גילוי השבת כמקור הברכה הכלכלית

לאחר שרשת "המשביר לצרכן" שבבעלותו פתחה במפתיע שתי חנויות בשבת בקניונים, רמי שביט למד את הלקח על בשרו. רשת "ניו פארם" שרכש כעת תסגור בהדרגה את כל סניפיה בשבת

 

לאחר שרכש את רשת "המשביר לצרכן", שהיתה על סף פשיטת רגל, עשה רמי שביט מאמצים רבים להבריא את הרשת ולהגדיל את מכירותיה. בתחילה החליט לפתוח במפתיע שני סניפים גדולים ומרכזיים של הרשת בשבתות, בקריון שבקרית ביאליק ובקניון "שבעת הכוכבים" שבהרצליה. החלטתו עוררה עליו מיד את זעקת הציבור החרדי והמסורתי, לאור העובדה ש"משביר לצרכן" נתפס עד אז כרשת צרכנות ישראלית לאומית עם התחשבות ברגשות כלל האוכלוסייה.

שביט נכנע, החליט בצורה גורפת שלא להפעיל במגזר היהודי סניפים בשבתות, והודה בראיונות עמו כי אחת הטעויות העסקיות שעשה אחרי רכישת המשביר היתה פתיחת סניפים בשבת. "לא הייתי צריך לפתוח בשבת", התוודה. "פיצוי העובדים ב-200% על העבודה בשבת הביא לכך שעלות הפעלת כל חנות בסוף השבוע הגיעה ל-300%, בעוד שפדיון שבת היה כמו יום מכירות רגיל. היו לי גם בעיות עם העובדים", סיפר שביט על העובדים שהתלוננו כי לא נוח להם עם עבודות בשבת מול הקהילה שבה הם מתגוררים.

הרשת מעסיקה כיום כ-1860 עובדים ועוד כ-1,300 דיילי מכירה. ומאז 2005, כל 26 סניפי כל-בו של המשביר סגורים בשבת. לפני שנתיים המשביר פתח בבני-ברק סניף חדש לנשים בלבד. המשנה למנכ"ל הרשת, משה עמיר, סיפר אז כי "בין הגורמים שהביאו להחלטה לסגור את הרשת בשבת היו כבוד למסורת היהודית, הרצון שלא לפגוע ברגשות הציבור הדתי והחרדי, והתחשבות ברווחת העובדים".

בסוף 2007 שביט הרחיב את עסקי המשביר ורכש כ-68% מהמניות של רשת "ניו-פארם", לפי שווי של 167 מיליון שקל, שמרבית סניפיה ממוקמים בקניונים הפתוחים בשבתות וחגים. את הלקח היהודי מהאסטרטגיה החדשה שלמד על בשרו על ברכת השבת, החליט הפעם שביט ליישם לכתחילה ברכש החדש שלו. על סמך ניסיונו במשביר, גילה שביט כי סגירת סניפים בשבת מעלה את הפדיון באמצע השבוע ושהפעלת הסניפים בשבת אינה משתלמת. לכן עם סיום הרכישה החל במהלך לסגירת סניפי "ניו-פארם" בשבתות, באמצעות תוכנית עבודה מבוקרת ובשיתוף פעולה עם העיריות והמוסדות המקומיים. בסוף פברואר 2008 הודיע רשמית שרשת "ניו-פארם" תסגור באופן הדרגתי את סניפיה בשבת ותאמץ את מדיניות רשת האם "המשביר החדש לצרכן".

תהליך סגירת החנויות בשבת יחל מיידית בחלק מסניפי הרשת, ביניהם הסניף בקניון הגדול בפתח-תקווה, בתחנה המרכזית באשדוד ובקניון סביונים ביהוד. בשלב הראשון, בכוונת שביט לסגור בשבת כ-20 סניפים, ובעתיד כל 30 סניפי "ניו-פארם" ייסגרו בשבת – למעט בתי-מרקחת תורניים.

לדברי שביט, ההחלטה על סגירת החנויות בשבתות התקבלה בעקבות הנחת עבודה המקובלת ב"משביר לצרכן", המעמידה את העובד בראש סדר העדיפויות. "אנו רואים בפתיחת עסקים בשבת פגיעה ישירה בעובדי הקבוצה. עקב פתיחת עסקים בשבת נאלצים עובדים רבים לוותר על יום המנוחה השבועי שלהם. אנו פועלים מתוך מגמה להתחשב בזכויות העובדים, הדתיים ושומרי המסורת. המהלך בא גם לקראת העובדים החילונים, וכך גם המתחרים שלנו יוכלו לנוח בשבת", אמר שביט והוסיף על ברכת השבת, כי בסגירת הסניפים בשבת "גם הרשת נהנית מיתרונות בולטים, כמו צמיחה כלכלית".

לדבריו, בעקבות המהלך לסגור את כל סניפי המשביר בשבתות, גדל אחוז הקניות בימי חול בעשרות אחוזים ויותר. "יש לזכור כי בפתיחת חנות בשבת מדובר גם בעלויות תפעול יקרות: שכר העובדים גדל ב-150% ויש הוצאות על תפעול, חשמל, שמירה ועוד", אמר שביט, וגילה שבכוונתו לנגוס ברווחיה של הרשת המתחרה "סופר-פארם", שמרבית סניפיה פתוחים בשבת.

פורסם בשינויים בשבועון "משפחה", כ"ב באדר א', תשס"ח (28.02.2008)

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה סדר יום חברתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.