תֶּחְזַקְנָה / שיר חדש של אילן שיינפלד על המלחמה בלבנון

אילן שיינפלד היה אחד המשוררים הראשונים שכתבו שירי מחאה נגד מלחמת לבנון הראשונה. היו אלה שירים שיצאו לקוראם בכל מקום ברחבי הארץ. "עכשיו אנחנו שוב בלבנון, במלחמה אחרת", אומר לי שיינפלד. "ואסור לנו, המשוררים, לשכפל את קולותינו מן המלחמה ההיא גם במלחמה הזאת".

 

וכאשר הוא נדרש להסביר את עצמו יותר, שיינפלד מסביר ש"בניגוד למלחמה הארורה ההיא, זוהי מלחמה צודקת. על כל זוועותיה, היא צודקת. לו המתנו עמה עוד איזה זמן, היה גורלנו מר שבעתיים".

 

הוא מספר איך שבשבת שעברה קם ממיטתו עם שורתו של ח.נ. ביאליק מהדהדת בזיכרונו: "תחזקנה ידי כל אחינו המחוננים את עפרנו באשר הם שם". הוא חזר אל השיר ההוא, שהיה שיר חיזוק לבניין הארץ, וקרא אותו שוב ושוב. "או-אז נטלתי את השורות הראשונות בכל אחד מבתיו, ועשיתי בהם שינויים, כמתבקש משיר לאומי, המדהד פתאום בנסיבות זמן אחרות. שבוע ימים המתנתי ומיתנתי את נוסחו הראשוני של השיר הזה, שמקורו ותבניתו הכתיבו מלכתחילה טון זר לי, טון שאינני מורגל בו".

 

אולם, אחרי שבוע נוסף של לחימה קשה, ובצבוץ שירי מחאה ראשונים של משוררים, שנמנה עליהם במלחמת לבנון הראשונה, שיינפלד החליט להוציאו מתחת ידיו אל הציבור.

 

למיטב ידיעתי, יש לי את הזכות והכבוד לפרסם כאן לראשונה את השיר מפעים-הלב הזה. העבירו את הקישור הלאה ככל שתחפצו. להדפיס ולתלות על המקרר, עד יעבור זעם.

 

תֶּחְזַקְנָה

תַּחְזֵקְנָה יְדֵי כָּל בָּנֵינוּ הַמְּחוֹנְנִים אֶת חַיֵּינוּ בַּאֲשֶׁר הֵם שָׁם.

בַּמְּטוֹסִים, בְּסוֹלְלוֹת הַיֶּרִי, בְּעֶמְדוֹת הַפִּקּוּד, בַּתַּצְפִּיּוֹת, וְאִשַּׁם

בּוֹעֶרֶת בְּחוּצוֹת עָזָה וּבְעָרֵי לְבָנוֹן, בָּרְצוּעָה וּבְבֵּירוּת, עַד תִּשַּׁם.

בַּל תִּפֹּל רוּחֲכֶם וּבַל יִשָּׁמֵט בָּכֶם לִבְּכֶם. הַמְשִׁיכוּ לְהַרְעִישׁ שָׁם.

וְלֹא יִהְיֶה בָּכֶם מוּג לֵב. וְלֹא יָקוּם בָּכֶם סַרְבָן. וְלֹא יֵעוֹר בָּכֶם אָשָׁם.

תַּחְזֵקְנָה יְדֵי כָּל בָּנֵינוּ הַמְּחוֹנָנִים אֶת חַיֵּינוּ בַּאֲשֶׁר הֵם שָׁם.

