שיח השנאה / אנדרה גלוקסמן

הקדמה למהדורה העברית של הספר החדש "שיח השנאה", מאת אנדרה גלוקסמן (תירגם אבנר להב, הקדים דניס שרביט, 263 עמ', הוצאת כרמל, 2008)

לא מזמן שאל אותי אחד ממנהיגיו הבכירים של הוועד היהודי-אמריקאי, כשחיוך מעט ספקני שפוך על פניו: האם אתה סבור שישנה באמת אנטישמיות חדשה? הבינותי את הסתייגותו: אין בעובדה שהפרוטוקולים של זקני ציון הם רב-מכר בארצות המוסלמיות, או בדעה הנפוצה שלפיה ישנה קנוניה יהודית עולמית המאיימת על השלום הבינלאומי, דבר היכול להיחשב לחידוש; נדמה שהאנטישמיות הישנה מנצחת בכל רחבי תבל.

הספר הזה מציג תזה ברורה וחד-משמעית: אכן קיימת אנטישמיות חדשה, ולא זו בלבד שהיא איננה מבטלת את האנטישמיות הישנה אלא שהיא מחזקת אותה, מרעננת אותה, מעניקה לה רשעות חסרת תקדים ועצמה נפשית עולמית שאין שנייה לה. אחרת כיצד אפשר להסביר שמדינת ישראל, על שבעת מיליוני התושבים שלה, הפכה לסכנה הציבורית מספר אחת בעבור מיליארדים רבים של בני-אדם? בתוך אירופה חסרת אמונה שאינה מאמינה עוד באלוהים או בשטן, והמתהדרת ברציונליות, באסיה שבה היהודי הוא זן נדיר, על-פי רוב בלתי מוכר, או באמריקה הלטינית ובאפריקה (להוציא את רואנדה שלאחר רצח-העם) – בכל מקום דעת הקהל אחידה ומצביעה על תל-אביב ועל ירושלים כעל הנַפָּץ העיקרי של מלחמת עולם העלולה לפוצץ את היקום. המאה העשרים ואחת מתרפקת על פזמון החוזר ונשנה בכל מקום: כל עוד ישנו סכסוך במזרח התיכון, שוכנת האנושות על פי תהום. משתיפתר "השאלה הפלסטינית", יירד שלום כבמטה קסם על פני הכאוס הכלל-עולמי – כולם מפויסים סוף-סוף, מערביים ואנטי-מערביים, טרוריסטים ללא גבולות וקרבנות אזרחיים, כולם ילכו לרעות יחדיו כמו הזאב והכבש. נדירים הם האישים החוסכים לעצמם נבואה שכזאת, החדורה כולה כוונות סוריאליסטיות טובות.
היהודים, בהיותם נרגנים וטרדנים בלתי נלאים, לא חדלו מלהפריע לקונסנזוס השולט הממוסד. רומא האלילית הופתעה מעם קטן ומלומד שעמידותו הצבאית, ואף יותר מכך התרבותית, שִׂרטטה לקיסרות גבולות בלתי עבירים שבישרו את שקיעתה. אחר-כך נתקלה אירופה הנוצרית ב"כופרים" הנאורים, שקיומם העמיד בספק את צדקתה הנצחית ואילץ אותה לבסוף להמציא את הבחינה החופשית ההומניסטית של הכתבים המקודשים ביותר. בעידן מדינות הלאום היו היהודים, מבלי משים, התגלמותה של אירופה שאינה מגבילה את תנועתם החופשית של טובין, רעיונות ורגשות, ובשל כך הוקעו כמנודים וחסרי מולדת על-ידי כל התנועות הלאומיות. היום, בעידן הגלובליזציה, הם שוב ממלאים את תפקיד הכופרים בעל-כורחם, לעתים קרובות מבלי שיהיו בעצמם מודעים לכך.
המאה העשרים ואחת מעלה על נס, לא בלי יהירות תמימה, את קץ האידיאולוגיות. אכן, הנאציזם אינו מזין עוד אלא דחפים מחתרתיים. המרקסיזם מפרפר, פשיטת הרגל המוחלטת של המצעים והמשטרים הקומוניסטיים מחסלת את חזון העתיד האוניברסלי של הקומוניזם; הוא רק מספק מלאי של גידופים נגד הקפיטליזם, נגד המערב ונגד הגלובליזציה, לצורך מחאות שונות ומשונות, שהעדרן של פרספקטיבות אמינות דן אותן לניהיליזם. באשר לאסלאמיזם, חלומו לחזור לתחילת תקופת ההִגְ'רָה[1]  מצביע היטב על כך שאינו מבין דבר בעולם המודרני, ועל הרצון לפוצץ אותו, פשוטו כמשמעו. אנו חווים את קץ הסיפורים הגדולים ה"מסבירים" את ההיסטוריה האנושית כולה, בנוסח הפילוסופיה הגרמנית השיטתית של המאה התשע-עשרה. האידיאולוגיות השולטות שלנו גסות יותר, פחות למדניות, אך מטעות וכוזבות באותה המידה.
