סופם של הספאמרים?

החוק החדש שייכנס היום לתוקף, אמור לעצור את הצפת דואר הזבל שמגיע לכל פינה. חברות הפרסום כבר עובדות על פתרונות עקיפים שיאפשרו להן להמשיך ולשלוח לכם הודעות, שסביר להניח, איניכם מעוניינים לקבל

הבוקר נכנס לתוקפו חוק חדש בנוגע לדואר זבל המציף אותנו באי-מיילים, בפקסים, בדואר, במסרונים ובשיחות טלפון טורדניות. בשנים האחרונות רובנו חשופים יותר ויותר לחדירה בלתי פוסקת של אנשים זרים, שונים ומשונים, לפרטיותינו תוך כדי הפרעות, טרדות מיותרות ואי-נוחות שהם מסבים לנו על לא עוול בכפינו. מה כבר ביקשנו? להשתמש בפקס, באי-מייל, בטלפון הנייד? מסתבר שביקשנו הרבה מדי לדידן של חברות הפרסום האלמוניות. אלה מציפות אותנו באופן קבוע בדואר זבל, הכולל בין היתר, הצעות למכור לנו כדורים נגד דיכאון, כדורי ויאגרה והצעה להיגמל מעישון במהלך נופש קסום ברומניה. מה כבר ניתן לעשות כדי להפסיק את האפשרות הטכנולוגית לאחרים לחדור לפרטיותינו? מסתבר שלא מעט.

החוק החדש שנכנס היום לתוקפו ואוסר שליחת דואר זבל, עבר לפני חצי שנה בכנסת ברוב של 27 ח"כים שתמכו בו ללא מתנגדים. "לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר", נכתב בחוק, "בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת בעד". בהמשך מתיר החוק למפרסמים לשלוח הודעות דואר זבל, במידה והצרכנים נתנו את הסכמתם לכך במסגרת רכישת מוצר או שירות כלשהם, בתנאי שהפרסומות יהיו רלבנטיות לאותם המוצרים או השירותים.

הפוליטיקאים דאגו לעצמם

"החוק אוסר שיגור של כל פרסומת לרכישת מוצר או להוצאת כספים בדרך אחרת", מסביר עו"ד אבינועם מגן, ראש הקליניקה לזכויות הצרכן בקריה האקדמית אונו. "ומי שכרגיל זוכה להגנה מיוחדת הם הפוליטיקאים, שדאגו לעצמם כדי שיוכלו להמשיך ולשגר מסרי תעמולה פוליטיים. מה שאומר שבתקופה הקרובה של פריימריז ובחירות – עדיין יהיה מי שיטריד אותנו במסרים מוקלטים בחסות החוק".

לדבריו, "יש להתייחס בחשדנות לשולחים מסרים מטרידים 'עד הרגע האחרון', בחזקת 'נבל ברשות התורה', ולעומת זאת לכבד את המבקשים הסכמה מהצרכן לשלוח אליו פרסומות. המפרסם הוא מי שהפרסומת נועדה לקדם את עסקיו או את מוצריו – כך שהכתובת לתביעה היא מי שמוצריו מפורסמים והוא לא יוכל לטעון כי איננו אחראי לפרסום המטריד או לא עומד מאחוריו".

"החוק אף אוסר על בתי העסק לשלוח הצעה להארכת תוקפו של שירות קיים", מסבירה עו"ד דלית בן-ישראל, שותפה במשרד הרמן מקוב ושות', המתייצבת לצד המפרסמים. "המגבלות הנוספות שחלות על בעל העסק מתייחסות גם למשלוח פרסומת לרכישת מוצר או שירות לנמען שנתן לכך הסכמתו. החוק מחייב את בעל העסק לכלול בכל פרסום, בין היתר, כיתוב מפורש באופן בולט, ברור ושאינו מטעה, על כך שמדובר בתוכן פרסומי תוך עמידה במספר כללים ובכללם, ציון המילה 'פרסומת' בתחילת המסר או בכותרת הדוא"ל. זאת, כדי לאפשר למקבליו להשתמש בפונקציה הקיימת בתוכנת הדוא"ל שלהם המסננת פרסומות, למרות שאלו הביעו מלכתחילה הסכמה לקבלן".

עו"ד בן-ישראל מדגישה כי "על בתי העסק להיות עירניים כשהם שוכרים את שירותיה של חברה המתמחה בשיווק, כדי לבצע עבורם מבצעי שיווק ודיוור, ולדרוש כי תאשר מראש את נוסח הפרסום ונמעניו. שכן, במידה ואותה חברה תשלח את דברי הפרסום לנמענים שלא נתנו הסכמה מראש ובכתב, גם בית העסק, שלכאורה לא ידו הייתה במעל, יחשב כמי שהפר את החוק".