 

הֵן סוֹפְרִים אָנוּ אֶת חוֹבְכֶם, וְחָבִים אָנוּ לָכֶם אֶת נִטְפֵי הַדְּמָעוֹת וְזֵעַת הָאַף,

אֶת לֶכְתְּכֶם מֵעִמָּנוּ וּמֵעִם חֵיק הוֹרֵיכֶם אֶל צוּרִים וּנְקָרוֹת, לְהָטִיל אֶת חַיֵּיכֶם בַּכַּף,

אֶת זְחִילַתְכֶם בֶּעָפָר, אֶת לְחִיכַתְכֶם אֶרֶץ דָּמִים, אֶת נִשְׁקְכֶם הַחַף,

בְּחַפֶּשְׂכֶם מְאוּרוֹת אוֹיֵב, מִצְבּוֹרֵי טִילִים וּמַשְׁגְּרֵי טִילִים בַּנּוֹף אֲשֶׁר נָאַף

עִם קַנָּאֵי דָּת וְעִם רַהֲבַּם שֶׁל שַׁלִּיטִים, אֲשֶׁר עָרְצוּ גְּבָרִים, נָשִׁים וָטַף

לִהְיוֹת מַסְוֵה לִמְשַׂנְּאֵינוּ, וְהֵם בָּנוּ תַּחְתֵּיהֶם מַחֲנוֹת, אֲגַף אַחַר אֲגַף.

הֵן סוֹפְרִים אָנוּ אֶת חוֹבְכֶם, וְחָבִים אָנוּ לָכֶם אֶת נִטְפֵי הַדְּמָעוֹת וְאֶת זֵעַת הָאַף.

 

אִם לֹא אֶת הַטְּפָחוֹת, אֶת הַמַּסָּד הַחֲרִיבוּ. רַב לָכֶם אָחַי, עֲמַלְכֶם לֹא שָׁוְא.

עָלוּ עַל לְבָנוֹן וְגַם עַל עַזָּה בְּמַחְרֵשׁוֹת וָמֶלַח. הַחֲרִיבוּן עַד אֵין תּוֹשָׁב.

הִפְכוּ אוֹתָן מִדְבָּר צָחִיחַ. עִיִּים שֶׁל חֳרָבוֹת. עֵמֶק עָכוּר, לֹא מְיֻשָּׁב.

כִּי כָּמַהְנוּ לַשָּׁלוֹם וּבוֹ רָצִינוּ, וְאֶת בָּתֵּינוּ הֶחְרַבְנוּ קֹדֶם, וְהָיוּ לְמַתָּת לֹא נֶחֱשָׁב

בְּעֵינֵי הַמְּרַצְחִים הָאֵלֶּה, עֲטוּרֵי זָקָן וְסֶרֶט גִ'יהָאד, הַקּוֹרְאִים "טֶבַח עַכְשָׁו!"

וְאֵין בָּהֶם לֹא אַהֲבָה וְלֹא שָׁלוֹם, וְאֵין לָהֶם לֹא אֵל, לֹא אָב.

אִם לֹא אֶת הַטְּפָחוֹת, אֶת הַמַּסָּד הַחֲרִיבוּ. רַב לָכֶם אָחַי, עֲמַלְכֶם לֹא שָׁוְא.

 

עַם קַו לְקַו אֲנַחְנוּ. מִקַּו לְקַו קוֹמַמְנוּ אֶת שִׁמְמַת עַמֵּנוּ וּבָנִינוּ בִּנְיַן־עַד.

קַו ת"ח ות"ט, קַו קִישִׁינֵב, קַו לֵיל הַבְּדוֹלַח, קַו אוֹשְׁוִיץ, כֻּלָּם קַו אֶחָד.

כֹּחֵנוּ הוּא בְּזִכְרוֹנֵנוּ. בִּידִיעַת הִשְׁתַלְשְׁלוּת חם ִיִיהַדָּם. לֹא לַשָּׁוְא נוֹסַד

לָנוּ כָּאן בַּיִת, וְעַתָּה לֹא נְוַתֵּר עָלָיו, גַּם אִם יַעֲלֶה בִּמְחִיר דָּמִים. אִם חֲשָׁד

עוֹלֶה בָּכֶם, אָחַי, צוֹדְדוּ אֶת קְנֵיכֶם וִירוּ. שֶׁלֹּא נֵלֵךְ אֲנַחְנוּ לְפִי חֶרֶב. וְאִם רָצַד

בָּכֶם אוֹר הַתְּבוּנָה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל כָּל אָדָם, כַּבּוּהוּ. זֶה זְמַנָּם שֶׁל הַנִּצּוֹד אוֹ שֶׁל הַצָּד.

