"מאחוריהם עומדים היהודים"

החוקר הגרמני מתיאס קונצל, שלאחר אירועי הטרור הרצחניים החל במחקר על הג'יהאד העולמי בניסיון להבין את שורשיו, לא מקבל את הפרשנות הרואה באירועי 11 בספטמבר אירוע "אנטי-אימפריאליסטי", שבו עומדת ארצות הברית המרושעת מן העבר האחד, ומולה ניצבת פעולת התנגדות מובֶנת, גם אם מוטעית, של חלשים. הנטייה לפרש באופן זה את הטרור האיסלאמי, הפוגע מדי יום גם בישראל, הביאה למחשבה שההקצנה של האיסלאם היא תוצר של עוני, היעדר הזדמנויות וייאוש. אולם ספרו 'ג'יהאד ושנאת יהודים', שהופיע השבוע בעברית, הוא פרי מחקר על הג'יהאד העולמי מנקודת מבט חדשה, המעניקה הקשר חדש לטרור האיסלאמי: מקורות השראתו של הג'יהאד בתפיסות הנאציות האנטישמיות וזיקתו אליהן. מתברר שאנטישמיות איננה פרט זניח ושולי בג'יהאדיזם המודרני, אלא הליבּה האידאולוגית שלו. שנאת ‏היהודים היא שהציתה את מלחמת הג'יהאד של מחוללי אירועי הטרור של 11 בספטמבר‏

מתוך ספרו של ד"ר מתיאס קונצל, "ג'יהאד ושנאת יהודים – שורשיה הנאציים של מתקפת 11 בספטמבר", (פרק רביעי: "11 בספטמבר וישראל"), תרגום: צור ארליך, 162 עמ', הוצאת טובי, 2008

אל-קאעידה בנתה את תמונת ארצות הברית שלה מבליל של פנטזיות אנטישמיות. הראשונה, והגסה שבכולן, היא תפיסתה המעוותת של ניו יורק ככרך יהודי; ככזה, שום פצצה שתוטל עליו לא תחטיא את המטרה.

הרעיון הזה מילא תפקיד כבר בפיגוע הראשון במרכז הסחר העולמי, בשנת 1993. מתכנן הפיגוע היה רמזי אחמד יוסוף, שנכלא לאחר מכן בארצות הברית. בשנת 1995 הסביר יוסוף בריאיון כי בחר במרכז הסחר העולמי מפני שחישב שאם מגדל אחד מן התאומים ייפול על חברו, ייהרגו רבע מיליון איש.

פרטים נוספים על ההכנות לפיגוע סיפק עבד אל-רחמן יאסין, שהשתתף בתכנונו. בריאיון בן שעה לרשת סי-בי-אס סיפר שרמזי יוסוף פנה אליו ואמר: "אני רוצה לפוצץ את השכונה היהודית בברוקלין" – אולם לאחר שסייר בקראון הייטס ובוויליאמסבורג שינה את התכנית. "מוטב לעשות פיצוץ אחד גדול מכמה פיצוצים קטנים בשכונות היהודיות", אמר, והציע את מרכז הסחר העולמי, שכן לדבריו, "רוב האנשים שעובדים שם הם יהודים".

אותו רעיון עִוועים הניע גם את מבצעי המתקפה ב-11 בספטמבר 2001. מבט יוצא דופן אל תודעתם סיפקו העדויות במשפט הראשון של חבר מרכזי בתא אל-קאעידה בהמבורג, שנערך בעיר זו בין אוקטובר 2002 לפברואר 2003, אם כי התקשורת הגרמנית והעולמית התעלמה ממשפט זה לחלוטין.

הנאשם, מוניר אל-מותצאדק, היה חברו הקרוב של מוחמד עטא, מנהיגה של כנופיית חוטפי המטוסים. אחד העדים, שהיד ניקלז, שהיה חבר בתא של מוחמד עטא בשנים 1998–2000, סיפר כך: "השקפת העולם של עטא התבססה על דרך החשיבה הנציונל-סוציאליסטית. הוא היה משוכנע ש'היהודים' נחושים בדעתם לשלוט בעולם. הוא החשיב את ניו יורק למרכז היהדות העולמית, שהיא לדעתו האויב מספר אחת".

המשפט בהמבורג האיר גם על ההזיה השנייה שביסוד ההשקפה של אל-קאעידה על אמריקה: שיהודים שולטים בכל מנופי הכוח האמריקני. "הם היו משוכנעים שיהודים שולטים בממשל האמריקני, וכך גם בתקשורת ובכלכלה. […] מותצאדק היה שותף לאמונתו של עטא שיש קונספירציה יהודית עולמית. הוא טען שהאמריקנים רוצים לשלוט בעולם כדי שהיהודים יוכלו לצבור הון".

זו, לאמיתו של דבר, גם עמדתו הרשמית של אל-קאעידה, ובן-לאדן עצמו ביטא אותה לא פעם. היא ניכרת למשל כשקוראים בעיון את ה"איגרת לעם האמריקני" שלו מאוקטובר 2002, שבה הסביר מדוע ארצות הברית היא לדעתו "הגרועה בציוויליזציות שידעה האנושות".

הסיבה הראשונה שהוא מונה היא ש"במקום לקבל על עצמכם את שלטון השריעה של אללה, חוקתה והלכותיה, בחרתם להמציא את חוקיכם בעצמכם, לפי רצונכם ותאוותכם". הרי לנו תמציתו של המצע האיסלאמיסטי: הלאה ההגדרה העצמית הדמוקרטית; צייתו לאללה ולחוקיו הקדושים. "קריאתנו הראשונה לכם", המשיך, "היא אל האיסלאם […] אנו קוראים לכם […] להתנער מתועבות הניאוף, ההומוסקסואליות, הסמים, ההימורים ונשך הריבית".