יחידת "ההגינות הדיגיטלית"

כמעט מיותר לספר כי לפני החוק החדש שררה בארץ חדירה מקוממת לפרטיות, ואפילו בתי המשפט לא תמיד השכילו לצדד בזכויות הצרכן בהתנגשות מול חופש העיסוק של התאגידים. כך למשל, הוחלט בשנה שעברה תקדימית בפרשת שמואל בר זיו נגד ציפי פלד, כי משלוח דואר זבל אינו עבירה פלילית ואינו פוגע בפרטיות. השופט גבריאל שטרסמן מבית המשפט לתביעות קטנות קבע כי משלוח "ספאם" (דואר זבל) לא מהווה עבירה פלילית, ואף לא עוולה אזרחית של פגיעה בפרטיות או רשלנות. עם זאת, הוא הביע תקווה ש"הכנסת תזדרז בחקיקת חקיקה בנדון, שכן מדובר בתופעה ציבורית רבת משתמשים ובמצב משפטי עמום".

ואכן, חברי הכנסת התעוררו באיחור של שנים רבות לתקן את חוק התקשורת, בדומה להתעוררות המאוחרת שחלה בשנים האחרונות במערב יחסית להתפתחויות הטכנולוגיות המתקדמות בצעדי ענק. כך למשל בארצות הברית, רק בינואר 2004 נחקק חוק פדרלי חדש נגד דואר זבל. אולם בשונה מישראל, בארה"ב מובאים בשנים האחרונות רבים מהשולחים לבית המשפט ומושבים מאחורי סורג ובריח למספר שנים. מכיוון שקשה לאתרם ולקשור ביניהם לבין ההצעות המקוונות לרכישת גלולות ופורנוגרפיה, האף-בי-איי מקדיש מאמצים רבים לחקירת משלוח דואר הזבל. בצעד לא שגרתי שילמה "התאחדות השיווק הישיר" 500 אלף דולר כדי לשכור 15 חוקרים, העובדים לצד סוכני אף-בי-איי וסוכנים ממשלתיים אחרים ב"פרויקט המאבק בדואר זבל". באמצעות המידע המועבר אליהם על ידי ספקי האינטרנט, זאת מלבד הפתיונות הממוחשבים וחשבונות האי-מייל שלהם עצמם, בנו החוקרים מאגר נתונים הכולל אלפי שולחי דואר זבל. החוקרים נענים יותר ויותר להצעות לרכוש גלולות ולמזימות בנוסח "כיצד להתעשר מהר" הנשלחות באי-מייל, כדי ללכוד את שולחיהן.

עוד לפני חקיקת החוק בארה"ב, היקף הצעדים המשפטיים שננקטו נגד שולחי דואר זבל גדל מאוד. ב-2004 נידון הווארד קרמק, ששלח 825 מיליון הודעות זבל מביתו שבבפאלו, למאסר של 3.5 שנים, כשמדינת ניו יורק תבעה אותו בגין גניבת זהות והפרת חוקי רישום עסקים. גם ספקי האינטרנט הגדולים בארה"ב, בעיקר "אמריקה אונליין", תובעים בקביעות בשנים האחרונות שולחי דואר זבל, כשהם נעזרים בחוקים מתחומי הסגת גבול ופשעי מחשב.

אפילו חברת מייקרוסופט החליטה לתבוע את שולחי דואר הזבל בבתי המשפט. היא רודפת אחריהם בעזרת המערך הגדול ביותר בעולם לחקירה ותביעה בנושא. יחידת "ההגינות הדיגיטלית" של מייקרוסופט, הקיימת כבר שש שנים, נלחמת גם בהונאה מקוונת ובגניבת זהות. היא מעסיקה מאות עובדים ברחבי העולם ותקציבה השנתי הוא 11 מיליון דולר.

אולם ספק אם מעבר לים תבוא הישועה. בית המשפט העליון של מדינת וירג'יניה בארה"ב, מהמדינות הראשונות שחוקקה חוק נגד דואר זבל, פסק בספטמבר 2008 כי החוק נוגד את התיקון הראשון לחוקה האמריקנית – הזכות לחופש הביטוי. התובע הכללי של וירג'יניה עירער על ההחלטה בבית המשפט העליון של ארה"ב, והמשפטן ג'ו פרייד, המייצג את חברות האינטרנט AOL ו-Verizon הגיב להחלטה כי "הרעיון שמישהו יכול לפלוש לדוא"ל שלך רק מכיוון שאולי הוא שלח לך את נאום גטיסברג (נאום שנאם נשיא ארה"ב אברהם לינקולן בנובמבר 1863) הוא טיפשי. באותה מידה ניתן להצדיק פריצות לבתים, כל עוד הפורץ מצטט בפניך את לינקולן".