עַם קַו לְקַו אֲנַחְנוּ. מִקַּו לְקַו קוֹמַמְנוּ אֶת שִׁמְמַת עַמֵּנוּ וּבָנִינוּ בִּנְיַן־עַד.

 

אַל תֹּאמְרוּ קָטֹנּוּ. הִתְבּוֹנְנוּ בִּפְנֵי רֵעֵיכֶם הַהוֹלְכִים לַקְּרָב.

אִחֲזוּ בִּידֵיהֶם וּלְכוּ, לְכוּ עִמָם אֶל תּוֹךְ הַלַּיְלָה שֶׁאָרַב.

אַל תֶּחְרְדוּ. הֵן כֹּל אִישׁ וָאִישׁ אֶת מוֹתוֹ עַל פָּנָיו גָרַב.

הַכְּאֵב עֲלֵיכֶם מְיָרֵא כֹּל לֵב, בְּנֵי עַם נֶחְרָב.

בַּל יִהְיֶה זֶה דַּמְכֶם. יִהְיֶה זֶה דָּמַם הַזָּב.

אַךְ אִם יָסוּף בָּכֶם אִישׁ, הוּא לֹא יִפֹּל לַשְּׁוָא.

אַל תֹּאמְרוּ קָטֹנּוּ. אָחֲזוּ אִישׁ בְּיַד רֵעֵהוּ, הַהוֹלְכִים לַקְּרָב.

 

מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּפְּצָצוֹת עֲשׂוּ,

וְהַמְטִירוּ אוֹתָן עַל כְּפָרִים וְעַל עָרִים וְעַל בָּתִּים עַד יִקְרְסוּ.

הִרְגוּ בָּהֶם, הַקִּיזוּ אֶת דָּמָם, הַחֲרִידוּ חַיֵּיהֶם, לְבַל עוֹד יְנַסּוּ

לְהַחְרִיבֵנוּ, עַד שֶׁנִּשְׁמַע מֵרָאשֵׁי הֵרִים מִתְפּוֹצְצִים, שֶׁנִּדְרְסוּ

בַּעֲקֵבֵיכֶם, קוֹלוֹת תְּחִינָה וָנֶהִי. וַעֲלֵיהֶם בּוֹרוֹתֵיהֶם יְכַסּוּ.

מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּמִלְחָמָה עֲשׂוּ.

 

21-28.7.06

פוסט זה פורסם בקטגוריה שירה עכשווית. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תֶּחְזַקְנָה / שיר חדש של אילן שיינפלד על המלחמה בלבנון

  1. יותם הגיב:

    הדפסתי, תליתי והעברתי הלאה.

  2. אראלה הגיב:

    מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּפְּצָצוֹת עֲשׂוּ,

    וְהַמְטִירוּ אוֹתָן עַל כְּפָרִים וְעַל עָרִים וְעַל בָּתִּים עַד יִקְרְסוּ.

    הִרְגוּ בָּהֶם, הַקִּיזוּ אֶת דָּמָם, הַחֲרִידוּ חַיֵּיהֶם, לְבַל עוֹד יְנַסּוּ

    לְהַחְרִיבֵנוּ, עַד שֶׁנִּשְׁמַע מֵרָאשֵׁי הֵרִים מִתְפּוֹצְצִים, שֶׁנִּדְרְסוּ

    בַּעֲקֵבֵיכֶם, קוֹלוֹת תְּחִינָה וָנֶהִי. וַעֲלֵיהֶם בּוֹרוֹתֵיהֶם יְכַסּוּ.

    מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּמִלְחָמָה עֲשׂוּ.

    עכשו אתה ושינפלד מרגישים טוב יותר? עשינו את שלנו?

