האתגר שבגיור עולי בריה"מ לשעבר

כיצד קורה שתקציבי הגיור גדלו פי שלושה, אך מספר הגרים כמעט לא גדל? בכנסת מסכימים שמבצע גיור יוצאי בריה"מ הוא כישלון צורב ולא מבינים למה חרף ההשקעה הכלכלית הרבה מספר המתגיירים לא גדל. אולי כי הם אטומים להבנת הנקודות האקוטיות, כמו הרצון הכנה של הפונים לגיור הצה"לי המוצלח לעומת מקבילו האזרחי

 

מקור: עיתון הארץ

והרי החדשות: מבצע הגיור בישראל הוא כישלון צורב. מאז שנת 2000 התגיירו בישראל 27,660 איש, לא כולל חיילים. 60% מהגרים הם עולי אתיופיה ורק 6,500 מתוכם, שהם פחות מרבע, הגיעו מחבר המדינות (בריה"מ לשעבר). כאלף גרים לשנה היו לפני מבצע הגיור ההמוני של יוצאי בריה"מ לשעבר, וכך נותר גם אחריו.

"צריך להגיד בגלוי", אמר יו"ר ועדת השרים לגיור לשעבר ויו"ר ועדת החינוך של הכנסת בהווה, הרב מיכאל מלכיאור. "הנושא היה בנפשו של ראש הממשלה אריאל שרון, והוא עם כל הבולדוזריות שלו לא הצליח". שרון הגדיר בזמנו את הליכי הגיור בישראל "שערורייה" ותקף את הרבנים על כי הם "מחמירים מדי" בגיורם של העולים החדשים. "אני לא רבי," פתח כמתוך התנצלות־מה, "אבל מדוע לבקש מן המהגרים משהו שאיש מאִתנו אינו יכול לקיים?", והוסיף בנימה אישית: "גם אני לא הייתי מצליח להתגייר בארץ". בדבריו אלה הצית שרון מחדש על סדר היום הציבורי את הסוגיה הסבוכה של "מיהו יהודי ומיהו גר".

מאוחר יותר, הקים שרון ב-2003 את מערך הגיור במשרד ראש הממשלה והעביר אליו את סמכויות הגיור. אך "לא הצלחנו להזיז את מספר המתגיירים", הודה מלכיאור בישיבת הסיכום שהתקיימה בשבוע שעבר בכנסת.

מנהל אגף הגיור במשרד הקליטה, אביגדור לויתן, סיפר בישיבה כי ב-2004 עוד השקיעה ישראל עשרה מיליון שקלים בשנה בהכשרת גרים. היום היא משקיעה 30 מיליון שקלים בשנה, פי שלושה. "אין בעיה תקציבית. כל שקל שאני צריך אני מקבל. תשאלו מה התוצאות?", הוא שאל. "אין תוצאות. בסופו של דבר המערכת נכשלה".

"יש כשלון טוטלי קולוסאלי של החברה הישראלית בכל תהליך הגיור", אמר בתגובה יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב. "למה המספרים לא גדלים?", שאל אורלב את לויתן. "זו השאלה הגדולה", ענה לויתן. "אין לי תשובות ברורות" (הנתונים ודברי המשתתפים בישיבת הוועדה בכנסת הם על פי הדיווח של שחר אילן ב"הארץ", 28.6.07).

 

טקס חלוקת תעודות לחיילים וחיילות שהשתתפו בקורס גיור של "נתיב" הצה"לי

בין הגיור הצה"לי המוצלח למקבילו האזרחי הכושל
מספר סיבות וטענות ניתנו לכישלון המביש הזה. כמו למשל, הטיעונים המוטעים ולפיהם, בתי הדין לגיור האזרחיים מחמירים לעומת הגיורים בצה"ל ולכן הפער הבולט בין השורות האחרונות של המתגיירים בצה"ל לעומת המתגיירים באזרחות.

על פי פרסומים בעיתונות, רק 30% מבוגרי המכונים לגיור שנערכו בצה"ל, על חשבון הצבא, מעוניינים להשלים את ההליך הידידותי לקבלתם למועדון היהודי.

קצב הגיור הצה"לי משביע רצון ואילו הדיינים האזרחיים מערימים קשיים על מועמדי הגיור, שנאלצים למצוא לילדיהם מוסדות חינוך דתיים וכן עליהם להביא עמם ללימודים את בני זוגם, גם אם הם יהודים.
כל הטענות הללו היו נכונות אילו רק הדרישה למוסדות חינוך דתיים היתה נדרשת למען גיור האם, אלא שהדרישה היא אך ורק כתנאי לגיור הילדים עצמם. וכידוע, ילדים מגוירים אגב אמם "על דעת בית דין". לא ניתן לגייר ילדים שאינם יודעים לומר "שמע ישראל" ומימיהם לא ראו סידור תפילה. זו הסיבה היחידה לדרישת "חינוך דתי", ולא חלילה שלוקחים את הילדים כ"בני ערובה" להחמרת גיור אמם. מאליו מובן, כי הנושא אינו רלוונטי לחיילות צה"ל הרווקות, ואיפה כאן ההחמרה העקרונית?