אולם כשהוא מגיע לסיבה השנייה ואומר שהוא סבור שאמריקה היא "הגרועה בציוויליזציות", מתמקד בן-לאדן בקבוצה שלטעמו היא האחראית לכל הרעות המנויות לעיל.

היהודים, בכל צורותיהם ומסוויהם, השתלטו על הכלכלה שלכם, ודרכה השתלטו על התקשורת שלכם. עתה הם שולטים בכל תחומי חייכם, משתמשים בכם כמשרתים ומשיגים את מטרותיהם על חשבונכם; […] החוק שלכם הוא חוק העשירים… מאחוריהם עומדים היהודים, השולטים במדיניות, בתקשורת ובכלכלה שלכם.

 מדהימה העובדה שאנטישמיות גלויה זו לא זכתה עד כה לתשומת לב של ממש בדיון על המניעים של 11 בספטמבר. אפילו לדוח הרשמי של "הוועדה הלאומית האמריקנית לחקר התקפות הטרור על ארצות הברית" מיולי 2004 היה בנושא זה כתם עיוור. האִזכור היחיד בו לאנטישמיות נקשר למשפט התא ההמבורגי של מוחמד עטא.

הפן השלישי של שנאת אמריקה בג'יהאדיזם מתבסס על דפוס חשיבה השכיח גם בין פעילי התנועה נגד הגלובליזציה: חלוקה אובססיבית של העולם בין אשמים לקורבנות. בהקנותם לעצמם מעמד מיתולוגי של קורבנות נצחיים, ובסרבם לקבל אחריות כלשהי לגורלם שלהם, מוסלמים אלה הופכים את ארצות הברית לאחראית הבלעדית לכל פגע הפוקד את בני אמונתם. אומר סולימאן אבו-עֵ'ית, מדוברי אל-קאעידה: "אמריקה היא הסיבה לכל הדיכוי, העוול וההפקרות שנפלו בחלקם של המוסלמים. היא העומדת מאחורי כל האסונות שנגרמו ושמוסיפים להיגרם להם". החליפו בדברי הפלסתר הללו את המילה "מוסלמים" במילה "אנשים", ופעילי האנטי-גלובליזציה יחתמו עליהם בשתי ידיים.

גם כאשר ארגונם של בן-לאדן וא-זוואהירי, "החזית האיסלאמית העולמית לג'יהאד נגד היהודים והצלבנים", מוקיע את ניצולו של חצי האי ערב בידי חברות הנפט האמריקניות ואת הצבתם של כוחות אמריקניים בסעודיה, זהו אנטי-אימפריאליזם שדבר אין לו עם הביקורת האמנציפטורית על האימפריאליזם – ממש כפי שלנאומיהם של מנהיגי איראן נגד ארצות הברית אין דבר וחצי דבר עם ביקורת זו. מלחמת הדת של האיסלאמיסטים אין מטרתה חירות הפרט והגדרה עצמית של עמים, אלא הקמתו של משטר טוטליטרי על טהרת הכניעוּת לאללה ולשגריריו הח'ליפים. מאבקם מכוון אך ורק נגד אותם היבטים של האימפריאליזם והמודרנה המאיימים על יסודות המשטרים העריצים והפטריארכליים שהם מקיימים או שואפים לקיים.

ההיבט הרביעי בביקורת של אל-קאעידה על ארצות הברית נוגע לתמיכתה בישראל. נקודה זו עולה, למשל, בהצהרת היסוד של החזית האיסלאמית העולמית משנת 1998. המלחמה נגד ארצות הברית מוצדקת שם באמצעות הטענה שוושינגטון נוטה דרך קבע "לשרת את מדינתם הקטנה של היהודים ולהסיט את תשומת הלב מכיבוש ירושלים ומרצח המוסלמים שם". משום כך, הריגת אמריקנים היא "חובתו האישית של כל מוסלמי […] כדי לשחרר את מסגד אל-אקצה ואת המסגד הקדוש [במכּה] מלפיתתם".

המוטיב האנטי-ישראלי בלט גם במסריה של אל-קאעידה לאחר 11 בספטמבר. נאום הווידאו הראשון של בן-לאדן לאחר המתקפה נחתם במילים: "אני נשבע באללה שאמריקה לא תחיה בשלום עד ששלום ישרור בפלסטין, וכל צבאות הכופרים יעזבו את ארצו של מוחמד". בקלטת הבאה ששיגר חזר על המסר. הטרור נגד אמריקה, הצהיר, "ראוי לתהילה, מפני שהוא תשובה לעוול ומטרתו להכריח את אמריקה לחדול מתמיכתה בישראל". מה הייתה, אם כך, המטרה העיקרית של ההתקפות נגד הפנטגון ומרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר? תשובתו של בן-לאדן ברורה מעבר לכל ספק: "להכריח את אמריקה לחדול מתמיכתה בישראל". הייפלא אפוא ש-11 בספטמבר היה יום חג לאיסלאמיסטים ולחבריהם-לדרך בעולם כולו?

לקריאה נוספת, ראו מאמריו של קונצל:

אנטישמיות איסלאמית ושורשיה הנאציים, כתב עת "נתיב", גיליון 3 (122), 6/2008, עמ' 101-108.

* ציר טהרן-ברלין, Wall Street Journal Europe

* האתר של ד"ר מתיאס קונצל

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה פרק מובחר מספר חדש. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s