  3. לבנת הגיב:

    זה שהטרוריסטים של הזבאללה מחזיקים את האזרחים כבני ערובה מאוימים בקלצ'ניקוב, ככסת"ח למעלליהם לכיוון אזרחי צפון ישראל – אינו נימוק מספק להפסקת הלחימה שנכפתה עלינו.

  4. בעז הגיב:

    באמת מה הוא ביקש ואפילו שלח פלייר לאנשים שיעזבו את הבתים שלהם כי צה"ל הולך להחריב אותם. איך להתפנות כמה זמן יש ולמה שאנשים ינטשו את בתיהם? עזבו העיקר שצהל צבא מוסרי.
    ונסיים בברכה
    שלא תדעו עוד צה"ל
    בעז

  5. אורי הגיב:

    לצערי, אמשיך למחוק מכאן את תגובותיך הפוגעות אישית בכותב השיר ללא נימוק או הצדקה עניינית.

    חפש לך במה אחרת להשמצות מלוכלכות שלא ממן העניין.

  6. אורי הגיב:

    שאל נא את עצמך: האם צה"ל סתם כך כי בא לו מחריב את הבתים האלה?
    נכון, זה לא נעים להיאלץ לנטוש את הבית כי עומדים להחריב אותו, ומי כמונו היהודים יודעים זאת על בשרנו מזה כאלפיים שנה. אבל אני מאמין שהדבר מוסרי כל אימת שמתוך הבתים האלה נשלחים טילי זילזאל או איך שלא קוראים להם לעבר תושבי ישראל החפים מפשע. מוטב יהרגו אויבי ולא אזרחי.

  7. הצבנ"ע הגיב:

    סוג מסויים של ביקורת ספרותית.
    אך אתה צודק, חוסר כבוד הוא לי לכתוב בבלוגך.
    את תגובתי שמחקת, אביא בבלוגי, תוך פירוט דעתי על מוחקי תגובות מסוגך.

  8. אורי הגיב:

    תגובתך לא הייתה ולא התיימרה להיות עניינית, בוודאי שלא "סוג מסויים של ביקורת ספרותית". עסקת בנטיותיו המיניות של הכותב תוך השמצות אישיות זולות ופוגעניות, כאילו שנטיות אלה קשורות בכלל לנדון. ולא עוד אלא שעשית זאת פעמיים, אחרי שהבנת כי מחקתי בכוונה תחילה את תגובתך המשמיצה הראשונה.

    אני מאוד אשמח לקרוא את תגובתך העניינית לשיר זה, כאן או בכל מקום אחר בכפר הגלובלי. איש לא יפרסם בחצר הבית שלי רפש משמיץ ופוגעני באנשים אחרים, מתוך מניעים אישיים נסתרים מהציבור. ועורכי רשימות יודעים להעריך את עמדתי על כך.

  9. הצבנ"ע הגיב:

    ומצד שני הוא מעניין, יחסית לשירים אחרים של משורר זה שקראתי.
    זה לבינתיים.

  10. שכן הגיב:

    "עורכי רשימות יודעים להעריך את עמדתי על כך". ואללה? אז הגננת לצידך? האמת היא ש"עורכי" רשימות (שאינם עורכים כלל) לא מתערבים בתוכן האתרים. קשה לך לעמוד מאחורי העמדות שלך לבד, בלי גננת דמיונית?

  11. בעז הגיב:

    שאל נא אתה את עצמך האם כאשר יש כ400 הרוגים לבנונים מתוכים רק כמה עשרות פעילי חיזבאללה צה"ל לוקח בחשבון את הרג האזרחים המאסיבי.
    ד"ש מכפר כנא בטח גם שם לא היתה ברירה

  12. אורי הגיב:

    ממליצים להסיר תגובות פוגעניות ומשמיצות, ולו על מנת שלא לקחת אחריות על ההשמצות הפרועות.

    אינני זקוק לאישור הגננת, כמו שאני נזקק להבהרת המדיניות הראויה לכתחילה בדבר ההחלטה איזו תגובה ראוי למחוק על מעלליה.