כיוצא בזה לעניין בני הזוג; גם חיילים וחיילות צה"ל המצהירים על בן זוג רציני נדרשים לשתף את בן הזוג בתהליך, חלקית לפחות. הגיור הוא אירוע משפחתי וקהילתי, ולא אינדיבידואלי נטו. אכן, נקל להבין כי מושג בן זוג, החולק דירה משותפת או מצוי בקשר ממשי לקראת חתונה, הוא הרבה יותר מצוי אצל מועמד/ת בשנות השלושים מאשר בגיל הגיוס. מה גם שחלק נכבד מדייני הגיור הצבאיים הם אותם דיינים המכהנים בגיור האזרחי.

אז, מהו ההסבר המתקבל על הדעת לפערי המתגיירים, שהתקשורת פחות מעוניינת לסקר? מדובר בנקודות אקוטיות, כמו הרצון הכנה של הפונים לגיור הצה"לי (ועוד נקודות שפחות עקרוניות) שנחשף לנגד עיניהם הכמהות של המגיירים לכוח רצון פנימי ורציני שהיה ונותר חיוני לכל גיור כשער כניסה רציני ליהדות. נקודה אקוטית זו, היעדרה פוסל על הסף את גחמות הגיורים הרפורמיים והקונסרבטיביים, המקבלים כלאחר יד כל המרבה במחיר או כל המתעניין בקבלת בצע כסף מקופתה המתעשרת של מדינת ישראל.

קיימים גם יתרונות נוספים לגיור הצה"לי: החייל/ת זוכה לצ'ופר באמצעות חודשי לימוד במקום שירות שגרתי אפור. ובכלל, סביר להניח שהסיבה העיקרית לכך שהעולים לא עומדים בתור להתגייר נעוצה בכך שהחברה הישראלית מקבלת אותם כיהודים גם בלי כל צורך בגיור רשמי. צריך לומר את האמת, הן בתי הספר הממלכתיים מקבלים אותם והן צה"ל מקבל אותם. הם נקלטים יפה בישראל, אז הם לא מרגישים כל צורך.
 
בין אזרחות ישראלית לזהות יהודית
רק שלדבר עברית, לשרת בצה"ל, להיוולד בארץ ישראל ולהיות נאמן למדינת ישראל, אלו תכונות חיוביות מאוד, ואולי מזכות אדם בזכות לאזרחות ישראלית. אבל תכונות אלו אינן משמשות כמפתח כניסה ליהדות, וגם אם אדם בעל תכונות אלו מרגיש את עצמו כיהודי ישראלי – עדיין עליו לעבור את התהליך של גיור כהלכה.

הגיור נעשה רק על פי ההלכה ועל ידי אנשים שבקיאותם בהלכה היא רבה. הללו הם הדיינים והרבנים, האמונים על הלכות הדת בעם ישראל מהימים ההם ועד הזמן הזה. ומכאן צריך להיות ברור, כי "האופציה האזרחית לגיור" אינה קיימת. לא צריך כלל לגייר את הגויים שבתוכנו. שיישארו גויים ויקבלו זכויות כתושבי המדינה. אבל אם כן מחליטים לגיירם, שיהיה זה גיור אמיתי לפי ההלכה, ולא משחקים בכאילו-גויר/ה. יהודים חילונים רבים לא היו רוצים שבניהם יתחתנו עם אישה שהיא כאילו מגוירת (כאשר במציאות היא גויה לכל דבר ועניין). הם לא רוצים נכדים גויים.

שייכות לעם היהודי היא זכות גדולה והיא מכשירה את האדם להיות אזרח ישראלי, אבל קיימות דרכים נוספות להתאזרח בארץ ואין לקשור אותן לגיור וליהדות. עיקר הבעיה בעניין הגיור הוא הרצון של העולים "הגויים" להתגייר.

יתרה מכך, הרוב המכריע בציבור החילוני בארץ מתנגד בתוקף לגיור הדתי של העולים שבאו מרקע חילוני לחלוטין. החילונים בארץ רואים בגיור כזה כפייה ביחס לאורח חייהם של רוב האוכלוסייה היהודית בארץ, ולכן מסתפקים במחצית הראשונה של הפסוק "עמך עמי" של רות המואביה.

רבים מאיתנו כועסים על מנגנוני הגיור בארץ. אך בואו ונודה על האמת: אותם אלפיים-שלושת אלפים מתגיירים בשנה הם כנראה המכסה האמיתית המבקשת לחסות תחת כנפי השכינה. הרוב פשוט אינם רוצים, ולפי רוח היהדות אין לשכנעם בפיתויי שווא. 
 
לקריאה נוספת, ראו מאמרי "גיור במחשבה תחילה", שפורסם באתר "האייל הקורא"; כמו גם מאמרי "מיתוס הגיור הדמוגרפי"

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה גיור והתבוללות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על האתגר שבגיור עולי בריה"מ לשעבר

  1. יהודי הגיב:

    היהדות מעולם לא חיפשה להגדיל את אוכלוסיית הגרים ולהאדירה. מחמת שיקולים פוליטיים טהורים החליט מי שהחליט להביא את המוני הגויים בהמוניהם לארץ, ואת התוצאות אנו רואים היום

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s