מכוח איזה ליקוי מחשבתי יש מי שמאמין באמונה שלמה שגורל העולם עתיד להיחרץ בירושלים? מנין באה הפיכתה של ישראל הקטנה לאויב שטני של המין האנושי? מאז 1947 מאיימים על שטחה הזעיר בפלישה ובהחרבה. הארסנל הצבאי שלה נותר בסך הכול צנוע בהשוואה לכוחה של ארה"ב, של רוסיה או של סין עם בת טיפוחיה הצפון-קוריאנית, ואף של צרפת או של בריטניה. מכוח איזה ליקוי מחשבתי נוסף יש מי שהשתכנע שגורל העולם ייחרץ בפיסת שטח קטנטנה, בין פלסטינים לישראלים? באיזו זכות יש מי שמעלה את המחיר תוך כדי לקיחת הסיכון לאימותה של נבואה שמגשימה את עצמה, בהתירה לאש להבעיר קרובים ורחוקים עד מימושה הסופי של האפוקליפסה? מדוע קהילת הארצות המתורבתות משלימה עם העובדה שמדינה אחת – איראן – מתכננת בפומבי "למחוק מעל המפה" מדינה אחרת המוכרת על-ידי האו"ם? האם לא הצדיק הארגון העולמי, ללא היסוס, מלחמה נגד סדאם חוסיין כדי להציל את כווית? מה הופך את קיומה של כווית, בעיני דעת קהל הססנית, לראוי יותר מקיומה של מדינת ישראל? אנו מדשדשים באידיאולוגיה בשעה שנדמה היה כי השתחררנו ממנה באופן סופי!
הכול יודעים שמאז ה-11 בספטמבר 2001 נכנסנו לעידן הטרוריזם חסר הגבולות, שסמלו העליון הוא הפצצה האנושית – הרצחנית וההתאבדותית. המצאה מבעיתה במיוחד, שאיננה כלל ייחודית לאסלאם: הנמרים הטַמילים מטפחים את הנשק הזה בשל סיבות אתניות-דתיות שטעמן עמן, והנטייה לרצח-התאבדות רודפת לא מעט מוחות בכל קצות תבל. אחרי ככלות הכול, כבר הפלנגות של פרנקו, הנאמנות למלך כריסטוּס, שאגו לפני שבעים וחמש שנה Muerte!"  "Viva la ["יחי המוות!"]. כדי להפוך אזרח פשוט לפצצה אנושית, הכרחי ומספיק לשכנע אותו שהוא עומד מול השטן, שטן כה שטני עד אשר מוטב למות עמו מאשר להניח לו לחיות. לא האהבה, לא התקווה ולא האמונה הן המניעות את הרצח ההתאבדותי מבחינה אידיאולוגית, כי אם השנאה.
נחזור על שאלתו של שיילוק: למה כל-כך הרבה שנאה? בשל לאומנות קיצונית חייתית? בשל קנאות דתית המסתתרת תחת האמתלה של אנטי-קולוניאליזם? ההתלהבות מן הפלסטינים חורגת מן המניעים הקלאסיים הללו. היא מוצאת חן בעיניו של שמאל פוסט-מרקסיסטי שאיבד את הפרולטר הפרומתאי שלו ומוצא באורח נס את צלם הפדאיין ללא חת. היא מזינה את חוסר המעש של הקמפוסים. היא מסעירה את הטרקלינים ואת מערכות העיתונים.
מגפה שכזאת, תזזיתית וממוסדת, איננה כה חסרת תקדים. רוסיה הצארית התלהבה בשלהי המאה התשע-עשרה מן הסרבים, נגד הטורקים, ובן רגע שכחה את הרעב הגדול שזה עתה קטל את האיכרים הרוסים למאות אלפיהם. טולסטוי הנזעם התקומם נגד ה"טירוף הסרבי":

"כל מה שעשו המעמדות האמידים כדי להרוג את אויבם הטבע, השעמום, נעשה עכשיו לטובת הסרבים. בראשם באו כל אלה שעבדו בעיתונות. […] אחר-כך באו הנכשלים, המתוסכלים […]. להפיץ במודע את השקר ולהסתיר את האמת נחשב לטעם פוליטי טוב, אם נחוץ היה הדבר להתלהבות הכללית […]. נשים עטורות פרווֹת צובָּל ולבושות שמלות-שובל הלכו לסחוט כסף מן האיכרים והסכום שנאסף היה נמוך ממחירו של השובל […]".

