נוספת, ראו מאמרי ב-Ynet, פרובוקציה חזירית
פוסט זה פורסם בקטגוריה
במבט אחר. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה
עם קישור ישיר.
הסיפור הזה אמור לשכנע מישהו במשהו? שני חבר'ה נתקלים בפרשנות מנהג משאית, ואורה לב רון שתתבייש לה?
אתה כותב כאילו נתקלנו כאן בדבר הגות מרעיש, או באיזו אמת טמירה ש"רדיקלים חופשיים" כבר שכחו, אבל זו אנקדוטה משעממת עם מסר בנאלי וחסר עניין. נו באמת.
הכול תלוי בעיני המתבונן. האנקדוטה הזאת הולמת בעיני את רמתה של אורה לב-רון בפוסט שלה בנושא כפי שאתה (לא) מבין את הסיפור ואת המסר שלו בגדול. אחד המטיילים באמת הגיב כמוך, ואילו השני "קיבל שכל", כמו שאומרים.
ובכלל, השימוש הרטורי שלך במונחים כמו "נהג משאית" (כאילו שהם נבערים מדעת, ובדיוק לכן אתה נוהג לצידם בכביש ומסכן את חייך וחייך בני משפחתך מדי יום ביומו?), "נתקלנו בדבר הגות מרעיש" (כאילו שרק דבר הגות מרעיש אמור לעורר למחשבה? מה הסטטיסטיקות של כאלה אצלך בבלוג, תזכיר נא לכולנו?) – הם שהופכים את תגובתך לבנאלית וחסרת עניין.
אני חושש, מר פז הנכבד, שלא הבנת, לא את הפוסט של אורה לב רון, ולא את מהות הציונות.
ה"בשביל זה הקמנו מדינה" היה קצת סרקסטי וקצת ציני. חבל שלא קלטת את זה.
אבל במובן היותר עמוק, בין אם מעבר לצינות היא התכוונה לזה, או לא, זוהי בדיוק מהות הציונות.
היהדות כדת לא היתה צריכה מדינה. היא הסתדרה הייטב בגולה. כל הרעיון של הציונות קם כאשר תהליכי החילון של אירופה הגיעו לציבור היהודי. ברגע שמצד אחד כבר אי אפשר להאמין בכל השטויות על אלוהים, ואי אפשר להצדיק את קיום כל המצוות המטופשות, אבל מצד שני רוצים לשמור על איזושהי זהות יהודית, צריך משהו מאחד חדש. והמשהו הזה הוא הלאומיות. אבל מכיוון שאחרי 2000 (יותר נכון 1800) שנה בגולה לא היתה ממש לאומיות יהודית, היה צריך להמציא אותה מחדש, וזה הציונות. בשביל זה בדיוק הקמנו מדינה! בשביל שמישהו יוכל לאכול מה שבא לו, ולנסוע לאן שבא לו מתי שבא לו ואיך שבא לו, ועדיין להיות יהודי. לא יהודי בדתו, אלא יהודי בזהותו התרבותית ובלאומיותו.
אסור ליהודים לאכול חזיר, יהודים לא אוכלים חזיר, נקודה. מכאן נגיע למסקנה שאם אסור ליהודים לאכול חזיר והם מוכרים או אוכלים חזיר
לכן מגיע להם טבח??????
ואם מגיע להם טבח, על למעלה מחצי מדינת ישראל למות בשל חילול מצוות וחילול השם, ולא רק בגלל החזיר, ואם לא למות אז להסקל, וזאת בשל מאה אלף סיבות אחרות, שאינן קשורות לחזיר, אולי לחזיריות הן קשורות.
האם בגלל שאדם הוא חזירי מגיע לו למות?
מגיע לו שישרפו כל חייו וכל רכושו?
האם עם ישראל, בין אם הוא מורכב מיהודים שומרי מצוות או סתם חילוניים, האם עם ישראל באמת מתבונן בעצמו דרך מצוותיו או דרך חטאיו,
ואיך התיקון בא לידי ביטוי בפועל?
בפגיעה של יהודי ביהודי אחר?
האם חטאיו של היהודי יגרמו לו בסופו של דבר, לסוף דרכו, לשריפת רכושו, להרס אדמתו?
אם יש משהו ערכי שחשוב להדגיש אותו בנושא אי אכילת החזיר הרי שהוא רובו ככולו קשור ל במימד הסימלי של הערך "חזיר" על כל משמעויותיו, ואז, נבוא ונתבונן בו שוב מהמקום ההלכתי.
