עו"ד יסכה ליבוביץ': מיציתי את עצמי

פרקליטת מחוז הדרום הנחשבת למחמירת ענישה תפרוש לאחר 14 שנה בתפקיד. בין הפרשות הרבות שעברו תחת ידיה – הילד דני כץ, 'המחתרת היהודית', אסון פסטיבל ערד ושי דרומי. הערכה: פרשת האחים פריניאן העיבה על קידומה. עכשיו מנסה משרד המשפטים לאתר מחליף שיביא "להתרעננות מחשבתית במחוז"

מאת: אורי פז ויהונתן ונדר
 

פרקליטת מחוז הדרום, עו"ד יסכה ליבוביץ', תפרוש מתפקידה בספטמבר הקרוב לאחר 14 שנה בתפקיד. ליבוביץ' הודיעה על החלטתה לפרקליט המדינה, משה לדור, ושלשום כינסה את פרקליטי המחוז כדי לבשר להם ש"מיצתה את עצמה" נוכח עייפות החומר שבתפקיד, ושהגיעה לגיל בו היא יכולה לפרוש. במשרד המשפטים מקימים ועדת איתור כדי למנות לה מחליף שיביא "להתרעננות מחשבתית במחוז".

ליבוביץ' היא בתו הצעירה של פרופ' ישעיהו ליבוביץ'. היא התמודדה פעמיים על תפקיד פרקליט המדינה, והפסידה ב-1996 לעדנה ארבל וב-2004 לערן שנדר. היא נחשבת 'טיפוס אפור' ואישה דעתנית המתקשה להאציל סמכויות, חמת-מזג ובעלת מוסר עבודה גבוה.

היא החלה את דרכה בפרקליטות מחוז ירושלים. מאז כיהנה כיועצת משפטית במשלחת הכלכלית בניו-יורק, וניהלה את המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. למחוז דרום הגיעה ליבוביץ' ב-1995, לאחר שמילאה שורה של תפקידים בפרקליטות, בין השאר כאחת התובעות במשפט 'המחתרת היהודית' וכמנהלת המחלקה הפלילית. במחוז דרום היא טיפלה בין היתר בפרשת אסון פסטיבל ערד, בדרישת רוצחי הנער דני כץ למשפט חוזר, בכתב האישום נגד ראש עיריית באר שבע לשעבר יצחק רגר, בערעור לבית המשפט העליון שבו זוכה ראש עיריית אילת לשעבר, רפי הוכמן, מאשמת קבלת שוחד, ולאחרונה בפרשת שי דרומי. 
 

"סוס עבודה צנטרליסטי"

ליבוביץ' היא רווקה השייכת ל'אצולה הירושלמית', שעל פי מקורביה הקדישה את חייה לעבודה. חרף השתייכותה למשפחה המיוחסת של ליבוביץ', היא אינה מנהלת כיום אורח חיים דתי. תפקידה בדרום לא מונע מבעדה מלהחזיק גם דירה בשכונת רחביה בירושלים. על חוג ידידיה הקרובים נמנים נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק ורעייתו השופטת בדימוס אלישבע, ובני הזוג דן וליאורה מרידור.

כבעלת תפקיד ציבורי בכיר, דעותיה הפוליטיות אינן ידועות, באופן טבעי, לציבור הרחב, אך משפחתה וסביבתה הקרובה משתייכים לשמאל הקיצוני. עם בני משפחתה נמנים, בין השאר, עו"ד שמאי ליבוביץ' שייצג את מרוואן מרגותי, וחגית עפרן מ'שלום עכשיו'. לדברי עו"ד יורם שפטל, לפחות בעבר דעותיה הפוליטיות לא היו רחוקות מדעותיו של פרופ' ליבוביץ' האב.

הגם שתמיד סירבה להתראיין לתקשורת, עו"ד יסכה ליבוביץ' חברה לפרקליטת המדינה לשעבר עדנה ארבל ותקפה בחריפות את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, על החלטתו להדיח את ניצב משה מזרחי בפרשת האזנות הסתר לשיחות הפוליטיות בין השר אביגדור ליברמן לראש הממשלה בנימין נתניהו. ארבל ורובינשטיין התקדמו בינתיים לשמש כשופטי בית המשפט העליון – יסכה ליבוביץ' דשדשה במקומה.

"סוס עבודה", מגדירים אותה מקורביה. "היא צנטרליסטית מאוד ועובדת כל יום עד השעה אחת בלילה", סיפר ידידה עו"ד דניאל גרטנר, יו"ר לשכת עורכי הדין במחוז הדרום, במסגרת תחקיר שפורסם עליה ב'מקור ראשון' לפני כשנתיים. "כל לילה תראה אורות דולקים במשרדה, וזה לא דבר נורמלי". עו"ד גרטנר מגדיר אותה מקצועית, פיקחית, קשובה מאוד לצוות שלה ומסייעת לאנשיה בכל דבר, גם בדברים אישיים. "היא מתעמקת בכל תיק ובכל פרט", הוא מספר, "השופטים לא תמיד אוהבים את זה".