  13. אורי הגיב:

    אין מנוס מהפגזת הכפרים היורים עלינו, חרף הכפייה והאונס של המחבלים מהזבאללה להשאיר התושבים במקום בעל כורחם באיומי קלצ'ניקוב.

    כדאי באמת שתתייחס לטיעונים שלי, על מנת שלא אצטרך לחזור על דבריי בשנית.

  14. בעז הגיב:

    אין מנוס זה חבר של אין פרטנר?
    ברור שיש מנוס וזה הידברות. כבר ב2002 היו הצעות של סוריה להדברות שנדחו על ידי ישראל והובילו אותנו למקום בו אנו נמצאים היום. וחוץ מזה הפצצות צה"ל לא מונעות את ירי הקטיושות ואפילו בחירי צה"ל מודים שאין סיכוי לחסל את מערך הרקטות של החיזבאללה. מטרת ההפצצות היא שן תחת שן או כמו שדן חלוץ אמר על כל בית שיהרס בחיפה נהרוס עשרה בבירות. ואם זאת דרך לנהל מלחמה… אז אין לי יותר מה לומר

  15. יהודה הגיב:

    מאה שנים לאחור, לתקופות הכי חשוכות שיש.
    לא אולמרט העו"ד ולא פרץ שהפך פתאום למר ביטחון
    יתנו את התשובה המתבקשת לחיזבללאה המתלהם.
    הם רק הולכים ומסבכים אותנו בקרב שיביא אסון
    אדיר על ישראל.
    ולמר שיינפלד שדעותיו בקנה משתנות עם הגיל נאמר רק את זאת:
    מי שלא תמך במלחמה ההיא, אל לו לתמוך במלחמה הזו, בוודאי שלא בהתלהמויות מילוליות תחת ההגדרה "שירה".
    הכל זה רק אופנה, פעם "אנשי הרוח" בעד מלחמה
    פעם הם "נגד מלחמה" ותחזקנה עינינו לראות
    שהכל הבל ורעות רוח, דעתם המשתנה של "אנשי הרוח" ואין הגיון לא בשירתם
    בעד המלחמה וגם לא נגדה.
    בושה של טקסט הדירבון לאלימות
    בשם האופנה האחרונה
    והמלחמה האחרונה.

  16. אילן שיינפלד הגיב:

    השיר הזה נכתב לפני שבוע, והופץ ביום שישי לכלי התקשורת. הוא פורסם החל מאמש במקומות שונים. בצירוף מקרים קשה הוא הועלה כאן במקביל להיוודע האסון בכפר כנא. האסון הזה מחריד גם אותי. אך הוא אינו מפחית מנחיצותו של הסרת האיום מצד חיזבאללה ומרצינותה של המלחמה הזאת. יעידו על כך ההרוגים והפצועים בעורף האזרחי בישראל. אני מקווה שהמלחמה הזאת תשיג את יעדיה, ותסתיים במהרה.

  17. בעז הגיב:

    אמנם בזמן מלחמת לבנון הראשונה השכלת להשתמש בתפקידך כאיש רוח בחברה הישראלית כדי לבקר את הפרעות וההתלהמות אך לא השכלת כך גם היום. כפר כנא ועוד מאות האזרחים הלבנונים ההרוגים הם תוצאה ישירה של התנהלות חסרת אחריות שודאי לא תעזור לישראל בשום צורה. אותם אנשים המנהלים את הכיבוש הפושע על פשעיו המרובים כולל הסיכול ה"ממוקד" מהנלים גם את המלחמה הזאת, ויהפוך נמר חברבורותיו?
    אותם מנהיגים ומיליטנטים אותה לוגיקה ראויה
    מקווה שתשכיל לכתוב משהו בגנות המלחמה בקרוב
    בעז

  18. אורי הגיב:

    אולי תפסיק עם הבכיינות הזאת עם כפר כנא. אפשר לחשוב שבאמת איכפת לך ממה שיעזור או לא לישראל. וגם אםנניח שכן איכפת לך, משום מהלא איכפת לךלהבין פעם אחת ולתמיד שמי שיישן עם טיל בלילה, בל יתפלא אם לא יקום בבוקר.