הבוז שהפגין טולסטוי כלפי המלחמתיות של הנשמות הרוסיות הטובות בנות זמנו – הפרק האחרון של אנה קרנינה – עומעם מעט על-ידי המו"ל המפוחד שלו. אולם טולסטוי נגע בתהום: שני עשורים מאוחר יותר, הטרוריסטים הסרבו-רוסים של "היד השחורה" רצחו בסרייבו את הארכידוכס של אוסטריה, ובכך הציתו את מלחמת העולם הראשונה. הקדחת הטרקלינית הובילה למלחמת השׁוּחות ולמיליוני מתים. נעמיק בשאלה.
מדוע נהנה הטרוריזם הרצחני וחסר-ההבחנה של ה"פצצות" הפלסטיניות, בעיני דעת הקהל, ממעמד מועדף באופן מחפיר כל כך? מדוע הוא זוכה לכל-כך הרבה הבנה, כל-כך הרבה חנופות מוצהרות? בשל טוב-לב אנטי-קולוניאליסטי? בשל הפחד מפני זעם של האסלאם? שום דבר מן הסוג הזה לא ניכר בפעולה למען הלוחמים הצ'צ'נים, מוסלמים אף הם, שנטבחו באין מפריע, על נשיהם וטפם, על-ידי הצבא הרוסי. חריג עולמי מזה עשרות שנים: הפלסטינים יכולים לפוצץ אוטובוסים מלאים ומסעדות דחוסות, הם יכולים לשלוח את ילדיהם לקרב ואפילו להרוג אלה את אלה, אך תדמיתם עטורת התהילה לא תיפגע. נדמה שחמלתם של בעלי המצפון מובטחת להם אחת ולתמיד. הפלסטינים אינם צריכים להפגין דימוי מלאכי או להציע עתיד של סובלנות ודמוקרטיה, איש אינו מבקש מהם כל-כך הרבה. כדי להצדיק אותם קבל עם ועולם, די להצביע על אויבם: זה שדוחף לפשע הקדמון, בקיצור – היהודי המלוכלך.
האהדה האוניברסלית שממנה נהנה הלוחם הפלסטיני נמצאת ביחס הפוך לדחייה המקיפה את הישראלי בפרט ואת היהודי בכלל, המוקצים כמי שמפריעים לשלום. הספר הנוכחי מנסה לפרק את הדינמיקה הקרנבלית הדוחפת להזיה את המוחות בני זמננו. השערת ההתחלה שלו: השקר מתחיל בהעלאה הכוזבת על נס של שלום כללי וסופי.
הפציפיסטים אינם היחידים הסבורים שתור הזהב נמצא בהישג יד. אחרי נפילתה של חומת ברלין, קוּדש קץ המלחמה הקרה כ"קץ ההיסטוריה". כלומר דעיכת העלילה הטרגית שהאנושות נטלה על עצמה מאז הפרהיסטוריה. הבשורה הגיאופוליטית הטובה, המופצת באופן תמים או ציני על-ידי הרשויות האזרחיות והדתיות, חיממה את הלבבות, אף על פי שהעובדות סתרו אותה. בשעה שוושינגטון, פריז וברלין שרו את "הסדר העולמי החדש", בוצע רצח העם השלישי של המאה העשרים, תחת עינן הפקוחה הפעם של המצלמות: עשרת אלפים בני טוטסי בותרו מדי יום ביומו, במשך שלושה חודשים ארוכים. לנוכח האדישות העולמית והשותפות שבשתיקה הכללית.
מדוע מחמיץ השלום את הפגישות הנקבעות לו? אל תחפשו, הדוגמה הגרועה באה מירושלים, שבה רצון רע וכופר מתגרה בבשורת החדשה הטובה. היהודי אינו רק הוכחה לגבי העבר, אלא גם לגבי ההווה ולגבי הסערות העתידות לבוא. הלאה היהודי, שמעיד, בעל כורחו, שההיסטוריה האנושית היתה ועודנה טרגית! הלאה הציפור המבשרת רע, שלא מניחה לנו לישון בשקט! התבערה שהיא מציתה במזרח התיכון אוסרת על האנושות להגיע לנצח וליהנות משלום תמידי! שומרי שְנתֵנו משליטים סדר בראשינו, הם מטפחים את הלשון הממורקת ואת הרגשות הטובים, אולם תרדמת התבונה מולידה את המפלצות.[2]

