וקראתי לכך אהבה – אוסף שירי אהבה מ-60 שנות המדינה
עורך: משה דור
147 עמ', מהדורת כיס בכריכה קשה בשישה צבעים לבחירה
הוצאת טובי, 2008
99 ₪

"אין שירה, בכל לשון שהיא, שהאהבה איננה אחד ממרכיביה היסודיים. לא ייתכן אחרת. זהו טבע האדם", מסביר משה דור בפתח האנתולוגיה שערך. "במשך שישים שנות קיומה של המדינה, במרוצת החתירה הנפתלת ליצירת תבנית 'האדם הישראלי' בלב הסערה, כשאל ספה של ההיסטוריה מתנפצים הדפוסים וחוזרים ומתהווים, האהבה, על שלל צבעיה, משתרגת באמנות כמו בביטויי החברה האחרים. בקשת החוויה האנושית, הנפרשת מאופק עד אופק, היא מפתיעה גם במה שצפוי ומזומן".
האנתולוגיה טומנת בחיקה 120 שירי אהבה עבריים שנכתבו על ידי 120 משוררים ישראלים ב-60 שנות קיומה של מדינת ישראל. היא כוללת קשת רחבה של משוררים שבדרכם הייחודית מייצגים את ישראל ומשקפים את מגוון פניה.
בין המשוררים: מירון איזקסון, אסתר אטינגר, ישראל אלירז, אהרן אמיר ז"ל, מאיה בז'רנו, ארז ביטון, חמוטל בר יוסף, אורציון ברתנא, חיים גורי, אמיר גלבע, נתן זך, זלדה, רחל חלפי, נתן יונתן, רבקה מרים, אגי משעול, רמי סערי, יהודה עמיחי, עודד פלד, יונדב קפלון, דליה רביקוביץ, טוביה ריבנר, אשר רייך, בנימין שבילי, אהרן שבתאי, פנחס שדה, אילן שיינפלד ורבים אחרים.
תעלוליה של ילדה רעה
מריו ורגס יוסה
תירגמה מספרדית: טל ניצן
375 עמ'
הוצאת אחוזת בית, 2007
88 ₪

הסופר הפרואני ורגס יוסה, אחד המועמדים הקבועים לפרס נובל, מוסיף להפתיע כל פעם מחדש בכתיבתו בסוגות ספרותיות מגוונות, ובהן קומדיה, תעלומת רצח, רומן היסטורי, מותחן פוליטי ורומן ארוטי. ברומן החדש "תעלוליה של ילדה רעה" ורגס יוסה מפליא לבדות את דמותה של האישה כפנטזיה הרסנית וחסרת רחמים, שכובלת אליה לנצח את הדמיון הגברי. ורגס יוסה נוטש את הטיפול הספרותי בפוליטיקה למען סיפור כואב, ארוטי מאוד ורווי בתשוקה אנושית. בסגנון כתיבה רבגוני, מעובה ונבון ובעת ובעונה אחת גם משעשע וקולח, הוא מגולל סיפור רב פנים על יחסים רוויי תהפוכות, שיאים ותהומות, שנפרשים על פני ארבעה עשורים וחוצה יבשות וארצות.
כשהוא נער בן 16, פוגש ריקרדו נערה מושכת להחריד, שמגיעה עם אחותה לבית הספר שהוא לומד בו בעיר לימה שבפרו. הנערה מסחררת את ראשו ומעוררת בו תשוקה בלתי ניתנת לכיבוש. זוהי הפגישה הראשונה והרת הגורל של ריקרדו עם האישה שדמותה תלווה אותו באובססיביות בכל חייו ולאורך הספר. הנערה מספרת שהיא ממשפחה עשירה בצ'ילה, אך במהרה מתברר שהיא באה מאחת השכונות העלובות בלימה. זהו רק הראשון בשקריה, הראשון בתעלוליה של הילדה הרעה, שערערו שוב ושוב את עולמו של ריקרדו.
השנים חולפות. ריקרדו הוא כבר בחור צעיר המגשים את חלום חייו: לחיות בפריז ולעבוד כמתורגמן. אלא שבתוך זמן קצר שוב נקרית בדרכו "הילדה הרעה", וגם הפעם היא משקרת, משחקת, ובעיקר – מטריפה את דעתו.
אהבה נזילה – על השבריריות של הקשרים האנושיים
זיגמונט באומן
תרגום: עמי שמיר
165 עמ'
הוצאת מאגנס, 200784 ₪

בספרו "אהבה נזילה" מנתח פרופ' זיגמונט באומן, יהודי ממוצא פולני החי בבריטניה ונחשב לאחד מחשובי ההוגים של זמננו, את השפעות הקפיטליזם וחברת הצריכה על חיי הזוגיות של האדם המודרני. מה הקשר בין גירושים לאייפוד? למה יש בחברה המערבית יותר רווקים? ואיך משפיעות תוכניות טלוויזיה על אובדן הסולידריות?
באומן מתאר ומנתח בספר את ההקשרים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים שבהם מתרחשות תופעות מודרניות כמו רווקות ממושכת, נישואים בגיל מאוחר, גירושים בגיל מוקדם, הימנעות מהעמדת צאצאים, "חילופי זוגות" וכן מודלים רבים של זוגיות ושל הורות המשנים את אופייה של המשפחתיות בזמננו.
העולם הפוסט-מודרני מתואר כאן כמקום של יחסים מיידיים ושטחיים, מקום שבו מושלת תשוקה במקום אהבה, מקום שבו מושגים כמו "זוגיות יציבה" ו"התא המשפחתי" המסורתי הולכים ונעלמים.
בראיון לאבנר שפירא במוסף הספרים של "הארץ" (14.11.07), הסביר באומן כי "בצד השני של יחסי זוגיות, שלא כמו בעסקות רכש, יש בני אדם, ושביעות הרצון המצופה מהזוגיות יכולה להיות מושגת רק אם מניחים יציבות, חסינות מפני שינויים, אמינות ונאמנות. בתוך הסביבה הלא-בטוחה וגדושת האי-ודאויות של החברה המודרנית הנזילה, אתה צריך בני זוג וחברים שבהם תוכל לבטוח שיהיו שם בשבילך בזמנים טובים כמו בזמנים רעים, בכל פעם שתזדקק להבנתם ולעזרתם. קשרים כאלה אינם זמינים כמוצרים מוכנים, דוגמת לפטופים בחנויות; הם דורשים הקדשה, דאגה, טיפוח, עבודה קשה ולעתים קרובות גם הקרבה עצמית. אהבה מצריכה התחייבות שלמה ובלתי מותנית. אחרת, יחסי זוגיות מציעים רק אשליה חולפת של איחוד, וכשהאשליה מתנדפת, כפי שאיבחן אריך פרום, בני הזוג מרגישים את הניכור ביניהם בצורה חריפה יותר מבעבר".
קראתי את אהבה נזילה ומאוד אהבתי. הוא הזכיר לי במעט את הספר של אריך פרום על האהבה. יש בו מבט מפוכח שבוחן את האהבה לאור המציאות החברתית כלכלית שאנחנו חיים בה. באמת ניכר שיש יחס שונה והסתכלות שונה על דברים. אני ממליצה על הספר בחום.