    ועוד משהו חשוב לתגובתך למעלה: הידברות מנהלים עם מי שניתן להידבר, לא עם מי שחרב פיפיות בידיו ובפיו כלפינו.

  19. בעז הגיב:

    לפחות תגיב בצורה מנומסת ועניינית. מי אתה שתגיד לי על מה להתבכיין ומי מי איכפת לי? מי אתה שתחשוב שרק לך חשובה מדינת ישראל? ובטח ובטח מי אתה שתחליט אם מי אפשר להידבר ואם מי לא. ובאמת שאני מנסה בכח להשתלט על היצר שיש בי כרגע לרדת לסגנון התגובה שאתה כתבת.
    בתקווה שתאשר את התגובה שלי מר כל יכול וכל קובע

  20. אורי הגיב:

    ומי שיישן עם טיל בלילה, בל יתפלא אם לא יקום בבוקר.

    איכפת לך מעתידה של מדינת ישראל? אז מדוע לא ממש איכפת לך מהרוגי ונפגעי עשרות טילי חיזבאללה מידי יום בישראל? הבלגה על ראשם של מי? עם יש להידבר בכלל, עם מי שימשיכו לאיים על עתידה של מדינת ישראל, שכה איכפת לך ממנה?

    אגב, תזכיר לי איזו תגובה מחקתי לך? היש כזו בכלל?

  21. אורנה הגיב:

    צודק בועז כשהוא טוען שאתה מר כל יכול לפחות על פי המשפטים המחמיאים שאתה כותב על עצמך בתור
    "אין עוד אחד כמוני בכל העולם"
    רמה יותר אינפנטילית מזו כבר מזמן לא קראנו ברשימות, ילדותי ברמות של גן.
    לגבי מר שיינפלד
    מר שיינפלד פועל כמו
    איש שיווק והוא אכן כזה:
    יש מלחמה אז שיינפלד כותב שיר
    בן שבוע, שבוע, על המצב
    הנביא על ההר לא פחות ולא יותר.
    את השיר הזה יתלו נגדך בשערי העיר
    מר שיינפלד.

    ואולי תתנדבו שניכם למילואים?
    כמו כל עם ישראל?
    מה דעתכם?

  22. בעז הגיב:

    מחקת תגובה אחרת לפחות כך נאמר בשירשור הזה ומכאן המסקנה שבחרת למחוק תגובות שאינן נאותו, ואני רק הצבעתי על כך שגם סגנונך פגום.(ראה תגובתך אלי בה גם נאמר שאני בכיין וגם למרות דברי נאמר שלא איכפת לי כלל מישראל)
    בנוסף לכך מר אורי פז היקר אני לא יודע מאיפה המצאת את זה שלא איכפת לי מתושבי הצפון. מאוד איכפת לי מתושבי הצפון רק בניגוד אליך אני חושב שהרג אזרחים לבנונים לא יתרום לשלום הצפון ואף יזיק לו במהלך הכולל. אני כן מארח בביתי כבר יותר משבוע פליט מהצפון אך לא אהיה מוכן לירות מסוללת טילים לעבר מטרות שביותר מחמישים אחוז הסיכוי שאפגע באזרחים.

  23. משה גפן הגיב:

    אבל גם אין כמוך אין עוד בעולם. האם את דומה למישהי שאת מכירה? הרי כל אדם הוא אינדיבידואליסט, השונה מאחרים בפניו ובדעותיו.

    אני גם נוטה להאמין שהמשורר אילן שיינפלד מביע את רחשי ליבו בשיר המעודד הזה, כפי שהביע את רחשי ליבו באותם ימים שהיה זה לא מקובל להתנגד בשהייתנו בלבנון.

