פורקן זעם משפטי

עו"ד שי ניצן (צילום: יח"צ)

סרטון הווידיאו שהופץ, הקורא לרצוח את עו"ד שי ניצן, מהווה הסלמה חריפה במאבק שמנהלים מזה זמן רב גורמים קיצוניים משני צדי המתרס הפוליטי נגד המשנה לפרקליט המדינה. עם כל חומרת ההסתה לרצח, הראויה לגינוי חריף, יש להצטער על כי בענייני הסתה הכול קם ונופל כמדיניות על שיקול דעתו היחיד של שי ניצן.

ניצן אמנם מצדיק את המצב הזה באמתלה כי הוא כפוף לפרשנות שבפסיקת בתי המשפט, אך בשנים האחרונות פורסמה שורה ארוכה של זיכויים מרשימים של פעיל הימין נעם פדרמן וכל השמיניות-באוויר של ניצן להאשימו בעבירות ההסתה העלו חרס בידו.

הפרשה החמורה מעוררת מחדש את הבעיות המרכזיות שקיימות כיום בנוגע להסתה נגד ציבור, שמן הראוי כי שר המשפטים יעקב נאמן יטפל בהם בהקדם. למגינת הלב, בישראל 2011 הנפגעים מלשון הרע על ציבור חשים, ובצדק, כי כל הדלתות נטרקות בפניהם. הסעיף הרביעי בחוק איסור לשון הרע מ-1965 אמנם מאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לשקול העמדה לדין בגין לשון הרע על ציבור, אך באופן גורף שי ניצן לא אוכף כלל את הוראות החוק המפורשות האלה.

מדיניות התביעה מאז ועד היום, המרוקנת את הוראת החוק בעניין ונמנעת מנקיטת הליכים פליליים בעבירת לשון הרע נגד ציבור – דורשת תיקון לחוק באופן שיאפשר לפחות נקיטת הליכים אזרחיים בעוולת לשון הרע נגד ציבור. באפיק המשפטי הזה יוכלו הנפגעים לפחות "לפרוק את זעמם", במקום לאיים באלימות על אוכפי החוק. חברה שחוותה על בשרה רצח של ראש ממשלה על רקע פוליטי לא יכולה להשלים עם המצב החוקי הקיים.

בנוסף, יש להרחיב את "עבירות השנאה" שקיימות בחוק, ועיקרן גזענות, גם לשנאה נגד ציבורים, שלא על בסיס מאפיין גזעני, אלא גם מאפיינים מזהים נוספים, כמו: המתנחלים, הדתיים, החרדים, ואחרים. יש לפעול במישור הפרלמנטרי לתיקון המצב המשפטי הקיים, המאפשר עודף של שיקול דעת לניצן. עד שניצן ישכיל למלא את חובותיו על פי חוקי הכנסת להם הוא כפוף, על חברי הכנסת לשנס מותניהם בתמיכה גדולה בהצעת חוק חדשה שניסחו ב'מרכז תדמי"ת', שתאפשר "פתיחת סדק" בכך שניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית של אנשים פרטיים המשתייכים לקבוצה שנגדה פורסם לשון הרע.

כדי למנוע התנגדות צפויה מצד גורמי התביעה והלובי של משרד המשפטים במחלקת החקיקה בכנסת לסיכול הצעת החוק, הסמכות לנקוט בהליכים פליליים תיוותר בידי היועמ"ש, כפי שהיא כיום, כך שגם על פי התיקון המוצע, לא ניתן יהיה להגיש קובלנה פלילית במקרים שבהם התביעה לא תנקוט בעצמה בהליכים פליליים.

לטענת מנסחי החוק, התיקון המוצע לא ייצור סחף נגד הזכות לחופש הביטוי, שהחשש מפני כרסום בה עומד ביסוד המדיניות המצמצמת שנוקט ניצן, משום שהסמכות לנקוט בהליכים פליליים תמשיך להיות תלויה בשיקולי היועמ"ש. אך התיקון המוצע ישנה את המצב הקיים, שבו נפגעים מלשון הרע על ציבור חשים, ובצדק, כי כל הדלתות נטרקות בפניהם. בעקיפין, דווקא פתיחתו המוגבלת של פתח המילוט האזרחי, כמוצע בחוק החדש, תפחית את הלחץ הציבורי המופעל על ניצן מצד הנפגעים כיום מלשון הרע על ציבור, בדרישה לנקוט בהליכים פליליים.

לקריאה נוספת, ראו ראיון בלעדי שפרסמתי עם עו"ד שי ניצן בעיתון "מקור ראשון"

פוסט זה פורסם בקטגוריה במבט אחר, טחנות הצדק, משפט שדה, סדר יום חברתי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה