מורשת מרטין לותר קינג ויחסו ליהודים

השבוע מצוין יום הזיכרון לד"ר מרטין לותר קינג ג'וניור כיום חג לאומי ברחבי ארצות-הברית. מאות אלפי אמריקנים נאספו וחגגו לרגל יום הולדתו ה-77 של הלוחם למען זכויות השחורים וזוכה פרס נובל לשלום. דומה כי גם בהשראת היהודים קרא קינג למרי אזרחי לא-אלים.

 


ד"ר מרטין לותר קינג ג'וניור. "הייתי עוזר לאחיי היהודים ומעודדם, אף-על-פי שהיה בכך משום עבירה על החוק".

 

"יש לי חלום", הכריז קינג ב-29 באוגוסט 1963 באוזני כרבע מיליון המשתתפים ב"מצעד על וושינגטון" – אירוע שסימן את תחילת הניצחון במאבק נגד אפליה והפרדה גזעית בארצות-הברית. קינג, גדול מנהיגי השחורים בארה"ב, כוהן-דת כריזמטי ונואם מחונן, השתמש באי-אלימות כדי לגרור את הצד שכנגד לאלימות. האויב היה הממסד הלבן במדינות הדרום. קינג סימל את המאבק העולמי למען זכויות האדם והשלום, ובשנת 1964 הוענק לו פרס נובל לשלום.

דומה שגם בהשראת היהודים קרא קינג למרי אזרחי לא אלים של קהילות השחורים בארצות הדרום כנגד חוקי האפליה. קינג השכיל לא מעט מהעם היהודי במאבקו הבלתי-אלים אל החירות, הן ביחס לאי-ציות במשחק הדמוקרטי והן ביחס לאפיוני האנטישמיות החדשה שמופנית בערמומיות לעבר היהודים:

1. להווה ידוע שרבים מגילויי האנטישמיות בשנים האחרונות שוב אינם מכוונים נגד היהודי כפרט אלא נגד התגלמות הכלל היהודי – מדינת ישראל, היא מדינת היהודים. כבר ב-1967, ב"מכתב לידיד אנטי-ציוני", כתב קינג שהאנטי-ציונות אינה אלא אנטישמיות בתחפושת:

 

בארצות המערב שוב אין זה פופולרי לתת פומבי לשנאת היהודים. כיוון שכך, האנטישמי מחפש תמיד צורות, דרכים ובמות חדשות לטפטף בהן את רעלו. לכן, הוא שוב איננו שונא יהודים. הוא בסך הכול אנטי-ציוני. אבל, ידידי […] אין מקום לטעות. כאשר אנשים מטיחים האשמות בציונות – מטרתם האמיתית היא – היהודים.

2. בתקופת ישיבתו בבית הכלא העירוני של ברמינגהם כתב קינג מכתב היסטורי-מונומנטלי, בעקבות קריאתו למרי אזרחי נגד החוקים המפלים בין שחורים ללבנים, ובו טען בין השאר כי:

לעולם לא נוכל לשכוח שכל מה שעשה היטלר בגרמניה היה 'חוקי' וכל מה שעשו לוחמי החופש ההונגרים היה 'בלתי חוקי'. בגרמניה של היטלר היה זה 'בלתי-חוקי' לתת עזרה ועידוד ליהודי. אבל אני בטוח שאילו חייתי בגרמניה בעת ההיא, הייתי עוזר לאחיי היהודים ומעודדם אף-על-פי שהיה בכך משום עבירה על החוק.

[המכתב תורגם לעברית והופיע בקובץ "אי-ציות ודמוקרטיה", יהושע ויינשטיין (עורך), עמ' 133, הוצ' מרכז שלם, ירושלים תשנ"ט; ובכתב-העת תכלת, גיליון 1, עמ' 80-96, קיץ תשנ"ו, מרכז שלם].

קינג מדגיש במכתבו שאי-ציות אינו פוגע בדמוקרטיה, אלא בדיוק להפך – מאבק בחוקים בלתי-מוסריים רק מחזק את חוסנה של הדמוקרטיה, שכן החוקים חייבים לעמוד על בסיס של צדק ומוסר כנים כדי שיהיה להם תוקף. כמו כן, הוא שואל האם מפני שדעת הרוב קובעת, ההחלטה מקבלת נכונות ותקֵפות מוסרית?!

ב-1964, לאחר שההפגנות, המצעדים ודעת הקהל יצרו לחץ שגרם לשינוי חוקי הפרדה גזעית – הוענק לקינג פרס נובל לשלום. בין השאר נקבע בחוק האמריקני כי אין להפלות שחורים בשירותים הציבוריים, במערכת החינוך ובמעגל העבודה.

ב-4 באפריל 1968, כאשר בא קינג לממפיס (טנסי) לתמוך בשביתת פועלים שחורים, הוא נורה למוות על ידי מתנקש לבן, ג'יימס ארל ריי (שהודה ברצח ולאחר מכן חזר בו מהודאתו). גל של מהומות עבר על ארה"ב בעקבות הרצח והקיף יותר מ-100 ערים ברחבי המדינה.

קינג היה לסמל להישגי השחורים ולמאבקם. בבית שבו נולד ובסביבתו הוקם מכון מחקר לשינוי חברתי בדרך של אי-אלימות, שנקרא על שמו. ב-1983 קבע הקונגרס האמריקני את יום הולדתו של קינג כחג לאומי שחל השבוע.

פוסט זה פורסם בקטגוריה זווית ראייה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מורשת מרטין לותר קינג ויחסו ליהודים

  1. היוטומי צ'אן הגיב:

    הוא אדם טוב!!!!
    וחכם, ורק עם היה כך גם לנו היה טוב, לא?!

  2. כספי הגיב:

    Dr. King never wrote that letter.
    See here for example:
    http://www.jewish-history.com/mlk_zionism.html
    Quoting from this "letter" does a great disservice to the zionist cause.
    Dr. King did equate anti-zionism with racism but the letter is a hoax (or worse…)

  3. רבקה מרום הגיב:

    הלילה נשמת של מרטין לוטר קינג הגיע אלי ואמרה שהוא מאוכזב מאוד שהיהודים לא מזכירים ומלמדים את הילדים פה בישראל ; מה הוא היה ומה פועלו עשה למען היהודים והוא מאמין שזה לא היה בעקיפין. תודה לכם
    בשמו של מרטין לותר קינג

כתיבת תגובה