ולאחר שנעשה זאת, נשאל את עצמנו, מה יותר גרוע ממה, ומה חזירי יותר ממה, מכירת חזיר או הרס
רכושו של יהודי בידי יהודי אחר כי מכר חזיר.
ומעבר לכך איזו מין אמונה היא שמתעוררת עקב רגשות אשמה ואי נעימות נימוסית כלפי נהג משאית.
הרמב"ם היה מתהפך בקבינה שלו..
לא מגיע ליהודים לא טבח ולא שריפת חנויות, לא בידי נוכרים ולא בידי בני בריתם.
אם תקראי טוב את דברי בפוסט, תראי שאני מגנה כל אקט של אלימות, בשם התורה שמגנה את האלימות ואוסרת עליה.
בכלל לא ברור בסיפור האחרון מי ביצע את הדליקה בחנות בנתניה. יתכן בכלל שידם של בעלי החנות במעל, על מנת להתפרסם ולהגדיל הלקוחות ביחס למתחריהם במקום. המשטרה טרם שמה את ידיה הארוכות על מבצעי השריפה וטרם חשפה את מניעיהם.
כך או כך, המעשים הללו אסורים מהתורה ומדברי חכמים, ומסופקני אם שומרי מצוות ביצעו את המעשה. כמי שמכיר מקרוב את קהילת שומרי המצוות בנתניה, מעשים אלו רחוקים מהשקפת עולמם כרחוק מזרח ממערב.
בדבר עקרוני אחד אני מסכים איתך, ש"אם יש משהו ערכי שחשוב להדגיש אותו בנושא אי אכילת החזיר הרי שהוא רובו ככולו קשור למימד הסימלי של הערך "חזיר" על כל משמעויותיו, ואז, נבוא ונתבונן בו שוב מהמקום ההלכתי". וגם על כך כבר פרסמתי מאמר שלם בוויינט (ראי קישור בסוף הפוסט למעלה), שקדם לו מאמר מקיף בכתב העת "נתיב".
איריס, ביטויי אמונה יהודית שמקורם בהתפכחות עצמית מאשליית הבלי העולם הזה, על כל המשתמע מכך, מקובלת גם על הרציונליסט כמו הרמב"ם. ראי למשל, דבריו על אברהם אבינו בתחילת הלכות דעות.
התפכחות מהבלי העולם הזה, כפי שאני תופסת את מה שהוא תופס היא תהליך אינטימי, עדין, פנימי, מורכב ומכובד, ולא שיחה בין טרמפיסט ונהג משאית ליד מקדונלדס. זה דוקא נשמע בדיוק כמו הבלי העולם הזה.
ככלל, הדת אינה מועדון אוהדים של "מכבי" או ביתר. כאשר זה הופך למועדון, יש גם מי ששורף את המועדון של היריב. והנה נתניה.
בנוגע לחזיר, אך הרחבתי הרבה מעבר לחזיר עצמו
ונגעתי בסוגיית החזיריות על כל פניה וכפי שהיא מגיעה, ואין עליה לא מצוות ולא חוקים, החזיריות לא פחות טמאה מאכילת חזיר, לא משוקצת פחות, היא תוספת ונדבך למשמעות
האיסור על אכילת החזיר, היא פועל יוצא ונגזרת
מתוך האיסור הזה.
לא הייתי בוחרת בגיידמאק כחסיד אומות העולם
שיטהר את העולם מחזיריותו, הייתי זהירה הרבה יותר ממך במילים.
התשובה בוודאי תעצבן אבל בעיני הציונות מטרתה לספק מסגרת קיום נורמלית לעם היהודי שכבר בגולה נחלק לשומרי מצוות וכאלו שאינם שומרי מצוות.
עבור יהודי חילוני לאומי כמוני, שאינו שומר מצוות, משמעות הקמת המדינה היא גם בעובדה שאני יכול לאכול מהבשר ההוא מבלי שאיזה גוי יחשוב שאני מתכוון להתבולל או להתחנף או בכלל בלי לחשוב מה מישהו יחשוב על העובדה הפרוזאית הזו
וזה באמת בסדר שיש מי שאינו מסוגל לאכול חזיר אפילו רק מהטעם ההיסטורי סימלי שבעניין
וביחס לשרפה בנתניה ,יפתיע אותי אם את החנוץת שרפו חרדים. כפי שאני אוהב לספר את מעדני מזרע גיליתי בחנות במרכז ירושלים שפעלה באין מכלים ואולי עדיין פועלת-לא הייתי שם כבר המון זמן