בנוגע ליהודים / מארק טוויין

בלעדי ברשת

 

 

 

בפתח המאה ה-19 הבחין מארק טְווֵיין (1835-1910) הלא-יהודי, מגדולי הסופרים של הקלאסיקה האמריקנית, בתופעת הבולטוּת היהודית ובייחודיותה ההיסטורית. כפי שביטא אותה במאמרו המונומנטלי "בנוגע ליהודים":


מארק טוויין

"לדעתי, ההדגמה הציורית ביותר לאמון שאיש עסקים נתן אי-פעם בחברו, היתה לא של נוצרי שהאמין לנוצרי, אלא של נוצרי שהאמין ליהודי. הדוכס מהסןשנהג למכור את אזרחיו לג'ורג' השלישי שנלחם בג'ורג' וושינגטון – נתעשר עושר רב בעסקות מסוג זה. המהפכה הצרפתית והמלחמות שלאחריה הבעירו אש מתחת לכס הדוכסיות והדוכס נאלץ לברוח מארצו. מפני החיפזון חייב היה להשאיר מאחוריו את כל רווחיו המצטברים – תשעה מיליון דולר – ולהפקיד כספו בידי הזולת וללא כל ערבויות ומשכנתאות. הוא לא בחר בנוצרי אלא דווקא ביהודי, יהודי בעל אמצעים מצומצמים אך בעל אופי רם, יהודי בודד ושמו רוטשילד. עברו שלושים שנה, אירופה נרגעה והיתה שוב מקום בטוח לדוכסים. הדוכס מהסן חזר לביתו ואז החזיר לו היהודי את הפיקדון בתוספת ריבית.

"פעם הייתם נבחריו של הכול-יכול. שגשוגכם המתמיה במישורים רבים משכנע אותי שחזרתם וכבשתם פינה חמימה בחיקו. להלן אירוע אמיתי המוכיח את צדקת דברי. בשבוע שעבר פגעה סופת ברד כבדה בבית העלמין הגדול בווינה וגרמה בו הרס רב. לפי המספרים הרשמיים נשברו 621 חלונות, נהרגו יותר מ-900 ציפורי שיר, חמישה עצים גדולים ומספר גדול של עצים קטנים ושיחים היו לערמות שבבים שנתפזרו ברוח, מצבות מעוטרות וקישוטים אחרים נהרסו כליל, יותר ממאה פנסי קברים ניתצו בחלקו הנוצרי של בית הקברות. כל 300 עובדי המקום טרחו יותר משלושה ימים בפינוי ההריסות. בסוף הכתבה המתארת את הנזק בעיתון, הופיעה באותיות קטנות פיסקה שמתוכה נשמעה חריקת שיניים נוצריות: 'שום גרגיר של ברד לא פגע בחלקת הקבורה של היהודים!'.

"אם הסטטיסטיקה מדויקת הרי שהיהודים הם רק אחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. הוא ידע להילחם על נפשו, בכל הדורות, גם כאשר ידיו כפותות לאחור. מותר לו להתהדר בכך. המצרים, הבבלים והפרסים קמו בזמנם, מילאו את שָׁמֵינוּ ככוכבי שביט עד שזיוום דעך ונמוג לחלוטין; בעקבותיהם באו היוונים והרומאים ברעמים כבירים עד שנשתתקו ונעלמו; עמים אחרים זינקו והחזיקו בלפיד הגדול עד שכבּה, וכיום הם יושבים בחשֵכה תחת השמש. היהודי ראה את כולם, ניצח את כולם ועוד איננו מראה סימני התדרדרות, גם לא תופעות של זיקנה, לא תשישות ולא אובדן תנופה. ערנותו לא כהתה וחכמתו לא פגה. כל הברואים חדלים פרט ליהודי, כל עוצמה כורעת רק שלו שרירה וקיימת. מהו סוד חיי הנצח?".


[ Mark Twain, Concerning the Jews, Harper’s Magazine, 6 September 1899. Republished in The Complete Essays of Mark Twain, Doubleday 1963, pg. 249.;
המאמר "בנוגע ליהודים" פורסם ב-6 בספטמבר 1899; את המאמר במלואו בעברית ראו בקובץ: מארק טוויין, מסע תענוגות לארץ הקודש, נספח: "בנוגע ליהודים", (תירגם: ארנון בן נחום), ירושלים: אריאל, תשנ"ט 1999, עמ' 193-207; צוטט חלקית בכתב-העת "נתיב", גיליון מאי 1993 בנוסח שונה: "אומות אחרות קמו ונשאו אל על את שלהבתן, אך בבוא העת כבתה האש והן נבלעו בדמדומים או שנעלמו כליל. היהודי (גם טוויין מעדיף לעתים לדבר על היהודים בדמות יחיד) ראה אותן אחת לאחת, בילה אותן עד האחרונה. והוא כעת כפי שהיה מאז ומעולם; הכול בר-חלוף לבד מן היהודי; הכול חולף ועובר – רק הוא נותר".]

