לטעום את עולמם של יוצרי המופת

דינה שטנר, מו"לית של הוצאת ספרים חדשה, ששמה "אורות הכרך", מספרת על הגישה האקטיבית ליצירת ספרים חדשים. היא מעוניינת לחבר בין הקוראים לספרים, תוך עמידה בסטנדרטים גבוהים. על הדרך היא מפרגנת ליבול של הוצאת "כתר" הוותיקה, ומלמדת פרק באסטרטגיה שיווקית מועילה

 

ויליאם שקספיר

הוצאת ספרים חדשה, ששמה "אורות הכרך", מוציאה לאור את הספר הראשון בסדרה שעוסק ב"שקספיר". הספר כולל יצירות מקוריות – סיפורים, שירים, איורים ורשימות – של סופרים, משוררים, מאיירים, במאים, מוזיקאים ומתרגמים ישראלים, בהשראת עולמו ויצירתו של המחזאי האנגלי הנודע ויליאם שקספיר. בין המשתתפים בספר: מאיה בז'ראנו, רוני סומק (דווקא יצר איור ולא שיר), אלי אשד (במאמר מבריק על שיילוק, היהודי מוונציה), טל ניצן, ליאת קפלן, פרופ' אברהם עוז, חברת להקת "נקמת הטרקטור", דורי פרנס, ורבים אחרים.

הספר השני בסדרה מתעתד לעסוק בהומרוס, כותב האיליאדה והאודיסיאה. מה שמייחד את פרויקט "אורות" הוא המכנה המשותף בין היצירות, שלקוחות בכל פעם מעולמה של דמות מפתח בתרבות המערבית. "הרעיון הוא לתת לקורא הישראלי לטעום ולחוש את עולמם של יוצרי המופת", מסבירה המו"לית דינה שטנר, "באמצעות ז'אנרים שהוא מכיר ומרגיש נוח איתם". בעיניה, פרויקט "אורות" אינו מחווה ליוצרים, אלא דרך נוספת להתקרב לתרבות שלא תמיד נגישה לנו.

שטנר מומחית באסטרטגיה שיווקית ופרסומית, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ותואר שני במינהל עסקים. היא שואפת להעמיד להנאת הצרכן הישראלי כ-10 ספרים בשנה בתחומי הפרוזה, ספרי ילדים ונוער וספרי הדרכה לנוער וצעירים.

מהם העקרונות החיוניים לדעתך כדי להעניק לקורא הישראלי ספר איכותי שיעניין אותו?

"כדאי לזכור שעניין לא בהכרח קשור לאיכות, ולהיפך. ההחלטה לייצר ספר איכותי היא לא תמיד החלטה מסחרית, אם כי איכות בהחלט עשויה לייצר עניין. קשה למנות עקרונות לייצור ספר איכותי ומעניין, כי הוצאה לאור של ספרים גם היא למעשה סוג של אומנות ולא של מדע".

מה הניע אותך לייסד הוצאה לאור משלך?

"אני אוהבת ספרים וספרות, אבל אהבה זה לא מספיק. אני באה מהתחום של אסטרטגיה פרסומית ושיווקית, עבדתי במשרדי פרסום ויעוץ מובילים, התמחיתי במוצרי צריכה ומותגים, ועסקתי בבניית מותגים והתאמת מוצרים לצרכנים. בשלב מסוים החלטתי לחבר בין היכולות המקצועיות שלי לבין האהבה לספרים. למעשה אם מסתכלים על התפקיד של הוצאה לאור, החלק הכי חשוב הוא לחבר בין הקוראים לבין הספרים, תוך עמידה בסטנדרטים שהצבת לעצמך. הרי להדפיס ולהפיץ כל אחד יכול, והאתגר נמצא ביכולת להביא את הספר לקורא".

מהו הערך המוסף בהוצאה שלך?