הפלונטר והחוק

ואילו בארץ, מאז שחדרה הגלישה ברשת בפס רחב נוהגות חברות האינטרנט לחסום דואר זבל הנשלח ללקוחותיהן. אלא שהפתרון הוא בבחינת שפיכת מי הרחצה עם התינוק. החברות מגינות כביכול על לקוחותיהן מפני דואר הזבל, אבל בה-בעת הן שוללות מהם דוא"ל תמים, חשוב וחיוני שיירטו אותו לתומם בדרכו ללקוחות מכרסמי ציפורניים. הדבר נעשה באופן שרירותי לגמרי, בלי לקבל הרשאה כתובה מהלקוח וגם בלי ליידע אותו, לפני או בדיעבד, על מעשי החסימה. בכך נרמסת ברגל גסה אחת מחירויות היסוד של האזרח בחברה המודרנית: הזכות לתקשורת חופשית עם העולם.

כיצד יפתור את הפלונטר הזה החוק החדש והאם בכלל? "ניתן לשער שככל שהחוק ייושם בצורה יותר טובה, כך תהיה פחות בעיה לספקיות האינטרנט להמשיך להחמיר במסננים שלהן עם דואר הנשלח בתפוצה המונית ולא יצטרכו להתייחס בקפידה למשלוחי הדוא"ל, משום שממילא אנשים ימנעו מלשלוח דואר זבל מאימת הדין. כך שבעקיפין סביר להניח שהבעיה המטרידה הזאת תיפתר", סבור עו"ד מגן. "אולם, בשביל להגיע לתוצאה המיוחלת יש ליישם את החוק ולקוות כי בתי המשפט יפסקו בחומרה נגד מי שיעבור עליו, כדי שהתופעה הפסולה תיגדע מן השורש".

הבשורה המשמחת את הצרכנים והמרתיעה את המפרסמים היא שעבירה על החוק החדש מזכה את הצרכן שקיבל פרסום בניגוד לחוק בפיצוי של עד 1,000 שקל, שאינם תלויים בהוכחת גרימת נזק כלשהו, עבור כל הודעה. משלוח דואר זבל גם יהווה עבירה פלילית של בית העסק ומנהליו, העלולה לגרור במקרים קיצוניים קנס של כ-70 אלף שקל. איגוד האינטרנט והקליניקה לזכויות הצרכן יסייעו מהיום לצרכנים לעמוד על זכויותיהם, ויציידו את הנפגעים בכלים למלחמה: דוגמת מכתב תלונה למפרסם וכתב תביעה נגד מפיצי הספאם.

באיגוד האינטרנט חושבים ש"יש להרתיע את מפרי החוק ונעודד את נמעני דואר הזבל לתבוע בגין קבלתו בניגוד לרצונם", אומר רימון לוי, נשיא האיגוד. "החוק מאפשר לצרכנים לדאוג בעצמם לאכיפתו, באמצעות הגשת תביעה ללא צורך בהגשת תלונה במשטרה. אנו מעריכים שהחוק ייתן לציבור כלים להתמודד עם בעיה המטרידה אותו מזה שנים, ויוצרת נזק רב למשק כולו – נזק שברוב המקרים אינו קל לזיהוי ולכימות, אך משמעותו הכלכלית גדולה מאוד".

עם זאת, החוק החדש לא מושלם ובקליניקה לזכויות הצרכן מציעים כי חברות הפרסום ייערכו להעביר לציבור פרסומות תמורת תשלום של 10 אג', לצרכנים מעל גיל 18, עבור הסכמתם לקבל פרסומות. "דרך זו יכולה להיות חוקית ומאוזנת, לסייע למפרסמים ולצרכנים כאחד", מסביר עו"ד מגן. "המוטיבציה לשלוח פרסומים העולים למפרסם כסף, תגביל משלוח המוני של דואר זבל. כשהמשלוח כרוך בתשלום, המפרסמים יפנו לאוכלוסיות יעד מתאימות בתמורה לתשלום הוגן לצרכנים".

פורסם ב"מקור ראשון", 1.12.08, ד' בכסלו תשס"ט

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה משפט שדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s