———————–

"המחקר ההיסטורי בדברי ימי-אירופה, של מאות השנים האחרונות, מכיל לקח אחד ברור שחוזר על עצמו: האומות שקיבלו את היהודים והתייחסו אליהם בדרך ארץ ובסבר פנים יפות – עלו כפורחת ושגשגו, והאומות שעינו ועשקו את היהודים גרמו לעצמם קללות ואסונות".

(ההיסטוריון והסופר אוליוו שריינר, 1906)

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה בּשֵם אוֹמְרם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על בנוגע ליהודים / מארק טוויין

  1. שניטה הגיב:

    מסכימה, אין כמונו, אבל הגרמנים ממש לא קיבלו אותנו בסבר פנים יפות, ובכל זאת הם הכלכלה הכי חזקה באירופה נכון לעכשיו. למה? האיטלקים והיוונים (של היום) יותר נחמדים, לא?..

    • Gavrieal Allouche הגיב:

      הגרמנים לא "קיבלו" אותנו.. כי התאמצנו יותר מדי : להיות כמוהם, לדבר בשפתם {איני מתכוון לדיבור בשווקים ובבנקים לצורך ימיומי} וכה השתדלנו להידמות להם וחלק מהם אפילו חש מאויים מסיביוזה כזאת {מה, עם וגזע אחר "שוכח" את עצמו ונהפך כמוני ?!
      בעיניין הכלכלה, קידם כל זהו עם חרוץ מאד ועים יכולת מירכוז מטרה, ומבחינת עמנו, מי יודע אולי כלכלתה החזקה דווקה מאפשרת לישראל להנות מקבלה, כן לקבל בחינם ע"י מימון חלקי של גרמניה – 6 { שש } צוללות בעלי יכולות שיגור טילים גרעיניים [זאת רק לפי ציטטוטים של מקורות זרים] וע"י כך ישראל הפכה למעצמה ימית עצומה ודי מפחידה {אולי כנגד איראן, ואם כן יש כאן ערובה דווקה לשלום ומניעת מלחמות עים עמים מסביבנו} אחרי ארה"ב, רוסיה, בריטניה . ולדעתי זה החשוב !
      האטלקים/יוונים ? דהיום – אולי יש זרמים עמוקים בנפש אדם שאין רואים אותם, אני אישית אוהב איטלקים כי חלק מהגנים שלי באים מאיטליה .

  2. נתנאל הגיב:

    כמו שנאמר בספר תהילים:"אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה, – הגדיל ה' לעשות עמנו".
    אחרי שבגויים מבינים ומדברים על גדולת ישראל, חודרת הבנת גדולת ישראל גם לתודעת הישראלי

    • Gavrieal Allouche הגיב:

      לדעתי ממש תיאור מדוייק של "הישראלי", אך לדעתי רק לישראלי שבד"כ {שוב, רק בחלקנו} אולי בעל אישיות של שנאה/השנאה של מקורותינו ו "חזלינו", אלה המלאים רגשי אשמה על היותם יהודים ולכן "מעתיקים" תחושות שליליות אלה לאוהבי שמו ושעושים גזירה שווה של המילה דת {של הנוצרים שלא אהבו את הכנסיה ושנלחמו בה ויש סיבות מדוע ! } – נצרות, דת – יהדות ואין זה היינו הך כי הדת הנוצרית נלחמה ב מדע בטכנולוגיה ובקידמה {כמו שיצאה נגד גלילאו, קופרניקוס ועו גדולים וטובים ! לעומת היהדות שמצווה קודם לדעת {ברציו} ולאחר מכן תוכל ליבחור אם להאמין ו זה תלוי בך, { רק אל תגרור את מוחך והגיונך ל תשוקותיך כדי "להיצטדק} וזה הפסוק : "וידעת היום והשבותה אל לבבך" . ולמתעלמים למיניהם חבל שהם צריכים שהאחרים יראו/יאמרו להם כי אתם עם נבחר ואין בזה ולא צריך להתגאות

  3. Gavrieal Allouche הגיב:

    השם מארק טווין, הינו ב מודעותי שם נרדף לרדידות רוחנית/שיכלית כפי שחלק מהאנושות "תופשת" את אמריקה, אך, ציטוט זה פתח{בעיני לפחות} צוהר לנפש אדם שלו יכולות ראיה עמוקות ורחבות ש "מצדיקות" את הפסוק שאלקים ברא את האדם בצלמו. ובנוסף { בהיותי יהודי } קלע ל פסוקים ופרושים מוכמנים של חז"ל מישל היה אחד "מאתנו" ולדבריו אלה יש משנה תוקף כי עד כמה שידוע מארק טווין לא היה מ"חובבי ציון" ולכן לאלה שאין ידע/אמונה { בקרב היהודים } דבריו אלה הינם ל צנינים בעיניהם של..

  4. Gavrieal Allouche הגיב:

    מה שכתבתי לצערי לא "נהגה", הייתי שמח שאים תפרסמו, תורידו את הנקודות שבסוף . תודה !

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s