    וזו כמובן זכותו המלאה של בעל האכסניה להחליט אילו תגובות טובות ומועילות לנדון המועלה ואילו ראוי מקומם בפח האשפה של ההיסטוריה האינטרנטית.

  24. אורי הגיב:

    ראשית אני מתנצל שהכללתי אותך בין כמה אחרים שבאמת איכפת להם יותר שלא יהרגו לבנונים מאשר ישראלים ותחי ההומניות הצבועה שלהם.

    אני מתנצל ומבקש את סליחתך על ההכללה הגורפת מדי שלי כלפיך.

    התגובה שמחקתי היתה של "היסטוריון מצעד המחץ" והיא היתה פוגענית ברמה אישית לא קשורה לנושא בכלל. זכותי ואף חובתי המלאה למחוק תגובות שאינן קשורות עניינית לפוסט. כפי שבוודאי תוכל להתרשם מהתגובות המפוזרות למאמרי בבלוג, אין זה דרכי למחוק תגובות המתנגדות לעמדותי ואני א מברך עליהם, אחרת יכולתי לאמץ לי את השיטה של נעמה כרמי ולא לפתוח פוסטים לתגובות הקוראים בכלל באופן גורף.

    כעת, תרשה לי לתהות על קנקנך ולשאול: האם אתה באמת סבור שצה"ל מעוניין בהרג אזרחים לבנונים? מהי מידת היכרותך עם כוחות הביטחון של ישראל שזוהי עמדתך, לטעמי לפחות, חסרת כל בסיס עובדתי וא היגיוני. הלא ככל שייהרגו חלילה יותר אזרחים לבנונים, כך יעדי המלחמה לא יהיו ברי השגה מבחינת המדיניות הביטחונית של ישראל, כי כמו בסיפור ה"אני מאשים" הלא מוכח של כפר קנא, העולם אל ישתוק ויבליג על הרג אזרחים. אז לצה"ל אין כל עניין בהרג אזרחים חפים מפשע, יש לו עניין בטרוריסטים שרוצחים בנו נפש וכו', כמתואר יפה בשיר של שיינפלד למעלה. מה לעשות, ומי שיישן עם טיל בלילה, בל יתפלא אם לא יקום בבוקר. ומה לעשות, אם אזרחי לבנון כפויים בידי המיליציה החמושה של הזבאללה להישאר בבתיהם חר המתקפה הישראלית על חדרי המלחמה שבמקום ומשגרי הטילים האיראנו-סוריים לעבר אזרחי ישראל, זאת כחלק מהמטרה של הלוחמה הפסיכולוגית של הארגון להביא מצד העולם הגדול להפסקת הלחימה מצד ישראל שתמגר את חיזבאללה כאן ועכשיו.

  25. עמית לנדאו הגיב:

    המילה "התקרנפות" היא עדינה הרבה יותר מדי בשביל לתאר את התהליך שעבר שיינפלד.

    יש שמאלנים שאוהבים להשתמש בשם התואר "פאשיסטי" על ימין ועל שמאל, כגינוי החביב עליהם, בין אם הוא מדוייק ואם לא. אבל במקרה זה נראה לי שהמילה מתארת במדויק את רוחו של השיר הנורא הזה.

  26. יובל הגיב:

    שלכנות שיר כ"נורא" וכ"פשיסטי", מבלי לנמק את השימוש בכינויי הגנאי – מעיד יותר מכל על עצמך כרדיקל סהרורי שכזה.

  27. הצבנ"ע הגיב:

    להגדיר את שורותיו של שיינפלד, שחשבתי לנתח אותן בבלוגי, אך במחשבה שניה, שורות אלה מפי אדם שתמיד הערכתיו יותר כיחצ"ן שאין מושלו מאשר כמשורר (ואשר מבחינות מסויימות, נמצא מזיק לשירה בישראל יותר מאשר מועיל לה עוד קודם לכתיבת המוצג כאן למעלה), לא נמצאו שוות את הטירחה.
    שורות אלה מועתקות, לשם הצגה בבלוגי במידה ויד המוחק המיטיב לדרוש אך לא לקיים אשר כאן, לא תדע רחם.