פריז, יולי 2007
אנדרה גלוקסמן


[1] שנת 622, שהיא ראשית הספירה המוסלמית. על-פי המסורת האסלאמית, בשנה זו היגר (הג'רה פירושה הגירה בערבית) מוחמד ממכה למדינה, ושם הוכרז לנביא.
[2] המחבר רומז כאן ליצירתו של גויה, "תרדמת התבונה מולידה מפלצות" (מתוך סדרת התחריטים הגחמות, 1799), שנועדה להזהיר מפני ההליכה שולל אחרי "הפנטזיות" כשהן מנותקות מהתבונה.

——————

לקריאה נוספת, ראו את רשימת הביקורת של העיתונאית אבירמה גולן, "הקם להורגך", הארץ /  ספרים, 6.8.08

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה טקסט טוב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על שיח השנאה / אנדרה גלוקסמן

  1. אזרח. הגיב:

    אנדרה גלוקסמן מקשקש .
    דוגמא:
    "מדוע קהילת הארצות המתורבתות משלימה עם העובדה שמדינה אחת – איראן – מתכננת בפומבי "למחוק מעל המפה" מדינה אחרת המוכרת על-ידי האו"ם?

    למחוק מעל המפה.כך כתב גלוקסמן.

    אני מבקש שיוכיח לי במפורש!! היכן נאמרו המילים הללו.אני בטוח שגלוקסמן לא קרא את הנאום של אחמדינאג'אד.שאם היה קורא,לא היה כותב את השטויות שלו.
    קשקשן.

    הנאום של אחמדינאג'אד באנגלית.

    http://www.nytimes.com/2005/10/30/weekinreview/30iran.html?_r=3&ex=1141966800&en=5035dfc8b7afc70d&ei=5070&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin

    Text of Mahmoud Ahmadinejad's Speech .

    הנאום של אחמדינאג'אד בפ'ארסי.

    http://www.steinbergrecherche.com/20051026%20farsi%20rede%20ahmadinedschad.doc

    תרגום של הנאום באתר ממר"י.

    http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=sd&ID=SP101305

    מתוך האתר של ממר"י:

    "´Imam [Khomeini] said: ´This regime that is occupying Qods
    [Jerusalem] must be eliminated from the pages of history.´ This
    sentence is very wise. The issue of Palestine is not an issue on
    which we can compromise.

    אחמדינאג´אד מצטט את מה שאמר ח´ומייני.

    גם באתר ממרי,שאין לחשוד בו בשמאלניות,אין שום אזכור של: למחוק את
    ישראל מהמפה.

    http://www.kedma.co.il/index.php?id=1796&t=pages

    משפט מפתח אירני

    אירן.מאחת שיודעת.

    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=352199&blogcode=7572113

    היהודים והמערב מקרבנים עצמם לדעת,בלא לראות ולהבין מדוע הפעולות שהם מבצעים מביאות לשנאה כלפיהם.

  2. אבי הגיב:

    אם אני לא מעריץ את הגלובליזציה, הקפיטליזם ואת ארה"ב אז אני מלא שנאה? איזה מין קשקוש גלוקסמו כתב? כל ביקורת כלפי ארה"ב, הגלובליזציה והקפיטליזם בעיניו שייך ל"שיח השנאה". אז במיטב הקפיטליזם החזירי הגלובלי של גלוקסמן "היידה ביבי, תאצ'ר, רייגן ובוש", אז עכשיו אני בסדר?

  3. אורי הגיב:

    הנה מקצת הדברים שאמר נשיא איראן בראיון מקיף לשבועון הגרמני "דר שפיגל" במאי 2006.

    על השואה אמר אחמדינג'אד: "צריך למנות ועדת חקירה בלתי תלויה, שתבדוק סוף-סוף אם השואה בכלל הייתה. קבוצה אחת של מלומדים עם נטיות פוליטיות ברורות טוענת שהשואה הייתה. אך קבוצת חוקרים אחרת, אנשים אובייקטיבים, הגיעה למסקנה הפוכה. החוקרים הללו פשוט הושלכו לבתי הכלא. איפה נשמע כדבר הזה, להכניס חוקרי היסטוריה לכלא ולמנוע חשיפת האמת? כולכם חוששים מהציונים. לכן אני לא אאמין בקיום השואה עד שתיערך הבדיקה האמיתית".