ואכן, אחד מוותיקי 'המחתרת היהודית' סיפר אתמול ל'מקור ראשון' כי עו"ד יסכה ליבוביץ' היתה יד ימינה של פרקליטת המדינה לשעבר, דורית ביניש, באמצע שנות ה-80. במסגרת תפקידה באותה עת דרשה ליבוביץ' להשית עונשים מחמירים במיוחד על אנשי המחתרת. אב בית הדין יעקב בזק לא הסתיר אז את חוסר חיבתו הניכרת כלפיה. "היא היתה מעוררת נוגדנים", מספר אחד הנוכחים. "היא לא היתה מספיקה לפתוח את הפה והשופט בזק כבר היה 'נכנס בה'. באיזשהו שלב כבר התחלנו לרחם עליה".

יסכה ליבוביץ' נחשבת כמשתייכת לעידן של פרקליטת המדינה לשעבר, עדנה ארבל. זהו עידן המכונה, על פי פרקליטים בכירים, 'עידן המתאגרף'. כלומר, הפרקליטות מכה גם כשלא צריך, כאשר אל האגרוף מתלווה תפיסת עולם מחמירה. אנשי הפרקליטות בעידן ארבל העדיפו לתפוס את עצמם כמחמירי ענישה למהדרין.

היבט נוסף המאפיין את ליבוביץ' משקף את התעקשותה להימנע עד כמה שניתן מלהגיע עם הנאשמים להסדרי טיעון. "היא כמעט מנהלת את התיק בזמן שהיא מנסה להגיע להסדר טיעון", מספר עו"ד גרטנר. "אם היא חושבת שיש סיכוי לא רע להגיע לתוצאה שהיא רוצה, היא לא תלך להסדר טיעון. שופטים לא אוהבים את זה בדרך כלל. הם מעדיפים עסקת טיעון שתסגור את התיק".
 

כמו שמן ומים

פרשה שמעיבה, ככל הנראה, על שלהי הקריירה של עו"ד יסכה ליבוביץ' היא פרשת פריניאן. במאי 2005 שיגרה ועדה בראשות השופט ורדי זיילר 13 מכתבי אזהרה, שאחד מהם יועד לליבוביץ'. הקשר שלה לפרשה הסבוכה די שולי, אבל חלק מהעדויות לא מצאו חן בעיני זיילר, שוועדה בראשותו חקרה את פרשת האחים פריניאן. עיקר התמיהה שהעלה זיילר לגבי ליבוביץ' נוגע להחלטתה שלא לאשר עסקת עד מדינה עם צחי בן-אור, שוטר שרצח עבריין ונעצר. בן-אור הסכים לשמש עד מדינה, אך העסקה נכשלה בגלל שליבוביץ' התעקשה על מאסר של שמונה שנים, ואילו בן-אור הסכים למאסר של שלוש שנים. במהלך החקירה רמז בן-אור לחוקריו שיש להיזהר מיורם לוי, סגן מפלג התשאול בימ"ר דרום באותה תקופה. המשטרה והפרקליטות לא עשו דבר עם הטענות, ובן-אור ברח מהארץ ונרצח במקסיקו בדצמבר 2004 – ולוי קודם לתפקיד מפקד ימ"ר דרום.

שני הנושאים שהעסיקו את זיילר היו מדוע נכשלה עסקת עד המדינה, והאם ליבוביץ' ידעה על עסקה בפרשת 'הסוללות הגנובות'. כזכור, ב-1998 נגנבו מבסיס צה"ל ליד יבנה סוללות אב"כ. המשטרה אמנם לא תפסה את העבריינים האחראים למעשה, אבל תיווכה בין חברת הביטוח לבין העבריינים שייצגה משפחת פריניאן.

היחסים בין זיילר לליבוביץ' דומים ליחסים בין שמן ומים. כמו השופט בזק, גם זיילר לא חיבב את ליבוביץ'. בעדות הראשונה של ליבוביץ' עלו טונים צורמים; בעדותה השנייה כבר היו הטונים גבוהים. זיילר אפילו צעק עליה. ליבוביץ' מצידה לא אהבה את דרך הטיפול של הוועדה בפרשיות השונות. ייתכן כי כל הגורמים הללו הם שהביאו עכשיו לעצירתה הסופית של ליבוביץ' מלטפס לפסגת הפירמידה, כשאר חברותיה לפרקליטות.

פורסם לראשונה בעיתון 'מקור ראשון', 15.5.09, כ"א באייר תשס"ט, עמ' 5

פוסט זה פורסם בקטגוריה משפט שדה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על עו"ד יסכה ליבוביץ': מיציתי את עצמי

  1. יוסי דר הגיב:

    זיילר חוקר פה וזיילר חוקר שם.

    ומי יחקור פעם אחת את זיילר???

  2. "אפורה" ו"כריזמטית" באותו משפט?
    כתבה עיתונאית טיפוסית.
    תודה שהזכרת לי למה אני לא קונה עיתונים.

כתיבת תגובה