  28. עמית לנדאו הגיב:

    ביקשת קיבלת- פנייה קולקטיבית לחיילי האומה, האדרת הקרב והנשק, בוז לתבונה ורציונליזם, קריאה להשמדה מסיבית של בני אדם… מה צריך עוד להוסיף??

  29. יובל הגיב:

    שאין בשיר הזה לא פנייה קולקטיבית לחיילי האומה (אופס, איזה דופי!), לא האדרת הקרב והנשק, לא בוז לתבונה ולרציונליזם ואף לא קריאה להשמדה מסיבית של בני אדם.

    יש כאן בשיר הכול, אבל רק לא מה שמנית בתגובתך.

  30. עדית הגיב:

    יישר כח על הראיה הנורמלית, הישרה השפויה.. אלו ימות המשיח..ב"ה שנפקחו לך ולחבריך העיניים ואתם מבינים לאט לאט עם מי יש לנו עסק..

  31. אריה הגיב:

    הכותב מכריז כי "מלחמה זו, בניגוד למלחמת לבנון הקודמת היא מלחמה צודקת" מדוע? הלא המטרות זהות! התשובה היא שהוא כועס. כמו חבריו בשמאל, הוא לא קלט את הסכנה במשך 30 השנים האחרונות, ועכשיו כשהוא פתאום גילה ש"כמהנו לשלום ובו רצינו… ואין בהם אהבה ולא שלום" הוא מתעצבן וכמו בריון מצוי, הוא אומר לעצמו: ככה? הם חושבים שהם יעבדו עלי? עלח?! הם לא יודעים עם מי הם התעסקו! נכניס להם באבי אביהם, ככה שהם לא ישכחו.

    אני ימני, מתנחל, וחושב שמלחמה (אמיתית, לא מדומה כמו של אולמרט) נגד אויבינו הרבים היא חיונית. אבל משפטים כשל שיינפלד "עָלוּ עַל לְבָנוֹן וְגַם עַל עַזָּה בְּמַחְרֵשׁוֹת וָמֶלַח. הַחֲרִיבוּן עַד אֵין תּוֹשָׁב. הִפְכוּ אוֹתָן מִדְבָּר צָחִיחַ. עִיִּים שֶׁל חֳרָבוֹת. עֵמֶק עָכוּר, לֹא מְיֻשָּׁב" מחרידים אותי ואת חברי. בניגוד לשיינפלד ולחבריו, אין לנו אנשי ההחנחלויות שום רצון להשמיד ולהחריב, אא רק להגן על עצמנו ולבנות את ארצנו. בנקודה זו אני מבדיל את עצמי בצורה נחרצת ממנו ומהסוברים כמותו.

    אנחנו, כך אני מאמין, איננו שואפים למלחמה מתוך כעס או עצבנות, אלא מתוך ראיה מוסרית – הכרת חוסר המוסריות שבהפקרת חייהם של מאות אזרחים לריק, והכרת חוסר המוסריות שבחוסר התגובה למעשיהם של רוצחים. אבל הוא, שהסכים להקריב מאות ואלפי אזרחים וחיילים במשך עשרות שנים, אינו נלחם בגלל מוסריות אמיתית, אלא כי "את בתינו החרבנו קודם והיו למתת לא נחשב", האמנו בכם, נתנו לכם ואתם – צפצפתם עלינו! על זה שאתם רוצחים אני מוכן לסלוח, אבל על זה שאתם מזלזלים בי ובכבודי, על זה שהוצאתם אותי טפש, על זה אני אשמיד אתכם.

    אני מסוגל, אם כי בקושי, להאמין במוסריותו של מי שמוכן להקריב חיי חפים מפשע למען הזיותיו על שלום, או "כי חייבים לקחת את הצ'אנס", אבל מי שלפתע מחליט לתמוך בהשמדת ארץ ועם ללא סיבה איננוו אדם מוסרי

כתיבת תגובה