"אני מאמינה שהגישה ליצירת ספר צריכה להיות אקטיבית. כלומר – אני מעדיפה לא לחכות ל'ספר הנכון', אלא ברגע שאני מזהה צורך של קהל קוראים מסוים, אני מנסה לתת לו מענה בצורה אקטיבית ולמצוא ספר שיענה על הצורך הזה. פרויקט שקספיר, למשל, נוצר בעקבות שיחות רבות שערכתי עם אנשים בתחומי הספרות והתרבות, ומהן עלה שיש קהל לא קטן של אנשים שרוצים להתקרב לתרבות גבוהה, אבל נרתעים מהקושי להבין אותה. פרויקט שקספיר בא לענות על הצורך הזה. הוא מקבץ סיפורים, איורים וטקסטים מז'אנרים נוספים שכולם נוצרו בהשראת שקספיר. לקרוא מחזה של שקספיר זו משימה לא קלה; לקרוא סיפור קצר שנכתב בהשראת דמות של שקספיר מאפשר לחוות את העולם העשיר ששקספיר יצר, אבל מצד שני להישאר בעולם המוכר".

אילו ספרים מההוצאות הקיימות אהבת במיוחד שהיית שמחה להוציא לאור בעצמך?

"בזמן האחרון יצאו בארץ הרבה ספרים טובים. הנה כמה דוגמאות לספרים שאהבתי:

  • "שלך סנדרו" של צבי ינאי (הוצאת כתר) מרתק מבחינת התוכן, אבל לא פחות מכך – מבחינת הפורמט. רואים שנעשתה שם עבודה רבה ברמות השונות של הכתיבה ועיצוב הספר. אגב, גם סופרים כמו דוד גרוסמן ועמוס עוז שוקדים הרבה מאוד על יצירת פורמטים חדשים ורענונם, מעבר להצלחה הכללית שלהם.
  • יואל הופמן הוא אחד הסופרים הגדולים ביותר שכותבים כיום בישראל. הספר האחרון שלו, Curriculum vitae (הוצאת כתר) הוא המשך, אולי קצת יותר קומוניקטיבי, לספריו הקודמים".

מה היו שלבי ההכנה להקמת ההוצאה?

"מכיוון שאהבת ספרים אינה מספיקה כדי להקים הוצאה לאור, השקעתי בלימוד הצד המעשי של הוצאת ספרים. מעבר לנושאים הטכניים של הדפסה, הפצה ועבודה מול חנויות, למדתי את השוק לעומק. דיברתי עם אנשים בתעשייה בארץ ובחו"ל, ניתחתי את השוק, זיהיתי קהלי קוראים שיש להם צרכים מסוימים ועשיתי סיעורי מוחות כדי למצוא מה להתאים להם".

האם שוק הספרים בארץ שונה מהותית מהשוק האמריקאי? ומה המשותף לשניהם?

"אני חושבת שההבדל המשמעותי ביותר הוא גודל השוק, שמשפיע על סוג הספרים שיוצאים לאור. השוק האמריקאי כל כך גדול, שיש בו מקום לקיומן של נישות. בארץ שוק הקוראים די מצומצם, כך שתחומי עניין שרלוונטיים לקהל קוראים קטן יחסית, הרבה פעמים אינם רווחיים להוצאות הספרים. מעבר לכך כמובן שישנם הבדלים תרבותיים, יש ז'אנרים שמתקבלים טוב יותר בשוק אחד ולא בשני, אבל זו לא המהות".

מהם הספרים המתוכננים לראות אור השנה?

"קודם כל כהמשך לפרויקט שקספיר, אנחנו מתחילים לעבוד על פרויקט הומרוס שיצא לאור בסביבות פסח. בנוסף ישנם ספרים נוספים בתחום הפרוזה. ספר הילדים 'הקרקס של הנריק ו…שמנדריק' מיועד לגילאי 4-8. הוא מספק חוויית קריאה מהנה ומצחיקה לילדים שכבר קוראים בעצמם או לילדים בגיל הגן שמחפשים טקסטים עשירים שמגרים את הדמיון.

"בסדרת ספרי ההדרכה לנוער יצאו לאור שני ספרים: 'להלחם בנמרים בלתי נראים' – מדריך לניהול לחצים לבני נוער. ו'שבע שיטות להצלחה בבחינות' – אימון מנטלי להצלחה במבחנים, מבוסס על שיטות שפותחו עבור ספורטאים. אלה הם ספרים שמטרתם לתת לבני הנוער את ההכוונה, הידע והכישורים להתמודדות עם האתגרים שהחיים מציבים בפניהם. הספרים כתובים בגובה העיניים וממוקדים בפתרון".

 

אפשר לשלוח יצירות לפרויקט הומרוס. את הפרטים המלאים על הפרויקט ניתן לראות באתר של הוצאת "אורות הכרך".

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה קורא סדרתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s