    על גרמניה אמר: "כמה זמן עוד תידרש האומה הגרמנית להתבייש ולהצטדק על מה שקרה במלחמת העולם השנייה? די, מספיק! איפה הכבוד העצמי שלכם, הגרמנים? עד מתי עוד תסבלו את ההשפלה? עד מתי יסכים העם הגרמני להיות בן-ערובה של הציונים ולשלם להם מכיסו? עוד 20, 50, אלף שנה?".

    ועל ישראל אמר נשיא איראן: "אם השואה אכן קרתה, צריך להקים מדינה ליהודים באירופה ולהעביר אליה את הציונים מפלסטין. ואם השואה לא הייתה, הם צריכים פשוט לעזוב את פלסטין חזרה לארצות מוצאם".

    בשלהי אוקטובר 2005 אחמדינג'אד אמר שיש "למחוק את ישראל מהמפה". הדברים נאמרו בנאום שנשא בפני קהל של כ-3,000 סטודנטים בוועידה בטהרן שנושאה "עולם בלי ציונות" (www.zionot.ir). הוא ציין שהוא חוזר בכך על דבריו של האייתוללה חומייני. ובתגובה קראו הסטודנטים קריאות "מוות לישראל, מוות לאמריקה". כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, "אירנה". ראה:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3159614,00.html

  4. אליפז התימני הגיב:

    האם אתה יודע שמעולם לא מצאו פקודה רשמית מפורשת של המשטר הנאצי להשמיד יהודים ?
    ואע"פ כן הושמדו 6 מליון.

    שמור את דקדוקי העניות שלך למגדל השן, לא למציאות שלנו.

  5. אזרח. הגיב:

    The West won the world, not by the superiority of its ideas ,or
    values, or religion. But rather, by its superiority in applying
    ORGANIZED VIOLENCE. Westerners often FORGET this fact. Non-
    Westerners NEVER do."

    Samuel P. Huntington

    http://www.prospect-magazine.co.uk/article_details.php?id=4631

    ועצתו של הנטינגטון היתה,ש….

    The west won the cold war, but cannot ,and should not, impose its
    distinct values on other world civilisations.

    Samuel Huntington, in an elaboration of his "Clash of
    Civilisations" essay published in 1993, argues that the west can
    only flourish in a more hostile world, by abandoning its universal
    aspirations.

    מר פז,אתה מראה לי מה כתוב ב YNET,כאשר אני קראתי את המקור.עזוב אותי מהפירוש של YNET .הראה לי במקור באנגלית,בפ'ארסי,בממר"י,ובתרגום של קאתיון אמירפור ,היכן נאמרו המילים הללו: למחוק את ישראל מהמפה.
    מכחישי שואה יש באלפים.זה לא חדש.אז מה ,נרדוף אחרי כל מכחיש שואה? אני רוצה לדעת היכן אמר נשיא אירן שיש למחוק את ישראל מהמפה.אני לא מעוניין לפתוח במלחמה נגד אירן רק בגלל שYNET מפרש את שאמרו לו סוכנויות הידיעות הזרות, מה אמר אחמדינאג'אד.

    ולאליפז התימני: רוצה מלחמה? בבקשה.עשה מה שאתה רוצה.אני לא מונע ממך כלום.איך אמר רט בטלר?

    Frankly, my dear, I DON´T GIVE A DAMN

  6. אליפז התימני הגיב:

    זכור נא משפט היסטורי

    צ'מברליין, 1938
    "My good friends, for the second time in our history, a British Prime Minister has returned from Germany bringing peace with honour. I believe it is peace for our time."

  7. ערדי הגיב:

    מאמר מצוין.

    אזרח – כשאתה מגיב לטקסט של פילוסוף צרפתי ועדיין מצליח, אפילו לידו, להראות טרחן וארכן, סימן שיש כאן בעיה אמיתית.

    או כמו שאמר סלאח שבתי:

    Talk like sand and nothing to eat

    אבי, איפה בדיוק ראית שגלוקסמן טוען שמי שלא מעריץ את הגלובליזם מלא שנאה? אני מנסה להבין מאיפה הוצאת את הטעון הזה. נדמה לי שאנחנו עדים כאן שוב לחוסר היכולת להבחין בגוונים שאופייני לאידאולוגים מסוג מסוים.

  8. אזרח. הגיב:

    טרחן וארכן?
    Talk like sand, and nothing to eat?
    הפנה את המשפט הזה לממשלת ישראל ולמשרד האוצר .

    אני מבין שאתה אמון ומתורגל ל…. אנא סכם ב 30 שניות.כמו בטמבלוויזיה.אזזזזז… ב 30 שניות,הראה לי היכן אמר אחמדינאג'אד שהוא מעוניין למחוק את ישראל מהמפה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s